پنجشنبه 16 دی 1395-8:53 کد خبر:39389

بلاغ گزارش می‌دهد:

امنیت روانی مسکن مهر نشینان سرخ‌رود محمودآباد را دریابید/ فرصتی که به تهدید تبدیل شد

مسکن مهر سرخ‌رود که قرار بود پروژه‌ای برای برآورده‌ شدن آرزوی کسانی باشد که یک عمر در حسرت خانه‌دار شدن بودند، امروز به معضلی جدی تبدیل شده است.


خزرتیترخبر: موضوع مسکن مهر در کشور، که روزگاری موجب شادی دل هزاران نفر شده بود، امروزه به دردی کهنه برای اقشار کم‌درآمد جامعه تبدیل شده است و هر روز خبری ناخوشایند از وضع نابسامان مسکن مهر در کشور به گوش می‌رسد و نکته اینجاست که هیچ‌کس پاسخگوی مناسبی به مطالبات مردم نیست.

وقتی که مسکن بنام "مهر"، مورد بی مهری قرار می گیرد!

این مشکلات در مازندران اگر نگوییم بیشتر از سایر استان‌های کشور نباشد، قطع به یقین کمتر هم نیست چرا که با گذشت سال‌های متمادی از شروع به کار پروژه‌های مسکن مهر، بسیاری از آن هنوز به پایان نرسیده است و آن بخش از پروژه‌های به پایان رسیده نیز با ایرادات و مشکلات زیرساختی فراوانی همراه است که در این مجال تلاش می‌کنیم به بخشی از آن بپردازیم.

یکی از مشکلات بزرگ مسکن مهر مازندران عدم نظارت مناسب از سوی ادارات راه و شهرسازی و همچنین نظام مهندسی ساختمان است که امروز بسیاری از پیمانکاران با استفاده از این فرصت مناسب یعنی عدم نظارت، تا توانسته‌اند در ساخت مجموعه‌های مسکن مهر کوتاهی‌های فراوانی کرده اند.

گشتم نبود، نگرد نیست

از عدم استحکام بنا گرفته تا استفاده از مصالح و امکانات نامرغوب در ساخت واحدهای مسکن مهر، همه و همه در سایه بی‌توجهی مسئولان استانی انجام شده و جالب است بدانید در بسیاری از شهرها، مسئولان ادارات راه و شهرسازی قادر به انتقاد از سازندگان و پیمانکاران نیستند و پرداخت نشدن مطالبات برخی از آن ها بهانه مناسبی برای این عدم پیگیری است، در حالی که بر اساس قرارداد مابین پیمانکار و متقاضی، هرگونه کم و کاستی در ساخت و حتی تأخیر در تحویل با نظارت اداره راه و شهرسازی برای پیمانکاران جریمه دربردارد، اما جمله این است که "گشتم نبود، نگرد نیست ".

حال اگر بخواهیم به جزئیات مشکلات مسکن مهر بپردازیم باید هزاران صفحه کتاب به رشته تحریر درآوریم اما در این فرصت به بخشی از مشکلات مردم در پروژه‌های مسکن مهر می‌پردازیم.

یکی از مشکلات اساسی متقاضیان مسکن مهر در بسیاری از شهرها از جمله پروژه مسکن مهر چاکسر در بخش سرخ رود محمودآباد، عدم پایبندی پیمانکار به قرارداد موجود و به اتمام نرساندن بخش قابل توجهی از این واحدها است.

مسکن مهر، اصلی که قربانی فروعات شد

مشکلات فاضلاب پروژه های مسکن مهر در مازندران به معضلی جدی تبدیل شده است، و انگار هیچ مسئولی در استان قرار نیست پاسخگوی خواسته به حق مسکن مهرنشینان باشد در حالی که این مشکل در صورت عدم رسیدگی در آینده‌ای نزدیک به یک چالش بزرگ اجتماعی تبدیل می‌شود.

موضوع نامرغوب بودن امکانات استفاده شده از جمله آسانسورها نیز یکی دیگر از مشکلات پیش روی مسکن مهر در مازندران است که امیدواریم تا قبل از بروز حوادث تلخ و ناگوار، مسئولان به خواب رفته راه و شهرسازی مازندران و مدیران عمرانی استان فکری اساسی برای این مسئله بکنند.

یکی از ساکنان مسکن مهر سرخ‌رود محمودآباد با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان راه و شهرسازی استان و شهرستان گفت: انگار مسکن مهر همچون فرزندی ناخوانده برای مدیران مربوطه تلقی می‌شود و هیچ‌کس به مشکلات مسکن مهر، که حالا در حال تبدیل شدن به معضل است، نگاهی ندارد.

همه جای این طرح مفید را با مشکل مواجه کردند

وی اظهار کرد: ایرادهای بزرگی در ساخت این پروژه‌ها وجود دارد که مالکان مسکن مهر را نگران کرده است که از جمله آن باید به موضوع فاضلاب غیر استاندارد، آسانسورهای معیوب و انشعابات نامرغوب اشاره کرد که در آینده‌ای نه چندان دور به چالشی جدی تبدیل می‌شود و آن‌گاه تبعات اجتماعی آن را باید مسئولان پاسخگو باشند.

