چهارشنبه 22 دی 1395-18:4 کد خبر:39475

بی اهمیتی خواسته مردم برای مسئولان استانی:

زمزمه احداث کارخانه بیوگاز در پل ذغال و اعتراض اهالی روستای سنار چالوس

به‌ دنبال ارائه طرح احداث کارخانه بیوگاز در منطقه پل ذغال، مردم روستای سنار از بخش مرزن‌آباد چالوس نسبت به اجرای این‌طرح اعتراض کردند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، درپی ارائه طرحی مبنی بر احداث کارخانه بیوگاز در منطقه پل ذغال، مردم روستای سنار از بخش مرزن‌آباد با اعتراض به احداث این کارخانه از منابع طبیعی و محیط زیست خواستند تا دست از سر مردم سنار بردارند وساخت این کارخانه را متوقف کنند.

مدیر‌عامل هتل کاسنیک دریاچه ولشت تنها هتل روستایی شهرستان چالوس ، با اشاره به اینکه یکی از شعارها و نمادهای شهر مرزن‌آباد با عنوان «شهر اکسیژن» نهادینه شده است، گفت: با وجود این  عنوان بر روی بخش مرزن‌آباد، وجود معادن و کارخانه‌های شن و ماسه در این بخش سبب می‌شود تا هنگام طلوع آفتاب صبح‌گاهی شاهد حاکمیت گرد و غبار در این بخش بوده و در واقع از اکسیژن خالص و طبیعی محروم بمانیم.

سعدی فاخری با تأکید بر اینکه مردم سنار و روستاهای اطراف بارها اعتراض خود را نسبت به‌فعالیت شن و ماسه به مسؤولان شهرستان وحتی استان اعلام کرده‌اند، افزود: با وجود این‌همه مخالفت مدیران شهرستانی و استانی نسبت به این خواسته به‌حق و به‌جای مردم بخش مرزن‌آباد بی‌توجه هستند.

وی با اشاره به آلودگی‌هایی که در حال حاضر به‌ دلیل وجود کارخانه‌های شن و ماسه برای مردم سنار و روستاهای اطراف به ‌دنبال می‌آورد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در بخش مرزن‌آباد جهت باد از قسمت شمال از سمت دریا به کوه است و به‌صورت میانگین در طول شبانه‌روز ۲۰ ساعت هوا در جریان است بنابراین آلودگی زیست‌محیطی دور از ذهن نیست.

مدیر‌عامل هتل کاسنیک دریاچه ولشت مرزن‌آباد با اشاره به جانمایی کارخانه‌هایی مانند شن و ماسه و اخیراً نیز کارخانه بیوگاز در منطقه پل‌ذغال کارشناسی نیست، بیان کرد: پل ذغال گسلی است که آب ناشی از پسماند هر کارخانه‌ای به‌ سمت رودخانه چالوس گسیل می‌شود که این امر آلودگی دریا را در پی دارد بنابراین احداث کارخانه در این مناطق کارشناسانه نیست.

وی با بیان اینکه مرزن‌آباد منطقه‌ای توریستی بوده که نباید در آن کارهای صنعتی زیادی صورت بگیرد، تصریح کرد: احداث کارخانه زباله‌سوز فعلی، صنعتی‌ است که باید در مراکز و شهرها و مناطق صنعتی احداث شود نه اینکه با وجود دریاچه ولشت و مناطق بکر و دیدنی در این بخش اقدام به احداث کارخانه‌های صنعتی شود.

فاخری با انتقاد از اینکه پسماندهای ناشی از کارخانه‌های صنعتی اعم از شن و ماسه و بیوگاز سبب از بین بردن محیط زیست شده و مخرب است، گفت: در حال حاضر با وجود کارخانه شن و ماسه در منطقه پل ذغال اهالی روستای سنار از آلودگی‌هایی مانند آلودگی صوتی و آلودگی زیست‌محیطی رنج می‌برند که با احداث کارخانه زباله‌سوز این مشکلات نیز مضاعف خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه اهالی روستای سنار کاملاً با احداث کارخانه زباله‌سوز در پل ذغال مخالف هستند، گفت: مسافت کارخانه شن و ماسه در منطقه پل ذغال با روستای سنار در سطح افق به ۳۰۰ متر می‌رسد و کاملاً به مناطق مسکونی محل اشرافیت دارد که در پاسخ به اعتراضات اهالی یکی از فاکتورهای احداث کارخانه را بعد مسافت با منطقه مسکونی عنوان می‌کنند.

* بی اهمیتی خواسته مردم برای مسئولان

عزت جعفرصالحی یکی دیگر از اهالی روستای سنار نیز با گلایه‌مندی از احداث کارخانه بیوگاز در منطقه پل ذغال گفت: هنوز مشکل مردم منطقه با کارخانه شن و ماسه برطرف نشده است که زمزمه احداث کارخانه زباله‌سوز مردم را نگران کرد.

