پنجشنبه 9 شهريور 1396-8:59 کد خبر:45601

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از رقابت 2 بیمارستان برای ایجاد مرکز جراحی قلب تا اظهارنظرهای 5 خبره قلب

دو بیمارستان دولتی آمل کاندیدای ایجاد عملیات قلب باز و آنژیوگرافی هستند با توجه به نظر کارشناسان بیمارستان جدیدالتأسیس امام خمینی گوی سبقت را از رقیب خود ربوده است.


خزرخبر: قلب مهم‌ترین عضو بدن بوده و حیاتی‌ترین اندام در بین اعضا و جوارح انسان محسوب می‌شود،بدون خون‌رسانی قلب همه سلول‌ها و اندام دچار مرگ می‌شوند و با عدم تپش این عضو حیاتی نبود حیات انسان رقم می‌خورد.

با پیشرفت تکنولوژی، علم و دانش در زمینه جراحی قلب نیز بشریت را با پیشرفت‌های چشمگیری روبرو کرده و این روزها کمتر بیمار قلبی پیدا می‌شود که راه علاج برایش مهیا نباشد.

ایران همانند برخی از کشورهای در حال توسعه دارای بیماران قلبی زیادی است و مازندران در بین استان‌های کشور به عنوان شاخص و سرآمد در زمینه بیماری‌های قلب و عروق مطرح است.

شهرستان آمل نیز در بین شهرهای مازندران در زمینه افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی سرآمد است و با توجه به فعالیت پزشکان متخصص و فوق‌تخصص قلب در این شهرستان، کمبود مراکز جراحی قلب باز به شدت احساس می‌شود.

با توجه به فعالیت بیمارستان خصوصی دارای آنژیوگرافی و جراحی قلب باز در شهرستان آمل، وجود یک مرکز دولتی با تعرفه مناسب که هزینه‌های هنگفت درمانی بخش خصوصی را به حداقل ممکن برساند، بسیار مهم و ضروری است.

این روزها مسئولان بهداشت، درمان و نماینده مردم آمل در مجلس به تکاپو افتادند تا یک مرکز دولتی جراحی قلب در این شهرستان ایجاد کنند و همه افراد از آن بهره بگیرند.

دو بیمارستان امام خمینی و امام رضا در آمل کاندیدای ایجاد عملیات قلب باز و آنژیوگرافی در این شهرستان هستند و بزرگان جراحی قلب، فوق‌تخصص، متخصص و کارشناسان زیادی از این بیمارستان‌ها بازدید کردند ولی با توجه به نظر کارشناسان بیمارستان جدیدالتأسیس امام خمینی گوی سبقت را از رقیب خود ربوده است.

خبرنگار ما برای دریافت نظرات کارشناسی در مورد اختصاص بخش آنژیوگرافی و قلب بار در شهرستان آمل با در این رابطه با پنج متخصص و فوق تخصص قلب و عروق، جراحی قلب باز، آنژیوگرافی و عضو هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت‌وگو داشتیم که با هم در ادامه می‌خوانیم:

*لزوم استفاده آملی‌ها از جراحی قلب باز و آنژیوگرافی دولتی

فوق تخصص جراحی قلب و عروق، رئیس بخش جراحی قلب بیمارستان آیت‌الله روحانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: ایجاد بخش آنژیوگرافی و جراحی قلب باز در آمل از نیازهای ضروری است.

حمیدرضا وفایی افزود: با ایجاد یک مرکز مجهز نه تنها مردم آمل بلکه بیماران شهرهای همجوار هم از آن بهره لازم می‌برند هر چند معتقدم ایجاد این بخش و اجرای آن در این شهرستان بسیار ضروری بوده و بازدید لازم از مراکز بیمارستانی کاندیدای ایجاد آنژیوگرافی و قلب باز در آمل داشتم.

وی با اعلام اینکه بیمارستان‌های کاندیدای جراحی قلب باز از لحاظ کیفیت کار، فضا و شرایط محیطی و گسترش مرکز در آینده باید در موقعیت مناسب قرار داشته باشند، تصریح کرد: در این مورد بیمارستان امام خمینی از موقعیت بهتری برخوردار است هر چند باید با همت مسئولان به عنوان مرکز قلب در غرب مازندران تبدیل شود.

رئیس بخش جراحی قلب بزرگ‌ترین بیمارستان شمال کشور با اعلام اینکه پس از ایجاد مرکز قلب در آمل جان بسیاری از بیماران از خطر مرگ نجات می‌یابد و می‌توانند ادامه حیات را با شرایط مطلوب و بهتر به همراه دغدغه بیماری کمتر سپری کنند، گفت: هم‌اکنون بیماران زیادی از این شهرستان و شهرهای همجوار را شاهد هستم که بدون در اختیار داشتن مرکز قلب با استانداردهای مناسب با خطرهای زیادی دست و پنجه نرم کردند.

