سه شنبه 28 شهريور 1396-16:20 کد خبر:45815

تراژدی ادامه دار انتخاب شهرداران شهرهای استان:

حاشیه های انتخاب شهردار بهشهر همچنان ادامه دارد

حاشیه های انتخاب شهردار بهشهر پس از گذشت 28 روز از انتخاب فرید صمدایی همچنان ادامه دارد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از ایسنا، ربیع فلاح استاندار مازندران 23 شهریور سال جاری نامه ای به شورای اسلامی بهشهر ابلاغ کرد مبنی بر اینکه فرید صمدایی شهردار پیشنهادی بهشهر با توجه به نداشتن 5 سال سابقه اجرایی؛ شرایط احراز تصدی سمت شهرداری را ندارد.

اما در روز 25 شهریور علیرضا کوچکی رئیس شورای اسلامی شهر بهشهر حکم انتصاب فرید صمدایی را به عنوان شهردار بهشهر صادر کرد و در این حکم به تبصره 3 ماده 80 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران؛ استناد کرد.

در روز 25 شهریور مراسم معارفه فرید صمدایی به عنوان شهردار بهشهر با حضور رئیس شورا و دو تن از اعضای شورا در ساختمان شهرداری این شهر برگزار شد و 4 تن دیگر اعضای شورای بهشهر در این مراسم حضور نیافتند.

فرید صمدایی روز شنبه و یکشنبه 25 و 26 شهریور در ساختمان شهرداری بهشهر حاضر شد و بر صندلی شهردار این شهر تکیه زد اما در روز 27 شهریور در شهرداری حاضر نشد.

فرهاد عسگری مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران پس از اطلاع از مراسم معارفه شهردار بهشهر طی صدور نامه ای به فرماندار بهشهر ابلاغ کرد معارفه فرید صمدایی توسط اعضای شورای شهر بدون طی کردن مراحل قانونی انجام شده و انتصاب صمدایی وجاهت قانونی ندارد و اعضای شورای خاطی باید به هیئت حل اختلاف استان معرفی شوند و تمامی دستگاه های اجرایی، امنیتی، انتظامی، بخش خصوصی، شرکت ها و بانک های عامل باید از هر گونه مکاتبه با شهرداری بهشهر که با امضای فرید صمدایی است، خودداری کنند.

سید خالق سجادی فرماندار بهشهر نیز در همین راستا نامه ای به تمامی دستگاه های اجرایی، نهادها، بانک ها و سازمان های دولتی شهرستان بهشهر ابلاغ کرد که انتصاب فرید صمدایی به عنوان شهردار بهشهر وجاهت قانونی ندارد و باید از هر گونه مکاتبه با شهرداری بهشهر که با امضای فرید صمدایی است خودداری کنند.

سپس ربیع فلاح استاندار مازندران روز 26 شهریور برای بار دوم طی نامه ای به رئیس شورای اسلامی شهر بهشهر ابلاغ کرد که طبق همان تبصره 3 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور ؛ نصب شهرداران بنا به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور با استاندار صورت می گیرد و در صورت اختلاف نظر بین شورا و استاندار تعیین تکلیف قانونی از سوی هیات حل اختلاف استان انجام می شود و صدور حکم انتصاب فرید صمدایی به عنوان شهردار از سوی رئیس شورای شهر بهشهر برخلاف قانون بوده و اعتبار قانونی ندارد و فرید صمدایی شهردار بهشهر نیست و هر گونه دخالت در امور جاریه شهرداری توسط صمدایی غیرمجاز، تخلف و ممنوع است.

و امروز سه شنبه 28 شهریور 4 نفر از اعضای شورای شهر بهشهر که در مراسم معارفه شهردار منتخب نیز حضور نداشتند، طی نامه ای مخالفت خود را جهت انتصاب غیرقانونی شهردار، اعلام و عنوان کردند که این معارفه با نظر و مصوبه شورای شهر بهشهر انجام نشده و وجاهت قانونی ندارد و از ریاست شورا خواستار تشکیل فوری جلسه شورای شهر در یوم جاری شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر بهشهر در این باره ، با تاکید بر اینکه فرید صمدایی شهردار قانونی بهشهر است، اظهار کرد: معتقدم که شورای شهر بهشهر مسیر قانونی را برای انتخاب، معارفه و انتصاب فرید صمدایی طی کرده و طبق قانون این مراحل انجام شده است.

