سه شنبه 5 مرداد 1395-21:5 کد خبر:29528

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران مطرح کرد:

ایجاد تنش‌های قومی در صورت اجرای پروژه انتقال آب خزر

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران گفت: در صورت اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان درگیری‌های قومی و منطقه‌ای رخ می‌دهد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، محمود شارع ‌پور در کارگاه آموزشی سرمایه‌های اجتماعی با رویکرد کاهش آسیب‌ها، با بیان اینکه نباید برنامه‌های مختلف را با هم برگزار کرد، اظهار کرد: احساس می‌کنم هر کسی در اینجا یک هدفی داشت دولتی‌ها برای گزارششان آمده بودند اما هدفم کار آموزشی بود.

وی با اشاره به اینکه اگر کارگاه آموزشی است نباید گزارش دولتی عنوان شود، افزود: با این اقدامات به هدفی که دارید آسیب می‌زنید.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه پروژه‌های توسعه‌ای در ایران اغلب به هدفی که می‌خواهند نمی‌رسند، تصریح کرد: برای برخی سدها 3 یا 4 هزار میلیارد هزینه می‌شود اما هیچ فایده‌ای ندارد.

وی با اعلام اینکه وزارت نیرو اعلام کرده که 60 درصد سدهای کشور هیچ سودی نداشته است، خاطرنشان کرد: چرا جوامعی که به ظاهر مشابه هستند از لحاظ مدیریت منابع عمومی با هم فرق دارند.

شارع‌پور با بیان اینکه در زمینه منابع آبی دچار مشکلات اسفباری هستیم، ادامه داد: ایران با بیش از 80 درصد رتبه نخست مصرف منابع آبی در دنیا را دارد.

وی با اشاره به حفر چاه‌های غیرمجاز توسط مردم در کشور افزود: حفر 750 هزار حلقه چاه غیر مجاز در ایران، کشور را به مثابه یک آبکش کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه را حفر 80 هزار چاه غیرمجاز عنوان کرد و افزود: دریاچه‌ای که افتخار ایران بوده است در حال حاضر به یک بحران تبدیل شده که کشورهای خارجی هم برای حل این مسأله به کمک آمده‌اند.

وی با اشاره به انتقال آب خزر به سمنان، تأکید کرد: انتقال آب خزر آخرین راه حل برای حل مشکلات آب در استان‌های دیگر بوده، نمی‌دانم چرا در کشور ما نخستین راه حل شده است.

شارع ‌پور با بیان اینکه برای انتقال پروژه آب خزر 6 هزار میلیارد تومان بودجه لازم است، تصریح کرد: آیا مسائل مالی نمی‌تواند دلیل اصرار این مسأله باشد.

وی با اعلام اینکه برای انجام این پروژه سرمایه اجتماعی مدنظر است، اظهار کرد: استان‌های شمالی سرمایه اجتماعی این مسأله را ندارند به طوری که در سال گذشته در داده‌های سرمایه اجتماعی کشور در آمد مازندران بسیار ضعیف بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه این قول را می‎دهم که در صورت اجرای این طرح دفاتر اجتماعی و سیاسی مازندران دچار مشکلات زیادی می‌شود، گفت: با اجرای این طرح باید آمادگی برای تنش‌های قومی و منطقه‌ای را هم داشته باشیم.