چهارشنبه 15 دی 1395-17:36 کد خبر:39383

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

غصه‌های نارنجی باغداران مازندرانی/دلسوزی‌های تریبونی و انتخاباتی دردی را دوا نمی‌کند

این روزها اگر در شهرهای مازندران گذر کنید متوجه عمق فاجعه می‌شوید، دپوی انواع مرکبات را در خانه‌های نیم‌ساخته کشاورزان مازندرانی می‌بیند.


خزرتیترخبر: رنگ به رخساره ندارد و با نگاهی که فقط در پی چرایی یک سرمای بی‌سابقه هست نگران فردایی است که باز هم ممکن است برایش تلخ شود، چشمش به باغ است و گوشش به رادیوی داخل ماشین، به ساعت خبر که نزدیک می‌شود می‌گوید ساکت ببینم از جهاد خبری هست درباره بارهای ما،گوشش را تیز می‌کند همه افرادی که دور برش هستند ساکت می‌شوند اما خبر از همه جا هست و از رنجش نه، بالاخره ماه اول زمستان هم به نیمه رسید اما باغداران مازندرانی در حسرت همان سرمای دهه آخر پاییز هستند که سبدهای نارنجی پرتقال آنها را به غصه‌های نارنجی تبدیل کرد که حتی با صبح یلدا هم التیام نیافت.

این روزها اگر در شهرهای کوچک و بزرگ مازندران گذر کنید متوجه عمق فاجعه می شوید دپوی پرتقال و انواع مرکبات را در خانه های نیم‌ساخته کشاورزان مازندرانی می‌بیند که زیرپله خانه های خود آن را فرش کردند، پرتقالی که قرار بود از فروش آن فرش خانه تهیه شود و هزاران اما و اگرهای تازه اما بساط باغداران به عیش تبدیل نشد و آنها کوله‌بار غم را با رنگ نارنجی به جان خریدند.

بارش شدید برف و سرمای اخیر در مازندران باعث بروز خسارت‌های بسیاری به بخش مرکبات شده است که زحمت کار و تلاش باغداران را بر تن خسته این کشاورزان بر جای گذاشت.

اما این پایان ماجرا نیست بلکه انتظار باغداران از مسئولان برای خرید مرکبات و نگرانی‌های کشاورزان همچنان ادامه دارد.

با وجود اینکه مازندران قطب کشاورزی و تولید برنج و مرکبات است اما گلایه کشاورزان از روند تولیدات تمامی ندارد و هر ساله شاهد نارضایتی و ضرر و زیان‌های بسیاری از کشاورزان هستیم.

از کنار شرکت تعاونی شهریور بخش گهرباران در روستای دلمرز این شهرستان که بگذرید افرادی را مشاهده می‌کنید که مرکبات خود را بار نیسان، وانت، تراکتور و کامیون زدند و چندین روز در این صف‌ها سرگردان هستند و به ‌دلیل نبود نظارت کافی صف‌های طولانی، مشکلاتی برای باغداران به‌وجود آورده است.

یکی از باغداران اظهار کرد: در این مکان هیچ نظارتی برای تحویل گرفتن بارهای مرکبات ما وجود ندارد و باید چندین روز در صف نوبت باشیم.

* چاره‌ای جز انتظار نداریم

وی بیان کرد: چهار روز در این صف‌های طولانی کنار جاده سرگردان هستیم و همین انتظار و اشغال شانه‌راه بسیار خطرناک است اما چاره‌ای جز انتظار نداریم.

این شهروند میاندورودی با بیان اینکه افراد تحویل نگرفتن مرکبات را به‌ دلیل نبود کامیون حمل مرکبات اعلام می‌کنند، افزود: آیا ما باید جوابگوی نبود ماشین باشیم و آیا صحیح است که این همه مردم به‌خاطر مدیریت ضعیف برخی افراد در تحویل گرفتن مرکبات، چندین روز در این مکان معطل شویم.

کشاورزانی که با خیال برداشت خوب محصول با امیدواری وارد زمین کشاورزی خود می‌شوند و از زمان کاشت و داشت محصول با بیشترین توان فعالیت می‌کند اما در زمان برداشت...!

باغدار دیگری نیز با ابراز گلایه از وضعیت خرید مرکبات گفت: با این وضعیت شلوغی و تجمع نمی‌توانیم مرکبات خود را به فروش برسانیم و ساعت‌های انتظار برای تحویل مرکبات طولانی شد.

رضا اکبری بیان کرد: دولت برای جبران خسارات کشاورزان و کمک به آنها اقدام به خرید تضمینی مرکبات کرده، این اقدام خوبی است اما زمانی که نظارت ضعیف باشد نتیجه‌اش ادامه بلاتکلیفی کشاورز است.