امکانات رفاهی همچون پارک، نانوایی، فضای سبز محیط مجتمع مسکن مهر سرخ‌رود و محمودآباد، امنیت شهرک‌ها، مسجد و مدرسه نیز از دیگر مشکلاتی است که همه و همه به همت مدیران بستگی دارد تا رنج و بی‌مهری مسکن مهر در کشور را کم و کمتر کند.

یک کارشناس حوزه مسکن استان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به عدم نظارت مناسب دستگاه‌ها و سازمان‌های حوزه ساخت و ساز، استاندارد در پروژه‌های مسکن مهر تصریح کرد: عدم استحکام بنا از جمله مسائلی است که در صورت بروز حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله به فاجعه‌ای عظیم تبدیل خواهد شد.

مسکن مهر، ناسازگار با برخوردهای سیاسی

وی خاطرنشان کرد: مسکن مهر در کشور می‌توانست به شکلی مناسب‌تر اجرایی شود تا نماد خدمات شایسته دولت‌ها باشد، اما متاسفانه مسائل سیاسی و مناقشات دولت‌ها به ضرر مردم به ویژه متقاضیان این طرح بزرگ و زیربنایی کشور شد و در این میان بسیاری از پیمانکاران سوء‌استفاده لازم را از این بی‌تفاوتی مسئولان راه و شهرسازی بعمل آوردند.

یکی از متقاضیان مسکن مهر پروژه سرخ‌رود نیز با تشریح مشکلات اعطای مسکن مهر بیان داشت: با آرزوی خانه‌دار شدن به مسکن مهر دل بستیم اما امروز پس از گذشت چندسال از واریز مبلغ آورده متقاضیان، همچنان واحد خود را تحویل نگرفته‌ام.

وی گفت: نزدیک به یک سال پیش از سوی اداره راه و شهرسازی شهرستان به بانک مسکن معرفی و پس از پشت سرگذاشتن دردسرهای دریافت وام از جمله سفته سنگین و ضامن کارمند موفق به دریافت وام شدم و به حساب پیمانکار تمام مبلغ بر اساس قیمت روز واحد واریز شد اما هنوز انشعاب گاز و آسانسور بلوکی، که واحدم در آن ساخته شده، نصب و راه‌اندازی نشد.

پروژه ای که فقط پول می بلعد و سیر نمی شود

این متقاضی مسکن مهر همچنین با اشاره به عدم پاسخگویی مناسب مسئولان مسکن مهر اداره راه و شهرسازی شهرستان تصریح کرد: مبلغ واریزی و وام دریافتی بیش از 60 میلیون تومان است که به حساب پیمانکار واریز شده است، اما هیچ تعهدی از سوی پیمانکار وجود نداشته و اداره مذکور نیز اراده‌ای برای پیگیری مشکل متقاضیان مسکن مهر ندارد.

وی همچنین یادآور شد: علیرغم اینکه هزینه ماهانه اجاره منزل مسکونی خود را پرداخت می‌کنم، حدود یک‌سال است که اقساط وام مسکن مهر را برای خانه‌ای نداشته پرداخت می‌کنم و امروز دیگر قادر به پرداخت اقساط بانک نیستم و این بانک است که برای مسکنی نداشته به سراغ ضامن من می‌رود و این یعنی اضافه شدن مشکلی دیگر بر مشکل چندین ساله بی خانمانی ام.

یکی از کارشناسان اداره راه و شهرسازی مازندران نیز با اعلام اینکه متأسفانه مدیران و کارشناسان پیشین حوزه مسکن در تنظیم قراردادها توجه لازم را نداشتند، افزود: امروز برخی از قراردادهای منعقد شده با پیمانکاران شرایط مناسبی برای بی‌تعهدی آن ها را فراهم کرده است و باید مسئولان ارشد استان فکر مناسبی در این زمینه بیاندیشند.

پروژه ای که برای بی خانمان ها آب ندارد، برای بعضی ها که نان دارد!

این کارشناس حوزه مسکن مازندران گفت: چرا باید پروژه مسکن مهر را بدون ضابطه مناسب و تنها بر اساس رابطه برخی مدیران با پیمانکاران خاص به افرادی واگذار کرد که امروز همه مشکلات از بی‌توجهی و عدم تعهد پیمانکاران نشأت گرفته است.

با توجه به بیان گوشه‌ای از مشکلات متقاضیان و ساکنان مسکن مهر مازندران، امیدواریم مدیری در استان صدای این قشر از جامعه، که آرزوی خانه‌دار شدن آن‌ها امروز به معضلی جدی تبدیل شده و امنیت روانی آن ها را با مخاطره روبرو کرده است بشنود و فکری اساسی برای رفع دغدغه‌های اساسی مردم کند.

نکته پایانی اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار بود پروژه مسکن مهر در کشور فرصتی برای خانه‌دار شدن بی‌خانمان‌ها باشد اما با مشکلات زیرساختی عظیمی که در اکثر این مجموعه‌ها وجود دارد، امروز مردم بی‌مهری مسکن مهر را شاهد هستند و اظهارات وزیر راه و شهرسازی و بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی شخص وزیر همچون ویروسی به مدیران استانی و شهرستانی سرایت کرده است و انگار هیچ‌کس قرار نیست به درد مردم رنج‌دیده در این قصه توجه کند در حالی که در تمامی عرصه‌های حساس کشور این قشر متوسط و ضعیف جامعه بودند که به داد مسئولان رسیدند و ضروری است امروز یک مسئولی صدای این مردم مظلوم را بشنود.