يکشنبه 12 دی 1395-9:28 کد خبر:39334

اختلاف نظر مسئولان و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان:

بلاتکلیفی از نوع مرغی!

مسئولان برای یکبار هم که شده خود را جای مردم بگذارند، از یک طرف فرماندار از شیوع آنفولانزا می گوید و از طرف دیگر نایب رئیس اتاق بازرگانی این بیماری را یک شایعه می‌خواند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل ازعبارت، حسین منفردی؛ فرماندار فریدونکنار در سومین جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی این شهرستان با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: ضروری است دستگاه‌های اجرایی نسبت به اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه با جدیت اقدام کنند.

پیشتر نیز بسیاری از مسئولان دولتی استان از شیوع این بیماری واگیردار اظهار نگرانی کرده و از ضرورت توجه بیشتر، مخصوصا در مناطق روستایی، سخن گفته بودند.

همزمان که فرماندار در فریدونکنار مشغول تنذیر و یادآوری بود، امیر میران؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی استان در دومین نشست فصلی اش با اصحاب رسانه در آمل با اشاره به شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی صنعت طیور مازندران در شبکه‌های مجازی اظهار داشت: درج انعکاس این شیوع بیماری در شبکه‌های مجازی شایعه‌ای بیش نیست و آنفلوانزای مرغی، صنعت طیور این استان را به هیچ وجه تهدید نمی‌کند.

در این هیاهوی متضاد که نشانه تداوم ناهماهنگی بی‌پایان مسئولان استانی است، شاید آنچه خیال مردم را از واقعیت راحت می کند، رسانه رسمی استانداری مازندران باشد.

اما کافی است سری به پورتال استانداری مازندران بزنید تا مشاهده کنید که در اوج تنش‌های خبری، هیچ مطلبی در مورد «آنفولانزای پرندگان در مازندران» در پورتالش وجود ندارد و به این به معنای بی توجهی محسوس و تاسفبار روابط عمومی استانداری است.

مسئولان برای یک بار هم که شده خود را جای مردم و دامداران بگذارند،از یک طرف فرماندار از شیوع آنفولانزا و نگرانی در این‌باره می گوید و از طرف دیگر نایب رئیس اتاق بازرگانی این بیماری را یک شایعه که ساخته ذهن شبکه‌های مجازی است، می‌خواند.

مردم نیز در این میان، هاج و واج مانده‌اند و هنوز نمی دانند بالاخره باید مراقب باشند یا مثل گذشته روزشان را شب کنند؟

هرچند تجربه نشان داده در چنین مواقعی مردم، عموما جانب احتیاط را می‌گیرند و سعی می‌کنند مدتی از مصرف گوشت مرغ پرهیز کنند، اما اگر نایب رئیس اتاق درست گفته باشد و این تنها یک شایعه برای زمین زدن صنعت طیور استان باشد چه؟

چه نهادی مسئول واکاوی دقیق مسئله و روشن کردن محیط تاریک آنفولانزای پرندگان در استان است و چرا علی‌رغم تشکیل کلاس‌های آموزشی «آشنایی با آنفولانزای فوق حادپرنده‌گان» در اداره کل دامپزشکی مازندران، نایب رئیس اتاق این موضوع را شایعه می‌خواند.

این نخستین بار نیست که مردم شاهد اظهارات متناقض و متضاد مسئولان هستند، کافی است همین امروز گشتی در دنیای اخبار استان بزنید تا مشاهده کنید که مدیرکل بنادر استان اعلام کرده: «مازندران در صدر استان‌های دریاخوار کشور است» اما استانداری مازندران بیش از یکسال است که مدعی"صفر شدن تغییر کاربری ها و کاهش چشمگیر دریاخواری" است.

این شکاف و تضاد مبیّن ازهم‌گسیخته‌گی اطلاعاتی و آماری در بین مسئولان استان است،موضوعی که در سه سال گذشته بارها مورد تاکید و انتقاد  قرار گرفت اما هیچ قدمی برای اصلاح آن برداشته نشد.

هنگامی که هیچ صدایی از استانداری مازندران شنیده نمی‌شود و بعد از گذشت سه سال این استانداری هنوز سخنگو هم ندارد، چگونه می توان توقع شفافیت در اطلاع‌رسانی و جلب اعتماد عمومی داشت؟

استانداری مازندران اگر می‌خواهد روحانی رای بالای خود در استان را تکرار کند( که بعید به نظر می‌رسد) می‌بایست شیوه‌ای به مراتب متفاوت از آنچه در جریان است را در پیش می‌گرفت، اما به دلیل ضعف‌های مفرط و مکرر - که به دلایل سیاسی از چشم رئیس‌جمهور پنهان نگه داشته شد- اعتماد عمومی به استانداری مازندران در کمترین میزان خود در چند دهه اخیر قرار دارد.

همین ضعف باعث شده است که مخاطبان به جای اینکه از کانال های رسمی به دنبال اخبار باشند با کسر اعتماد از دولت به سمت شبکه های مجازی اطلاع رسانی رفته و عملا مدخل خبری خود را تغییر دهند.

بسیاری از مردم حتی اسم استاندار را هم نمی‌ دانند و تقریبا اکثر رسانه‌های استان از عملکرد روابط عمومی استانداری نارضایتی کامل دارند.

این ضعف در مرکز روابط عمومی استان به ضعف گسترده روابط عمومی در میان نهادهای دولتی مازندران دامن زده و موجب شده است که در یک شب؛ دو مسئول در فاصله بسیار اندک از هم دو اظهار نظر متفاوت را درباره یک موضوع مهم مطرح کنند اما هیچ صدایی از روابط عمومی استانداری یا روابط عمومی دامپزشکی شنیده نشود.

به قول «هولمر» طراح برجسته آلمانی:اگر ویترین مغازه را خوب نچینید، هرگز موفق به شکستن رکورد فروش نخواهید شد.