این باغدار گهربارانی با تأکید بر اینکه مسئولان پشت تریبون حرف از حمایت کشاورز می‌زنند و موقع عمل کردن به آن شانه خالی می‌کنند، تصریح کرد: برخی تا زمان انتخابات می‌شود دلسوز مردم هستند اما وقتی کار از کار بگذرد کشاورز نمی‌شناسند.

* کاهش قیمت تضمینی خرید مرکبات در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، اظهار کرد: در زمینه کمک به باغداران برای خرید پرتقال و کیوی که دچار خسارت شدند حدود 12 هزار تن بابت آبگیری تحویل گرفتیم و به کارخانه‌ها انتقال دادیم.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه قیمت بازار از نظر خرید تضمینی کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: برابر قانون وزیر جهاد کشاورزی دستور داد که سازمان تعاون روستایی وارد بازار شود و پرتقال‌ها را خریداری کند.

* 18 مرکز خرید مرکبات در مازندران فعال است

وی اضافه کرد: برای خرید پرتقال درجه یک، دو و سه از دو هفته پیش این آمادگی در 16 مرکز خرید استان به‌وجود آمد اما تا چند روز پیش استقبالی نشد و به همین خاطر تعداد مراکز را افزایش ندادیم.

این مسئول با اشاره به اینکه از چهار روز پیش استقبال از این مراکز خرید بیشتر شد و پرتقال‌ها تحول داده می‌شود، خاطرنشان کرد: برابر قانون موظف هستیم که خرید تضمینی را با آن ویژگی‌های یادشده انجام دهیم.

حیدرپور با اعلام اینکه هم‌اکنون 18 مرکز خرید مرکبات در استان داریم و هر کجا که ضرورت داشته باشد آن را افزایش می‌دهیم، افزود: بر اساس برداشت نادرست از سوی یکی از مسئولان سازمان تعاون روستایی چند تا از مراکز خرید تعطیل کردند که ما هم در مأموریت خارج از استان بودیم و با هماهنگی‌های به‌ وجودآمده مشکلات را در این زمینه رفع کردیم.

وی در پایان گفت: اگر ماشین برای حمل مرکبات نیست در نتیجه باید در انبارها دپو شود و هر زمان که ماشین آمد مرکبات حمل شود.

براساس این گزارش، با وجود اینکه حمایت ضعیف از باغداران داد مردم را در آورده است در مقابل حجم و وسعت این زیان مالی به باغداران غیرقابل انکار است و همچنین نبود مدیریت کافی در بحران‌های احتمالی زحمات یک‌ساله کشاورزان را به باد می‌دهد.

یکی دیگر از باغداران مازندرانی نیز در این زمینه گفت: با توجه به اینکه خسارت باغداران در سال‌های 86 و 92 هنور پرداخت نشده در این زمینه هیچ اطمینانی نداریم.

شعبانعلی نجفی  اظهار کرد: برف تنها به قسمتی از محصولات مرکبات مازندران خسارت وارد کرد، در حالی‌که با توجه به اطلاع‌رسانی نادرست و سوءاستفاده برخی محصولات سالم نیز با افت قیمت مواجه شد.

وی ادامه داد: ساعاتی بعد از آمدن برف و با توجه به توصیه‌های کشاورزی اجازه ندادیم یخ روی محصولات بنشیند و به مرکبات خسارت وارد کند.

این باغداران مازندرانی به ریزش محصولات مرکبات اشاره کرد و افزود: با توجه به این موضوع باید باغداران و خریداران قیمت منصفانه‌ای روی محصول بگذارند نه اینکه اجازه دهند محصول آنان بیشتر دچار ریزش شود و دلالان و سودجویان با قیمت خیلی پایین‌تری محصول را خریداری کنند.

نجفی تصریح کرد: در حال حاضر با ریزش بسیار زیاد محصولات در باغ‌ها مواجه هستیم که دلیل آن این بوده که زمان برداشت مرکبات به تعویق افتاده که باید در عملیات برداشت آن تسریع صورت گیرد.

وی با بیان اینکه دولت برای حمایت از باغداران بحث خرید مرکبات درجه یک، دو و سه در مازندران را مطرح کرد، افزود: متأسفانه در این زمینه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی درستی صورت نگرفت.

نجفی بیان کرد: در این زمینه باغدار یا خریدار سؤالات بسیاری دارند که ازجمله آن اینکه این درجه‌بندی بر چه اساسی است و در چه مکانی ازجمله باغ یا میدان تره‌بار صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه جبران خسارت توسط دولت تا چه میزان می‌تواند مؤثر باشد، گفت: با توجه به اینکه خسارت باغداران در سال‌های 86 و 92 هنور پرداخت نشده در این زمینه هیچ اطمینانی نداریم.