سه شنبه 5 مرداد 1395-9:22 کد خبر:29519

در پی ممانعت از کارعملی در بیمارستان ها:

تجمع اعتراض آمیز کمک پرستاران جوان مازندران

جمعی از پرستاران جوان در پی اعتراض نسبت به ممانعت از برگزاری دوره کمک پرستاری در بیمارستان ها دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.  


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از شمال نیوز، روز گذشته دهها جوان مازندرانی که دوره آموزشی کمک پرستاری خود را پس از ثبت نام در سایت رسمی مربوطه ( وابسته به وزارت بهداشت )، در جهاد دانشگاه مازندران گذرانده بودند اما در کارعملی آنها در بیمارستان های بوعلی سینا ، فاطمه زهرا ساری ، رازی قائم شهر و امام خمینی ساری ممانعت بعمل آمده است در مقابل جهاد دانشگاهی مازندران تجمع اعتراضی داشته و پس از آن برای تسلیم شکایت از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی راهی دادگستری مازندران شدند.

براساس این گزارش ، این افراد که پس از فراخوان وزارت بهداشت و جهاد دانشگاهی در این دوره شرکت کرده اند تا کنون نزدیک به 40 میلیون ریال بابت شهریه واریز نموده اند و اکنون در کمال ناباوری از ادامه دوره که مربوط به کار عملی است جلوگیری شده است .

یکی از این کمک پرستاران گفت : اعتراض ما به این است که نمی گذارند دوره عملی را در بیمارستان ها بگذرانیم و این یعنی پروسه آموزش ما ناتمام می ماند .

وی مشکلات خود و دیگر کمک پرستاران را به همین مقدار محدود ندانست و افزود : مشکل به اینجا ختم نمی شود ، حتی حالا پس از هزینه 4 میلیون تومانی به ما می گویند شما کمک پرستارنیستید بلکه کمک بهیارهستید، در حالی که موقع ثبت نام موضوع چیز دیگری بود، وظایف کمک پرستار و کمک بهیار خیلی با هم متفاوت است .

این معترضان متن شکواییه خود را در اختیار رسانه ها قرار دادند که با هم می خوانیم :

باسمه تعالی

باسلام و عرض ادب

در خصوص شکایت و اعتراضات مکرر دانشجویان بهیاری یکساله(کمک پرستاری) که در تابستان سال 1394 به دستور مستقیم وزارت بهداشت کل کشور به مجریان طرح مربوطه (جهاد دانشگاهی، بسیج جامعه پزشکی و شرکت تعاونی نظام سلامت کشور) ابلاغ گردیده مجریان طرح منوط به شرح وظایف مندرج شده و جایگاه مربوطه و همچنین توضیحات کامل در خصوص طرح اجرایی دوره آموزشی یکساله که به مبلغ سه میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان با هدف اشتغال ده هزار کمک پرستار با مدرک دیپلم در نظام سلامت کشور و درسایت خبری www.komakparastari شروع به جذب کارآموز گردید.

این طرح در اکثر استانها با جذب کارآموز بصورت محدود و برای ثبت نام اولیه در سایت مربوطه مبلغ پنجاه هزار تومان بصورت اینترنتی پرداخت گردید، کلاسها در سه دوره زمانی از تاریخ 25/6/94 توسط مجریان طرح برگزار گردید مبلغ پرداختی ذکر شده در سه قسط هر کدام به مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان با ارائه چک و سفته در دو ماه متوالی که یکی از اقساط در ابتدای آموزش بصورت اینترنتی به حساب جهاد دانشگاهی واریزشده .

بعد از اجرای کلاسهای تئوری یکی از چکها در تاریخ 15/8/94 پرداخت شده و قسط آخر هم اکنون با اجرای عملی این طرح هنوز پرداخت نشده که البته اکثر کارآموزان تمامی اقساط را پرداخت کردند.

کلاسهای تئوری در بهمن ماه سال 1394 که به مدت سه ماه بود به پایان رسید و قرار براین شد بعد از اتمام کلاسهای تئوری که به مدت 9 ماه بود برگزار گردید ولی از این قرار دانشگاه علوم پزشکی مازندران با طرح مربوطه با مشکل مواجه شده و طی اعتراضات جامعه پرستاری مبنی بر عدم برگزاری کلاسهای عملی در بیمارستانهای آموزشی ،به مدت شش ماه تمام کارآموزان در آخر تیرماه 1395 بیکار و منتظرخبر ادامه اجرای طرح از طریق مجریان مربوطه بودند.

طی شرح وظایف و رنگ لباس سفید و چارت بیمارستانی مندرج شده در سایت ،جایگاه ما کمک پرستار بالاتر از کمک بهیار هستیم در صورتی که بدو ورود به بیمارستانها از سوی بخش آموزش و مسئولین بیمارستانی جایگاه و رنگ لباس تغییر کرده و شرح وظایف کمک بهیار را داریم و هم تراز با کمک بهیار در بیمارستانها با توجه به چارت موجود و مربوطه هستیم.

هم اکنون بیمارستانهای بوعلی، فاطمه زهرا ساری ،امام خمینی ساری و رازی قائم شهر و بیمارستانهای علوم پزشکی آمل ،بابل،فریدونکنار، بابلسر ونکا این طرح را به عنوان کمک بهیار پذیرفته و شرح وظایف کمک بهیاران را آموزش می دهند در وضعیتی که هیچ گونه بیمه مسئولیت و جای تعویض لباس و تغذیه و سرویس جابجایی پرسنل آموزشی را تقبل نکردند و تمامی مسئولیتهای ذکر شده برعهده خود کارآموزان می باشد که البته هم اکنون بیمارستان بوعلی ساری در تاریخ 2/5/95 بخش آموزش بیمارستان با این طرح و با آموزش کارورزان در بیمارستان خود مخالفت کرده است.

باتوجه به توضیحات داده شده از شما مسئولین از نهادهای محترم تقاضای پیگیری و رسیدگی مطالب عنوان شده با وجود اسناد و مدارک موجود را خواستاریم.

و من الله التوفیق

دانشجویان بهیاری یکساله ( کمک پرستاری)

رونوشت:

نهاد رهبری معظم انقلاب

نهاد ریاست جمهوری

دیوان عدالت اداری استان مازندران

دفتر نماینده شورای اسلامی ساری

دفتر نماینده شورای اسلامی قائم شهر