چهارشنبه 21 خرداد 1393-15:14 کد خبر:301

صادقعلی رنجبر

مدیران به جای پشت میزنشینی وسط میدان بیایند

صادقعلی رنجبر با بیان اینکه در مدیریت امروز مازندران تصمیمات جهادی گرفته نمی شود، گفت: عمر میدانی مدیران کمتر از عمر ستادی شان است.


به گزارش خزرخبر،صادقعلی رنجبر در گفت‌وگو با بلاغ اظهار داشت: اگر کسی که می خواهد تحقق بخش مدیریت جهادی باشد، باید تفکر جهادی و نگاه جهادی به آینده ای داشته باشد که می خواهد به آن ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه غالباً در مدیریت یک پیشنگری داریم که این پیشنگری بر اساس امکانات و اختیارات موجود و شرایط متفاوت لحاظ می شود، افزود: بحث مواد اولیه، رقبا، مشتریان و بحث های جانبی که تاثیرگذار هستند، می تواند موفقیت یک برنامه را در نظر بگیرد.

رنجبر به قانون معیار و تعدیل اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون آنچه در گذشته اتفاق افتاد، آینده را پیش بینی می کند؛ به فرض اگر قرار است یک بازی بین دو تیم بزرگ استقلال و پیروزی شکل بگیرد،  بر اساس جمعیت بازی های قبلی معمولاً استادیومی را در نظر می گیرند که آن جمعیت را لحاظ کند؛ به طور مثال اگر صد هزار نفر جمع بشوند، آنها یک استادیوم صدهزار نفری را در نظر می گیرند حتی اگر 80 هزار نفر بیایند یا 120 هزار نفر بیایند؛ می خواهند به واقعیت نزدیکتر باشد و تفکری اینگونه را مد نظر قرار می دهند.

تحلیل‌گر مسائل روز تاکید کرد: اگر عنوان مدیریت جهادی را در نظر بگیریم، ابتدا باید ببینیم میانبرها را شناسایی بکنیم، یعنی با کمترین امکانات، بیشترین بهره ها را در نظر بگیریم و زمان و توان را صرفه جویی کنیم.

وی با ادامه این بحث تصریح کرد: اصطلاحاً در مدیریت به آن کارایی می گویند که در اصل مکمل مولفه اثر بخشی است.

رنجبر با بیان اینکه کسانی که می خواهند آینده را طراحی کنند، حتماً باید بر اساس مولفه ی کارایی و اثربخش جلو بروند، خاطرنشان کرد: اثربخشی یعنی کیفیت دادن به کار و کارایی هم به معنی لحاظ کردن کمیت موفقیت ها است.

تحلیل‌گر مسائل روز با عنوان اینکه با توجه به مدیریت امروز در مازندران تصمیمات جهادی گرفته نمی شود، ابراز داشت: جلسات جهادی در استان وجود ندارد، مدیران جهادی منصوب نمی شود و کندی سرعت، تصمیمات و اقدامات، مولفه هایی هستند که مدیران ما را معتاد کرده است و تصمیمات انقلابی و قاطعانه را از آنها گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه آنچیزی که در مدیریت جهادی مد نظر است، شجاعت در تصمیم گیری و جرأت در اقدام است، اذعان کرد: چیزی که ما در آینده می خواهیم ببینیم، این است که در گذشته چه غفلت هایی داشتیم و تا کجا سرعت مان پایین بود، از چه اولویت هایی فاصله داشتیم و به چه دلایلی نتوانستیم اهداف را محقق کنیم.

وی ادامه داد: چرا بودجه ها و اعتبارات ما برگشت می خوردند؟ چرا مدیران ما بعد از مدتی مهر نالایقی بر پیشانی شان می خورد و باید کنار گذاشته شوند؟ چرا ما فرصت سوزی می کنیم و نمی توانیم؟ چرا ما نمی توانیم از کشورها و استان های مشابه و شهرهای مشابه الگو برداری بکنیم؟

رنجبر تصریح کرد: بحث حداکثری بهره برداری را مد نظر قرار دهیم، از قاعده «گذشته چراغ راه آینده است» می توانیم آینده را طراحی کنیم.

تحلیل‌گر مسائل روز افزود: شهرک های صنعتی حدود بیست سال پیش قرار بود در مازندران محقق شوند و اکنون با گذشت زمان، اتفاق خاصی نمی افتد و هر ساله رشدی کاملاً آزارنده ای نسبت به گذشته اش دارد، نسبت به پیش بینی ما رشد ندارد به عبارتی هر ساله همچنان ما چندین گام به عقب تر می افتیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: حال شاهد زمین ها و سوله های خالی، کارگاه های نیمه رها شده، وام های گرفته شده و  محقق نشده و سرمایه گذاری های رهاشده هستیم.

رنجبر عنوان کرد: در مدیریت جهادی باید به وسط میدان برویم و در صحنه‌ی عملیات گره ها را باز کنیم ولی عملاً این اتفاقات در مازندران نمی افتد و ما تصمیمات مان را منوط به جلسات می کنیم.

وی افزود: تا زمانی که تفکر مفید بر میز خودش تکیه می زند و بر میز مدیریت خودش حاکم است و از جایش بلند نمی شود، عملاً در آن میدان کار، بوی فضای عملیات به مشمامش نمی رسد. به تعبیر علامه جوادی آملی: «مدیران غیرجهادی، کسانی هستند که معتقد به سیاست کنترل از راه دور هستند.»

تحلیل‌گر مسائل روز خاطرنشان کرد: کنترل از راه دور مانند دستی از نور بر آتش داشتن است یا همان بیرون گود و فریاد لنگ کردن است. یک نوع آرمان خواهی غلط و یک فرد ایده آلیستی است که با تفکر رئالیستی مشکل داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اذعان داشت: کسی که می خواهد آینده را بسازد، باید آینده را ببیند و در آینده حضور پیدا کند، ما ابتدائاً در برنامه ها حضور ذهنی پیدا کرده و آن را تبدیل به حضور عینی می کنیم.

رنجبر با بیان اینکه متأسفانه خیلی از انتصاب ها برنامه محور نیست، ابراز داشت: اگر هم انتصاب ها برنامه محور باشند، حداقل رسانه ای نشدند و ما به عنوان نماینده افکار عمومی، در رسانه ها چیزی را دریافت نمی کنیم و یا به عنوان مثال ما نمی دانیم در پنج سال آینده صنعت مازندران و گردشگری به کجا می رود.

وی بیان داشت: کسانی که می خواهند وارد مدیریت جهادی بشوند، یک موقعیت، امکانات، اختیار و شرایط سنجی کنند و نیروهای انسانی متخصص و کارآمد را بشناسند و مانع شناسی کنند.

این تحلیل‎گر مسائل روز در خاتمه گفت: مدیران باید قوانین را در راستای تفکر جهادی، جهادی ببینند و از طرفی در نوع مدیریت اعمال شده، شجاعت فردی داشته باشند، تصمیمات گروهی اتخاذ کنند و بروند به سمتی که عمر میدانی آنها بیشتر از عمر ستادی شان شود.