این جراح قلب باز با بیان اینکه در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل و شمال آمل بخش قلب باز با استانداردهایی که در ذهن داشتم راه‌اندازی شده و عملیات آنژیوگرافی و قلب باز در آن اجرا می‌شود، ادامه داد: استانداردهای زیادی در این بیمارستان‌ها مهیا شده و جراحی‌های بزرگی در آنها انجام می‌شود هر چند می‌توان با راه‌اندازی بخش قلب مجهز و استاندارد در بیمارستان امام خمینی آمل جان بسیاری از بیماران قلب را نجات داده و بیماران با شرایط ویژه در کمتر از 6 ساعت مهیا برای جراحی شوند.

وفایی با تأکید بر اینکه برای مردم آمل ایجاد این مرکز بسیار مناسب و ضروری است، خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت مناسب و فضای لازم گسترش لازم است ایجاد این بخش در آمل با مدیریت صحیح پیش رود.

وی با اشاره به اینکه وسعت بیمارستان امام لزوم توسعه در آینده را مهیا کرده است، بیان کرد: نباید در ایجاد بخش‌های بیمارستانی با نگاه گذشته جلو رفت بلکه باید نگاه‌ها روزآمد و کارآمد باشند.

این مسئول با بیان اینکه ایجاد تغییرات جزیی برای ایجاد بخش قلب باز و آنژیوگرافی در بیمارستان امام لازم است، ادامه داد: با توجه به اینکه اقوام و خویشاوندانم در این شهرستان سکونت دارند برای جراحی در آینده برای بیمارستان امام خمینی استقبال می‌کنم، معتقدم باید کاری که به نفع مردم بوده و اقشار مختلف از آن سود می‌برند را توسعه داد و حمایت کرد تا از خدمت درمانی و بیمارستانی مردم لذت ببرند.

*آمل به مرکز جراحی قلب باز غرب مازندران تبدیل شود

متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، با اشاره به اینکه موافق ایجاد بخش قلب باز و آنژیوگرافی در بیمارستان امام خمینی هستم، اظهار کرد: آمل از شهرهایی است که بیماران قلبی زیادی دارد.

وحید مخبری افزود: تنها طی یک روز ویزیت قلب در مرکز مازندران بیماران زیادی به من مراجعه دارند بنابراین لازم است در این شهر امکان ایجاد آنژیوگرافی و قلب باز فراهم شود.

وی با اشاره به بازدید اخیر از بیمارستان امام خمینی آمل، اظهار کرد: مشابه این مرکز را در بیمارستان فاطمه زهرا ساری داریم که به مرکز قلب تبدیل شده است البته فکر می‌کنم با توجه به موقعیت استراتژیکی بیمارستان، قرار داشتن در مجاورت محور هراز و نداشتن دغدغه ترافیک و راه دسترسی از بهترین مراکز قلب در شمال کشور طی آینده نه چندان دور باشد.

مخبری با اعلام اینکه اگر مرکز قلب باز در آمل شکل گیرد مایل هستم در شهر خودم به بیماران خدمت دهم، بیان کرد: زیرساخت بیمارستان امام خمینی نسبت به دیگر بیمارستان‌های آمل مهیاتر بوده و قابل توسعه برای جراحی‌های قلبی است.

*مازندران بیشترین بیماران قلبی را در کشور دارد

فلوشیپ بیهوشی قلب و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران نیز به بازدید اخیر از فضای مورد نظر برای ایجاد آنژیوگرافی و جراحی قلب باز در شهرستان آمل اشاره کرد و گفت: باید کارها به صورت اصولی، منطقی و ماندگار انجام شود هر چند بیمارستان امام خمینی تازه تأسیس با زیرساخت مناسب بوده و نباید برای انجام کارهای سطحی و روبنایی به بیمارستان‌هایی رجوع کرد که فضای لازم برای گسترش نداشته و از قدمت آنها مدتی گذشته باشد.

مجید بصیرت با بیان اینکه در بیمارستان‌های دنیا بخش قلب در مراکز جدید و با امکانات بالا راه‌اندازی می‌شود، افزود: با توجه به بازدید لازم در شهرستان آمل باید گفت بیمارستان‌های قدیمی در آینده دچار مشکلاتی می‌شوند و بیمارستان امام خمینی استعداد حرکت به سمت ایجاد بخش قلب مجهز را دارد.

