سه شنبه 12 ارديبهشت 1396-16:53 کد خبر:42945

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

انتظار؛ حکایت این روزهای کارگران مازندران

کارگران این روزها دیگر گلایه‌ای از دستان پینه بسته و قد خمیده ندارد، فقط آرزو دارند به سرکار بروند تا بیشتر از این شرمنده خانواده خود نشوند.


خزرخبر: این روزها کسی نیست که از مشکلات و مسائل اقتصادی گلایه نداشته باشد ولی این موضوع برای کارگران حکایت دیگری دارد.

کارگران به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که کارگران فصلی از شرایط بدتری برخوردار هستند.

امسال وضعیت اقتصادی برای کارگران مازندران به ‌گونه‌ای دیگر بوده چرا که بحران سفید بازار استان را دچار رکود قرار دارد و تأثیر خود بر تمامی بخش‌های اقتصادی مازندران برجای گذاشت.

کارگران مازندران دیگر نمی‌دانند از اوضاع بد اقتصادی گله کنند یا از نداشتن بیمه و از هم مهم‌تر از بیکاری، چرا که بسیاری از کارگران فصلی مازندران از عید امسال حتی یک روز هم به سرکار نرفتند.

دیگر دور میدان‌های شهر هم کارگری نمی‌بینیم، چرا که قبلاً با جمعیت بسیاری روبه‌ رو بودیم و در حال حاضر ناامیدی بر این جمعیت حکم‌ فرما است و دیگر رمقی ندارند چرا که می‌دانند با منتظر شدن هم کسی سراغ آنان را نمی‌گیرد.

کارگران دیگر گلایه‌ای از دستان پینه بسته و قد خمیده ندارد فقط آرزو دارند به سرکار بروند تا بیشتر از این شرمنده خانواده خود نشوند.

*بیمه بیکاری برای کارگران فصلی و ساختمانی مصوب شود

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران در این‌باره اظهار کرد: در حال حاضر کارگران در بدترین وضعیت اقتصادی بسر می‌برند و در بحث معیشت با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

نصرالله دریابیگی ادامه داد: موضوع دیگر امنیت شغلی کارگران است که در این زمینه نیز با مشکل روبه‌رو هستند.

وی بیان کرد: باید با درایت دولت و رونق اقتصادی امیدواریم معضلات جامعه کارگری حل شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با تأکید بر اینکه دولت به کارگران فصلی و ساختمانی توجه کند، خاطرنشان کرد: بحث بیمه بیکاری کارگران را در صحن مجلس بیاورد تا بیمه بیکاری برای آنان مصوب شود.

دریابیگی تصریح کرد: با مطرح شدن بحث یارانه‌ها قرار بود 30 درصد درآمد حاصل از محل هدفمندی یارانه‌ها به تولید اختصاص یابد که نه تنها این مهم محقق نشد بلکه نقدینگی کارخانه‌ها کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه در بحث مشکلات اقتصادی نخستین قربانیان کارگران هستند، گفت: بحث تولید و اشتغال داروی شفابخش کشور هستند که امیدواریم با بهبود وضعیت اقتصادی این مهم محقق شود.

*انتقاد از وضعیت کارگران

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت کارگران، اظهار کرد: ما نسبت به رشد حقوق، درآمدها و حداقل دریافتی کارگران نقد داریم.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد با بیان اینکه کارهای خوبی توسط دولت در حد توان و بضاعت مالی انجام شده است، اضافه کرد: در حوزه بازنشستگان در بودجه امسال نیز رقم خوبی دیده شده تا حد انتظار و توقع آنان شاید نباشد.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی و نیمه ‌فعال شدن بسیاری از واحدهای تولیدی موجب بیکاری کارگران شد، گفت: از سویی دیگر دولت برای جذب نیرو برای بازار فعالیت‌هایی انجام داده که ریزش و جذب در حوزه اقتصادی کارگری محقق شود.

دستان پینه بسته و چروک پیشانی کارگران حاکی از پشت سر گذاشتن روزهای سختی بوده که شرمنده خانواده‌های خود شدند، چرا که سختی کار برای آنان معنا ندارد موضوعی که آنان را زجر می‌دهد بیکاری و سپری کردن روزهای تکراری است.