جمعه 6 اسفند 1395-18:48 کد خبر:41030

بلاغ گزارش می‌دهد:

زندگی زیر یک سقف اما دور از هم/مازندران از این بلیه چگونه خارج می‌شود؟

بر اساس آمار، زنان بیش از مردان در دادگاه‌های ایران درخواست طلاق می‌دهند و بحث بر سرِ قوانین ازدواج و طلاق بسیار پیچیده و طولانی است.


خزرخبر: عشقی که با یک احساس بچه گانه شروع شد با حسرت به پشت سرش نگاه می‌کرد، تمام سال‌های زندگی‌اش به هدر رفته بود، عشقی که هیچ بهایی نداشت، حالا می‌دانست عشق تلگرامی‌اش نافرجام مانده و به خامی و ساده لوحی خودش می‌گرئید، مدت‌هاست که این‌گونه است.

آن روزها که از تلگرام و واتس‌آپ خبری نبود، یک تماس تلفنی، شوخی و بعد هم صدای گرم مردانه‌اش جرقه عشقی نافرجام شد و ته دلش لرزید، یاد حرف‌های دلربای احسان می‌افتد که در دانشگاه با او آشنا شد، بارها از دوستانش شنیده بود که او را با دختری دیگری دیده‌اند، اما…

تلخی "بله"ایکه هیچ "شیرینی" را به خاطر نمی‌آورد

وارد راهروی دادگاه‌ها که می‌شوی یکی برای انحصار وراثت آمده، یکی برای زد و خورد، دیگری هم برای قتل..، اما آنچه دادگاه‌ها را با انبوهی از جمعیت مواجه می‌کند، موضوع طلاق جوانانی است که فراموش می‌کنند، بگویند با اجازه‌ی پدر و مادرم «بله» و شیرینی این «بله» برای آن‌ها چقدر کوتاه است.

«فاطمه. م» یکی از همین زن‌هایی است که با او در راهرو دادگاه مواجه می‌شویم، زنی که پنج ماه از زیبا‌ترین روزهای زندگی‌اش به تلخی گذشته و سر تا پای وجودش لبریز از نفرت شده است.

یاد حرف‌های دلربای احسان می‌افتد که در دانشگاه با او آشنا شد، آن روزها که از تلگرام و واتس‌اپ خبری نبود، یک تماس تلفنی، شوخی و بعد هم صدای گرم مردانه‌اش جرقه عشقی نافرجام شد و ته دلش لرزید، احسان، پسری که همراه یکی از همکلاسی‌هایش به دانشگاه می‌‌آمد.

در عرض چند ماه آن چنان قلب دختر جوان را تسخیر کرد که او جلوی پدرش هم ایستاد: «ما همدیگر را دوست داریم و خوشبخت می‌شویم» حالا فاطمه یاد حرف پدرش افتاده بود: «عشقی که با یک احساس بچه‌گانه شروع شود، سرانجام ندارد» و فاطمه گفته بود:«ما که بچه نیستیم پدر، خیلی وقت است بزرگ شدیم » مادر و پدرش هر کاری می‌توانستند کردند تا فاطمه را منصرف کنند.

طی تحقیقات آنها، احسان پسری لا‌ابالی بود و کاری نداشت، تنها چند روز بعد از زندگی همه چیز تغییر کرد.

احسان خیلی زود شروع به اذیت و آزار فاطمه کرد،او را می‌زد و این آخری‌ها هم… یاد لحظه‌ا‌ی می‌افتد که احسان با زنی دیگر وارد خانه شد،زنگ می‌زند به پلیس و حالا هم فقط طلاق می‌خواهد،او هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

وقتی دستت خالی‌ست، عشق کیلویی چند؟

«آتنا» دیگر زنی است که با او روبه‌رو می‌شویم، تمام سال‌های زندگی‌اش به هدر رفته بود و با حسرت به پشت سرش نگاه می‌کند.

به خودش می‌خندد، مدتهاست که این گونه است، تمام آرزویش این بود که خانه‌ای ساده و سرشار از عشق داشته باشد و مثل پدر و مادرش زندگی کند.

خانه‌ای ساده اما لبریز از زندگی، وقتی آتنا به خانه‌شان پا گذاشت، احساس کرد خوشبختی به او نزدیک است، اولش از یک آشنایی ساده در تلگرام شروع شده بود.

چند باری با هم صحبت کردند، رضا یک دانشجوی معمولی دانشگاه پیام نور بود، در شرکتی کار می‌کرد ولی حقوق آن چنانی نداشت، آتنا او را دوست داشت و تا سرحد عشق او را می‌ستود، بارها با هم حرف زدند، از اینکه توی یک خانه‌ی نقلی با هم زندگی می‌کنند و مهم نیست که چه می‌خورند، پدر و مادر با دخترشان صحبت کردند، در مورد سختی‌های زندگی و اینکه آیا رضا قادر خواهد بود با آتنا خوشبخت شود و آینده اش را بسازد.