وی با اشاره به اینکه انتخاب این بیمارستان از پیشنهاداتم بود که به عنوان مرکز قلب و جراحی قلب غرب مازندران مطرح شود، تصریح کرد: مازندران بیشترین آمار بیماران قلب و عروق را در کشور دارد و در این استان نیز شهرستان آمل رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

فلوشیپ بیهوشی قلب و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران یادآور شد: با توجه به اینکه در شهرستان قائم‌شهر مشغول به کار هستم ولی حدود نیمی از بیماران آملی هستند و نیاز به مرکز قلب و اختصاص آن در آمل احساس می‌شود.

بصیرت بیان کرد: در غرب مازندران نیز وجود مرکز قلب مجهز و تخصصی به چشم نمی‌آید و ایجاد مرکز قلب باز در آمل می‌تواند بیماران غرب استان را پوشش دهد.

وی با اعلام اینکه باید مرکزی ایجاد شود که پاسخگویی کامل به بیماران قلبی داشته باشد، خاطرنشان کرد: نباید در این زمینه صرفا رفع تکلیف شده و مرکزی ایجاد شود که به صورت سطحی تنها بخشی از خدمات را ارائه دهد.

بصیرت با اعلام اینکه باید در زمینه قلب هم‌اکنون باید برای 10 تا 20 سال آینده نیازسنجی کرده و اتاق عمل مجهز و امکانات فراوان مهیا شود، ادامه داد: باید در هر کاری آینده‌نگر باشیم، اگر بخش قلب مجهز با امکان پیشرفت در بیمارستانی ایجاد شود زمینه برای توسعه دیگر بخش‌ها هم فراهم است بنابراین با توجه به رشد جمعیتی و افزایش سن جامعه به سمت میان‌سالی و پیری نیاز به بخش مجهز قلب بیشتر احساس می‌شود.

فلوشیپ بیهوشی قلب و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه نیاز است که آمل به بخش قلب مجهز برخوردار باشد و باید تمام دیدگاه آینده‌نگر اجرایی شود، گفت: با در اختیار داشتن بخش قلب مجهز، دیگر بخش‌ها به خودی خود به صورت مجهز پیش می‌روند و کمک حال بخش قلب خواهند بود.

وی با بیان اینکه برخی بیماران غرب مازندران و آمل برای درمان بیماری قلبی علاقمندی مراجعه به پایتخت و تهران را دارند، یادآور شد: باید با تمرکززدایی در مسیر توسعه زحمت مسافرت، طولانی بودن مسیر و انتقال بیماری قلبی در مسیری طولانی بیماران کاسته شود.

بصیرت با اعلام اینکه می‌توان با ایجاد بخش قلب مجهز در آمل به مردم شهرهای نور، محمودآباد، چمستان، نوشهر، رویان و دیگر شهرها در سطح وسیع خدمت‌رسانی کرد، تصریح کرد: باید برای عوض کردن دیدگاه مردم برای مراجعه بیماران قلبی به مرکز خاص دست به آگاه‌سازی و تبلیغات زد البته معتقدم اگر بتوان در زمینه بهداشت و درمان در یک ساختمان نو فعالیت کرد خیلی بهتر است تا اینکه یک ساختمان قدیمی با بافت کهنه را تغییر داد و این مسئله در راه ایجاد بخش قلب منطقی به نظر می‌رسد.

*انجام بازدید لازم از 2 بیمارستان کاندیدای ایجاد آنژیوگرافی در آمل

فوق تخصص جراحی قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، با اشاره به بازدید از دو بیمارستان شهرستان آمل در راستای ایجاد بخش جراحی قلب باز و آنژیوگرافی، گفت: از من خواسته شده تا طی بازدیدهای لازم نظرات کارشناسی را اعلام کرده و یک مرکز مناسب را معرفی کنم.

شروین ضیاءبخش طبری با اعلام اینکه آمل نیاز به بخش جراحی قلب باز دولتی در کنار بخش آنژیوگرافی با تعرفه دولتی دارد تا همه مردم از آن بهره بگیرند، افزود: آمل همانند بابل، قائم‌شهر و ساری نیاز به این دو بخش دارد هر چند باید در زمیهنه ایجاد قلب نسبت جمعیت در آینده، نیازسنجی‌ها و نیازمندی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه باید در زمینه ایجاد بخش قلب مشکلات مالی برای مراکز دولتی را لحاظ کرد که امروزه برخی از آنها از هزینه‌های خود بر نمی‌آیند، گفت: نباید به گونه‌ای حرکت کرد که در آینده با مشکلات مالی برخورد کنیم و مشکلات مالی گریبانگیر شود.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در آمل از دو بیمارستان بازدید داشتم، ادامه داد: یکی از آنها با توجه به شهرت از ساختمان قدیمی برخوردار بوده و امکانات و ساختمان مناسب برای راه‌اندازی بخش جراحی قلب را ندارد.

