چهارشنبه 22 دی 1395-19:14 کد خبر:39479

بلاغ گزارش می‌دهد:

پایتخت کشتی ایران در معرض جدی‌ترین آسیب اجتماعی

کل دنیا جویبار را به عنوان پایتخت کشتی ایران و به حق دنیا می‌شناسند ولی آمارهای مصرف مواد‌مخدر زیبنده این شهرستان قهرمان‌پرور نیست.


خزرتیترخبر: آسیب‌های اجتماعی یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در روند آموزش، امنیت، اخلاق، خانواده، جامعه، فرد و ..... است،مسئله مربوط به آسیب‌های اجتماعی از دیرباز در جامعه بشری مورد توجه اندیشمندان بوده است، هر چند اکثر مشکلات اجتماعی انواعی تکراری در طول نسل‌های مختلف هستند، اما اعتیاد یکی از انواع آسیب‌های اجتماعی است که یک بیماری روحی، روانی، احساسی و جسمانی است که مخل آزادی‌های شخص و جامعه می‌شود و پر رنگ‌ترین آسیب‌اجتماعی در جامعه است.

شهرستان جویبار نیز مانند سایر شهرهای جهان با این بیماری درگیر است، این بیماری بسیاری از خانواده‌های دور و اطراف ما را دچار نوعی "انکار" کرده است؛ یعنی مشکل معمولاً آنقدر بزرگ است که خانواده‌ها ياد مي‌گيرند وانمود کنند که اتفاقي نيفتاده است و طوري رفتار مي‌کنند که انگار هيچ مشکلي متوجه هيچ يک از اعضاء خانواده آنها نيست، اعضاي خانواده معمولاً در برخورد با اعتياد يکي از اعضاء خود وانمود مي‌کنند که، مشکل آنقدرها هم بزرگ نيست.

برعکس این مشکل آنقدر بزرگ است که حتی به صورت یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در آمده است.

مطمئناً یك نقطه‌ى مورد نظر دشمنان پیشرفت این كشور، این است كه به ملت ما حالت خمودگى بدهند؛ یعنى همین شور و نشاط را خاموش كنند... یكى از چیزهاى اساسى‌ كه امروز می تواند ضد این تحرك عمل كند و متأسفانه به وسیله‌ى باندهاى مرموز توسعه داده می شود، مواد مخدر است. (بیانات در اجتماع مردم اسفراین‌ ۱۳۹۱-۰۷-۲۲)

خود این جوان هاى شجاع و پیشرو باید در مقابله و مبارزه‌ى با خطر مهلك اعتیاد و آلودگى به مواد مخدر هم پیشرو باشند... این یك مبارزه‌اى است كه مشتركاً و توأماً بر دوش مسئولان و بر دوش خود مردم است.(بیانات در اجتماع مردم شیروان‌ ۱۳۹۱/۰۷/۲۴)

شهرستان جویبار با جمعیت بیش از 70 هزار نفر و هرم سنی جوان در معرض تهدید یکی از خطرناکترین آسیب های اجتماعی است،رجبعلی وهابی فرماندار شهرستان جویبار در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 55درصد طلاق ها در شهرستان جویبار به دلیل اعتیاد یکی از زوجین است.

این آمار بالای نشان از وخیم بودن اوضاع شهرستان جویبار دارد، شهرستانی با ساختار جمعیتی جوان و وجود این بلای خانمانسوز در آن زنگ خطری برای مسئولان به حساب می آید.

از سوی دیگر کشفیات مواد مخدر در جویبار در سال گذشته 53کیلو و 700گرم بود که در سال جاری تا پایان آبان ماه به 81 کیلو و 366 گرم رسیده است.

این آمار از طرفی مثبت ارزیابی می شود، زیرا هوشیاری مأموران مبارزه با موادمخدر شهرستان سبب شده تا از ورود این مواد خانمانسوز به منازل شهرستان جویبار جلوگیری شود و همواره نیروهای انتظامی و امنیتی در کشف چنین محموله هایی، زندگی خود را به خطر می اندازند تا زندگی مردمان شهر خود را نجات دهند که وجود 3000 شهید پاک و مطهر در مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر گواه براین امر است.

اما از طرف دیگر ورود این حجم از مواد مخدر و افزایش مصرف آن در شهرستان قابل تأمل است، زیرا نشان از افزایش مصرف کنندگان این ماده افیونی در جویبار دارد.

این درحالی است که به گفته پرویز افشار معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر، سن ابتلاء به اعتیاد مواد مخدر به زیر 17 سال رسیده است؛ بنابراین جمعیت جوان جویبار در معرض بیشترین تهدید قرار دارند.

جدای جلسات ابلاغی مسئولان دراین زمینه، که بیشتر جنبه اداری و رفع تکلیف دارد، این مسئله باید یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان ارشد کشوری، استانی و شهرستانی باشد زیرا افزایش معتادان نقش پررنگی در بسیاری از جرائم دارد به طوری که آمارها نشان می‌دهد 95 درصد درگیری‌هایی که صورت می‌گیرد، 95 درصد گروگانگیری‌ها، 67 درصد زندانیان به‌طور مستقیم و غیر مستقیم، 65 درصد همسرآزاری‌ها، 55 درصد طلاق، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها، 25 درصد قتل‌ها، 23 درصد نزاع‌ها، 20 درصد جرائم منکراتی، 17 درصد تصادفات جاده‌ای و 10 درصد جرائم مالی به دلیل اعتیاد است.

براین اساس می‌طلبد مدیران شهرستان جویبار جدای از بخشنامه‌ها و ابلاغ‌های اداری چاره‌ای اساسی دراین زمینه بیاندیشند و علت افزایش مصرف مواد مخدر را در شهرستان پیگیری کنند زیرا کل دنیا جویبار را به عنوان پایتخت کشتی ایران و جهان می‌شناسند و این آمارها زیبنده این شهرستان قهرمان‌پرور و ورزش دوست نیست.