سه شنبه 19 بهمن 1395-9:48 کد خبر:40831

چتر سنگین سرما در مازندران:

تفاوت فاحش میزان خسارت در مازندران و رقم پرداختی دولت به باغداران

چتر سنگین سرما در مازندران حکایت از ادامه‌دار بودن روند سرما دارد و میزان پرداختی خسارت حتی جزئی از نیازمندی‌های باغداران را پوشش نمی‌دهد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، در حالی که متولیان بخش کشاورزی مازندران قول پرداخت رقمی بلاعوض و تسهیلات را به کشاروزان می‌دهند، اما این موضوع هنوز عملیاتی نشد.

بخش نگران‌کننده‌ای که باغداران مطرح کردند ممکن است این اعتبار اندک هم از سوی متولیان جهاد کشاورزی در اختیار آنها قرار نگیرد، به این دلیل که قرار بود بازرسی‌ها در ارتباط با خسارت انجام شود که به نظر می‌رسد این بازرسی‌ها هنوز انجام نشد.

یکی از باغداران مازندرانی با اعلام اینکه به ما اعلام شد که بازرسان جهاد کشاورزی برای رسیدگی به میزان خسارت به شما مراجعه می‎کنند، گفت: هنوز بازرسی از جهاد کشاورزی استان به ما مراجعه نکرد.

به نظر می‎رسد با توجه به میزان خسارتی که به باغداران استان مازندران وارد شد و رقم اختصاصی دولت فاصله زیادی وجود دارد، همین موضوع باعث می‌شود که نگرانی کشاورزان جدی‌تر شود.

میزان خسارت به باغداران مازندرانی 900 میلیارد تومان و میزان تسهیلات دولت 270 میلیارد تومان است و میزان تراکنش مالی که قرار بود از طریق فروش مرکبات نصیب استان شود 3 هزار میلیارد تومان است، اینکه متولیان جهاد کشاورزی استان چه طور می‌خواهند که این بحرانی که برای کشاورزان به وجود آمده است را رفع کنند، باید منتظر روزهای آینده بود.

از طرفی چه تدابیری قرار است اندیشیده شود که مشکل برای باغداران در سنوات آینده اندیشیده شود هم تاکنون اعلام نشد، مشکل سرما و یخ‌زدگی چندسالی است که گربیان‌گیر باغداران استان است و این روند چند سال است که ادامه یافت.

چتر سرما چند سالی است که در استان مازندران پهن شد، چند سال گذشته در غرب مازندران، بحث سیل و در آذرماه امسال هم سرما فراگیر در کل استان مازندران که همه داشته‌های باغی استان را با خود برد تا تلنگری اساسی برای باغداران و متولیان جهاد کشاورزی باشد که ممکن است با پدیده تغییر اقلیم مواجه شده باشیم و باید راهکار اساسی برای رفع این مشکل تدارک دیده شود.

تا قبل از آذرماه بحث فروش مرکبات در استان مطرح بود و در حال حاضر هم عدم فروش این محصول، به نظر می‎رسد متولیان بخش کشاورزی باید به صورت جدی‌تر بحث سرما در استان را پیگیر باشند تا اوضاع کشاورزی استان عادی شود.