مراسم مختصری برگزار شد تا خرج شان کمتر باشد، ۸ ماه گذشت، آتنا حالا احساس کرد که انگار عشق شان کمرنگ شده، رضا شب‌ها تا دیر وقت کار می‌کرد، وقتی هم خانه بود آنقدر خسته بود که اصلا حوصله نداشت، آتنا سخت احساس تنهایی می‌کرد، دلش می‌خواست با همه حرف بزند، گاهی رضا حتی فرصت نداشت تا با هم شام بخورند.

در تمام این مدت حتی نتوانسته بود یک روسری بخرد، شندرغاز دریافتی رضا فقط کفاف اجاره خانه و به زحمت خورد و خوراکشان را می‌داد، حتی نمی‌توانست به دانشگاه برود، نمی‌دانست چرا این‌طور شده، حالا فکر می‌کند باید کمی‌ بیشتر صبر می‌کردند، قلبش پر از حرف‌های ناگفته است.

رضا می‌گفت: «وقتی دستت خالی‌ست عشق کیلویی چند؟»

در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه داریم

براساس آمار، زنان بیش از مردان، در دادگاه‌های ایران درخواست طلاق می‌دهند و بحث بر سر قوانین ازدواج و طلاق و مسیری که زنان برای رسیدن به حقوق خود در این میانه، باید بپیمایند، پیچیده و طولانی است.

از طرفی دیگر میزان مهریه و سقف دار کردن آن که منجر به محدود شدن آن تا سقفِ ۱۱۰ سکه شد و عندالاستطاعه شدنِ آن هم همواره بحث داغی در مجامع است.

افزایش میزان طلاق طی سال‌های اخیر، کارشناسان اجتماعی را علاقه‌مند به بررسی علت‌های این امر کرده است.

آمار طلاق‌های رسمی، تنها جزئی از انواع طلاق‌های ثبت نشده است و کسی از طلاق‌های عاطفی خبر ندارد.

به همین علت است که یافتنِ دلایل واقعی و گاه پنهانِ طلاق می‌تواند به مثابه یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از آن باشد.

مقابله با آسیب‌ها باید در اولویت برنامه‌ها باشد

علیرضا یونسی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران با بیان اینکه مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی مازندران ضرورت دارد، گفت: مقابله با آسیب‌ها از جمله مهم‌ترین مأموریت‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید است.

وی با بیان اینکه در حوزه اعتیاد، طرح جامع مبارزه با اعتیاد و کاهش این پدیده در استان تهیه شده و در حال اجراست، افزود: در حوزه طلاق نیز، طرح جامع کاهش طلاق با ۵ استراتژی تهیه و تدوین شده و جلسات شهرستانی آن نیز برگزار شد.

معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه مسائل مرتبط با طلاق، کارهایش در استان با جدیت در حال انجام و پیگیری است، یادآور شد: با تلاش و هم‌افزایی همه دستگاه‌های مسوول، آمار طلاق در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸/۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

یونسی با بیان اینکه پرداختن به آسیب‌های اجتماعی باید با اتکا بر مجموعه سرمایه‌های استان در بخش‌های مرتبط و مشارکت مردم صورت گیرد، گفت: برای همه بخش‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی در استان برنامه داریم و برخورد و مقابله با این پدیده فراگیر و پیچیده باید علمی، عقلانی و اصولی باشد.

بیشترین آمار طلاق در پنج سال نخست رخ می‌دهد

مهدی کریمی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه هم ضمن بیان این مساله که بیشترین آمار طلاق در پنج سال نخست زندگی مشترک رخ می‌دهد، گفت: طرح ملی کاهش وکنترل طلاق در مازندران برای کاهش طلاق در کشور با هدف ارائه راهکارهای لازم در این خصوص اجرا شده است.

وی با بیان اینکه سردی روابط سبب افزایش طلاق شده افزود: بهزیستی از جمله مکان‌هایی است که می‌تواند به کاهش طلاق کمک کند، چراکه هم‌اکنون ۷۰ مرکز مشاوره و ۱۲ مرکز اورژانس اجتماعی وابسته به بهزیستی در مازندران قرار دارد.

او معتقد است افزایش آمار طلاق بیش از آنکه نگران‌کننده باشد از تغییرات اجتماعی در ایران خبر می‌دهد و شیب تند طلاق در ایران به دلیل شرایط خاص اجتماعی این مقطع زمانی است و الزاما به این معنی نیست که این روند آنقدر ادامه پیدا می‌کند که اصولا نهاد خانواده به کلی در ایران فرو پاشیده شود.

همان‌طور که در این گزارش خواندید؛ آمار طلاق و کاهش زمان زندگی زناشویی در ایران بسیار بالا رفته است.

عمر زندگی مشترک نیمی از کسانی که ازدواج می‌کنند تنها ۵ سال است، در این میان گسترش ارتباطات در فضای مجازی ممکن است با چالش‌ها و سوءتفاهم‌هایی منجر شود که نتیجه آن جدایی است.

به همین جهت بحث آموزش جوانان و ارائه خدمات مشاوره‌ای پیش و پس از ازدواج ضرورت دارد که لازم است متولیان در این زمینه ورود کنند.