وی با انتقاد از اینکه نمی‌دانم چرا خواسته مردم برای مسئولان اهمیتی ندارد، تصریح کرد: هیچ‌یک از مسئولان حاضر نمی‌شوند به حرف‌های ما گوش کنند چرا که بدون شک احداث کارخانه بیوگاز خطرات زیست‌محیطی و مخاطرات زیادی برای سلامتی انسان‌ها دارد.

* ارزیابی زیست‌محیطی برای اجرای طرح

رئیس اداره حفظت محیط زیست چالوس نیز در این‌باره گفت: احداث محل جمع‌آوری زباله شرایط خاص خود را دارد و در مورد احداث کارخانه بیوگاز در منطقه پل ذغال باید این طرح مورد ارزیابی زیست‌محیطی قرار بگیرد.

ابوالقاسم محمد‌پور تصریح کرد: برای احداث کارخانه زباله‌سوز در هر منطقه‌ای ابتدا از نظر زمین‌شناسی و شرایط جوی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و با سنجیدن شرایط طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و ... و بر اساس سنجش فاکتورهای مثبت و منفی مجوز ساخت و احداث صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث هر سازه و بنایی فاکتورهای مثبت و منفی خاص خود را دارد، افزود: طرح احداث کارخانه بیو‌گاز در منطقه پل ذغال نیز فعلاً در حد صحبت بوده و محیط زیست پس از نوشتن گزارش اولیه با پیگیری‌های شهرداری مسائل زیست‌محیطی مورد واکاوی قرار گرفته و در نهایت برای صدور مجوز اقدام می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس گفت: طرح احداث کارخانه بیوگاز در منطقه پل ذغال با توجه به مؤلفه‌هایی مانند قرار نگرفتن در جنگل، پایین بودن سطح آب زیرزمینی، نبود واحدهای مسکونی در اطراف آن و راه دسترسی نزدیک به مرزن‌آباد در دستور کار قرار گرفت که هنوز مورد تأیید برای أخذ مجوز قرار نگرفته و در حال بررسی‌های اساسی است.

* مخالفت با اجرای طرح مساوی با کاهش توسعه

رئیس اداره منابع طبیعی چالوس با اشاره به اینکه احداث کارخانه بیوگاز در این شهرستان ضروری است، گفت: در حال حاضر ۱۰ هکتار از جنگل‌های چالوس برای دفن زباله نابود شده است.

مهرداد خزایی با اشاره به آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از محل دفن زباله چالوس در جنگل‌های هیرکانی افزود: برای برون‌رفت از این مشکلات و برای اینکه جنگل‌های بیشتری نابود نشود احداث کارخانه بیوگاز در دستور کار قرار گرفت که برای این امر چند نقطه که مشکلی برای اهالی ایجاد نکرده و شرایط احداث داشته باشد را در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه احداث کارخانه بیوگاز در شهرستان چالوس نیاز به سطح وسیعی دارد، اظهار کرد: در حال حاضر چند گزینه در مناطقی مانند ازارک و پل ذغال در دستور کار قرار گرفت اما هنوز تصمیم نهایی در این‌باره اتخاذ نشد.

رئیس اداره منابع طبیعی چالوس با انتقاد از اینکه اجرای طرح احداث کارخانه زباله ‌سوز از ابتدای  کار مخالفت‌هایی را به‌ همراه دارد، گفت: ما نسبت به دنیا عقب هستیم چرا که در بسیاری از کشورها از محل زباله درآمدزایی شده و منابع اقتصادی حاصل از آن به محیط زیست برمی‌گردد.

وی خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر محل دفع زباله چالوس علاوه بر اینکه ۱۰ هکتار از جنگل‌های بکر منطقه را نابود کرده است آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از انتقال شیرابه‌های حاصل به سفره‌های آب‌های زیرزمینی را نیز دربر دارد.

خزایی با بیان اینکه اگر آلودگی منابع آبی، طبیعی و محیط زیست ناشی از دفع غیر بهداشتی زباله در چالوس با این روند ادامه یابد قطعاً آلودگی آب دریا را نیز در پی دارد، خاطر‌نشان کرد: علاوه بر این آلودگی‌ها ورود حیوانات اهلی به این منطقه سبب انتقال آلودگی به مناطق شهری نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با ادامه روند دفع زباله در شهر چالوس و بخش مرزن‌آباد اراضی، رودخانه‌ها، دریاها و منابع آبی در پایین‌دست به‌شدت آلوده می‌شود، بیان کرد: اگر در بررسی‌هایی که به‌عمل می‌آید در بحث دفع زباله به‌صورت صنعتی و یا نیمه‌صنعتی یعنی افزایش تولید و درآمد و کاهش آلودگی را در پی داشته باشد راهی جز اجرای طرح احداث کارخانه بیوگاز باقی نمی‌ماند.

خزایی در پایان با تأکید بر اینکه حرف و نظرات به‌جای مردم همواره برای ما ارزشمند است، گفت: پس از صدور مجوز برای نقاط پیشنهادشده بدون شک اقدامات اساسی احداث کارخانه نیز عملیاتی می‌شود و مردم باید بدانند که با مخالفت جهت اجرای طرح احداث کارخانه بیوگاز طرح توسعه شهرستان نیز کاهش پیدا می‌کند.