علیرضا کوچکی گفت: خبری که عصر دوشنبه 27 شهریور مبنی بر برگزاری جلسه شورای شهر بهشهر و انتخاب مجدد یاسر فیروزی به عنوان سرپرست شهرداری بهشهر در کانال های تلگرامی و شبکه های مجازی منتشر شده، کذب است و همچنان فرید صمدایی شهردار بهشهر است.

رئیس شورای اسلامی شهر بهشهر، با امتناع از پاسخگویی به هر گونه سوال در این برهه زمانی، عنوان کرد: در آینده نزدیک یک نشست خبری در ساختمان شورای بهشهر برگزار می کنیم و حقایق، دلایل انتخاب صمدایی به عنوان شهردار و موارد قانونی که در مسیر این انتخاب طی کردیم را شفاف بیان می کنیم تا برای شهروندان این موضوع روشن شود.

فرماندار شهرستان بهشهر نیز در این باره به ایسنا، گفت:استاندار مازندران نامه ای به فرمانداری ابلاغ کرد مبنی بر اینکه صدور حکم انتصاب فرید صمدایی به عنوان شهردار توسط علیرضا کوچکی رئیس شورای شهر بهشهر؛ خلاف قانون است و صمدایی شهردار بهشهر نیست.

سید خالق سجادی اظهار کرد:از نظر وزارت کشور و استانداری مازندران انتصاب فرید صمدایی به عنوان شهردار بهشهر غیرقانونی صورت گرفته است زیرا طبق قانون ابلاغ حکم انتصاب شهردار فقط با امضای تایید استاندار و وزیر کشور وجاهت قانونی پیدا کرده و اجرایی می شود و در غیر این صورت خلاف قانون است.

وی افزود:اعضای شورای خاطی باید در جلسه هیئت حل اختلاف استان حضور یابند تا به این مشکل رسیدگی شود و علاوه بر این به زودی یک جلسه با حضور فرماندار و دادستان شهرستان بهشهر و همه اعضای شورای شهر بهشهر برگزار می شود تا این مشکل مورد بررسی قرار گیرد.

فرماندار شهرستان بهشهر خاطرنشان کرد: اگر اعضای شورای شهر بهشهر به مستندات ارائه شده از سوی استانداری مازندران در خصوص عدم احراز صلاحیت فرید صمدایی معترض بودند باید به مراجع قانونی استان شکایت می کردند و تا زمانی که مراحل قانونی انتصاب شهردار طی شود باید یاسر فیروزی یا هر فرد مورد تایید این شورا، سرپرست شهرداری بهشهر باقی می ماند تا از طریق مراحل قانونی این مشکل حل شود و شهردار منتخب تایید صلاحیت استانداری را دریافت کند اما رئیس شورای شهر بهشهر با ابلاغ حکم انتصاب اقدامی خلاف قانون انجام داد.

سجادی گفت:رئیس شورای شهر بهشهر باید نامه استاندار درباره عدم احراز صلاحیت فرید صمدایی را در صحن شورا مطرح می کرد و شورا تصمیم می گرفت که در مقابل نامه استاندار چه کاری انجام دهند اما رئیس شورا نامه را به صحن شورا نبرد و به تنهایی حکم انتصاب صمدایی به عنوان شهردار را صادر کرد که این کار نیز خلاف محسوب می شود.

وی افزود:همه اعضای شورای شهر بهشهر باید مطلع باشند که اقدام رئیس شورا خلاف قانون بوده است و باید حکم انتصاب شهردار را لغو کند و از موضع خود برگردد و گزینه ای دیگر که طبق قانون 5 سال سابقه اجرایی و دیگر شرایط احراز تصدی گری شهرداری را دارد انتخاب شود.

فرماندار شهرستان بهشهر در پایان تاکید کرد: طبق قانون؛ اعضای شورای شهر بهشهر باید هر چه سریع تر دوباره سرپرست برای شهرداری تعیین کنند تا زمانی که این مشکل حل شود.

حاشیه های انتخاب شهردار در بهشهر همچنان ادامه دارد و شهروندان بهشهری منتظر هستند تا ببینند این کلاف سردرگم به چه گزینه ای منتج می شود.