وی با اشاره به اینکه از طرفی دیگر بیمارستان این شهرستان جدید ساخت بوده و از فضای پیرامونی مناسبی برخوردار است، بیان کرد: در این بیمارستان نیاز به ساخت و ساز و عملیات عمرانی به صورت جزئی مشاهده می‌شود البته بیمارستان امام خمینی جدید بوده و به تجهیزات و ابزار به‌روز برای قلب باز نیازمند است.

ضیاءبخش با اعلام راه‌اندازی بخش جراحی قلب در مازندران، خاطرنشان کرد: نخستین بار جراحی قلب باز را سال 1383 در بیمارستان شفا ساری انجام دادم و بعد از آن دیگر مراکز را ایجاد کرده و توسعه دادیم.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی یک بخش درمانی و بیمارستانی بسیار مهم است تا درست انجام شود و در گام نخست برای رفاه حال مردم باشد، اظهار کرد: این اقدام با موفقیت بوده و مشکلی در آن ایجاد نشد.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه آموزش لازم به برخی پرسنل بیمارستان امام خمینی در زمینه جراحی قلب باز داده شد و در جراحی‌های قلب باز در حال دریافت نکات آموزشی لازم هستند، ادامه داد: حاضر هستم عمل‌های نخست قلب باز در بیمارستان امام خمینی را با پرسنل توانمند و مجرب خود انجام دهم تا بخش قلب راه‌اندازی شده و در ادامه مسیر خود قرار گیرد.

*بیمارستان امام رضا برای ایجاد بخش جراحی قلب باز مناسب نیست

فوق تخصص جراحی قلب و عروق از دانشگاه تهران با اشاره به راه‌اندازی آنژیوگرافی و جراحی قلب در آمل ، بیان کرد: دو گزینه بیمارستانی برای ایجاد این بخش مهم در آمل مطرح است، نظرات کارشناسی بزرگان قلب و عروق در این زمینه بسیار مهم است و نظرات موافق آنها نشان از وضعیت کنونی یک بیمارستان جدید التاسیس برای ایجاد قلب باز دارد.

فرشاد جلیلی با بیان اینکه در آنالیز بیمارستان امام خمینی و بیمارستان امام رضا به این مهم می‌رسیم که گزینه دوم با توجه به قدیمی بودن و هزینه بالای عملیات عمرانی، نداشتن فضای پیرامونی و زیرساخت‎های لازم شرایط ایجاد بخش آنژیوگرافی و جراحی قلب باز را ندارد، تصریح کرد: در این بیمارستان جای مناسبی برای عملیات قلب فراهم نیست.

وی با بیان اینکه از بیمارستان امام خمینی بازدید لازم داشتم و شرایط مناسب زیرساخت‌ها و ساختمان در آن فراهم است، یادآور شد: باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز در این بیمارستان مهیا شود، این مهم نه تنها به نفع و سود مردم آمل بوده بلکه بسیاری از هم‌استانی‌ها در شهرهای مجاور از آن برخوردار خواهند شد.

جلیلی با اعلام اینکه در ایجاد بخش آنژیوگرافی و قلب باز برای شهرستان آمل شک و تردیدی نیست، ادامه داد: برخی مشکلات جزئی باید در مسیر ایجاد برطرف شود، هزینه‌های عملیات عمرانی و خریداری ابزارآلات در زمینه ایجاد قلب باز بالا است و احتیاج بوده که امکانات کاملا خریداری شده و به صورت کامل در بیمارستان مستقر شود.

وی با اشاره به اینکه مسئله نیروی انسانی متخصص در زمینه قلب باز امروزه مطرح است، گفت: باید نیروی انسانی لازم برای عملیات قلب فراهم شود، مهیا کردن زیرساخت‌ها، خریداری وسایل مورد نیاز جراحی و تأمین نیروی انسانی باید در موازات هم انجام شود و باید در شهری همانند آمل به اجرا در آید.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق از دانشگاه تهران وجود بخش قلب باز دولتی در آمل را لازم به نفع شهر و مردم دانست و ادامه داد: باید سه مسئله کارشناسی هزینه وسایل، هزینه نیروها و هزینه عمرانی ساختمان در نظر گرفته شود، با بررسی زیرساخت‌های لازم و فضای بیمارستانی در بیمارستان‌های شهرستان آمل، تنها مرکز دولتی مجهز، جدید ساخت و مهیا برای ایجاد بخش جراحی قلب باز در این شهرستان بیمارستان امام خمینی(ره) است.

براساس این گزارش، امیدواریم مردم شهرستان آمل و شهرهای همجوار با ایجاد بخش آنژیوگرافی و جراحی قلب باز بتوانند بیشتر از گذشته بدون دغدغه هزینه، با استفاده از تعرفه‌های دولتی به فکر درمان بیماری‌های قلبی و زندگی بهتر در آینده باشند.