دوشنبه 3 مهر 1396-11:50 کد خبر:45901

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

از بلاتکلیفی اهالی لاریم برای ساخت مسکن تا احداث واحدهای نعل اسبی

اهالی روستای لاریم جویبار برای قانونمند کردن ساخت‌وساز خواستار تهیه طرح هادی بودند ولی پس از تهیه طرح تنها 10 واحد مسکونی در طرح قرار گرفت.


خزرخبر: طرح‌ هادی‌ روستایی‌ براساس‌ آیین‌نامه‌ نحوه‌ بررسی‌ و تصویب‌ طرح‌های‌ توسعه‌ و عمران‌ محلی‌، ناحیه‌ای‌، منطقه‌ای‌ و ملی‌ و مقررات‌ شهرسازی‌ و معماری‌ کشور مصوب‌ هیأت‌ وزیران در تاریخ 12 دی ماه سال 78 است؛ طرحی‌ که‌ علاوه بر سامان‌دهی‌ و اصلاح‌ بافت‌ موجود، میزان‌ و مکان‌ گسترش‌ آتی‌ و نحوه‌ استفاده‌ از زمین‌ برای‌ عملکردهای‌ مختلف‌ از قبیل‌ مسکونی‌، تولیدی‌، تجاری‌ و کشاورزی‌ و تأسیسات‌ و تجهیزات‌ و نیازمندی‌های‌ عمومی‌ روستایی‌ را براساس مورد در قالب‌ مصوبات‌ طرح‌های‌ سامان‌دهی‌ فضا و سکونتگاه‌های‌ روستایی‌ یا طرح‌های‌ جامع‌ ناحیه‌ای‌ تعیین‌ می‌کند.

براساس‌ بند‌ 2 آیین‌‌نامه‌ اجرایی‌ ماده‌ 7 اساسنامه‌ بنیاد مسکن‌ انقلاب‌ اسلامی‌ مصوب‌ 17 آذر ماه سال 66 مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، اهداف‌ طرح‌های‌ هادی‌ روستایی‌ شامل ایجاد زمینه‌ توسعه‌ و عمران‌ روستاها باتوجه‌ به‌ شرایط‌ فرهنگی‌، اقتصادی‌ و اجتماعی‌، تامین‌ عادلانه‌ امکانات‌ از طریق‌ ایجاد تسهیلات‌ اجتماعی‌، تولیدی‌ و رفاهی‌، هدایت‌ وضعیت‌ فیزیکی‌ روستا و ایجاد تسهیلات لازم‌ برای بهبود مسکن‌ روستاییان‌ و خدمات‌ محیط‌ زیستی‌ و عمومی است.

اهالی روستای لاریم دهنه از توابع شهرستان جویبار برای قانونمند کردن ساخت‌وساز به بنیاد مسکن این شهرستان و سپس بنیاد مسکن استان مازندران مراجعه کردند تا طرح هادی روستایی تهیه شود که به آنان اعلام شد بودجه‌ای در این زمینه برای روستا اختصاص نیافته و باید از طریق خودیاری مردم نسبت به تهیه مبالغ ریالی برای تهیه نقشه‌برداری و طرح هادی اقدام شود.

در این زمینه با همکاری ساکنان و بومیان روستا هزینه تهیه نقشه‌برداری و تهیه طرح آماده شد که بعد از تهیه طرح مشاهده شد بیش از 90 درصد مالکانی که قصد ساخت دارند و بعضی از ساختمان‌های چسبیده به بافت هم از محدوه خارج شد و حتی برای محور 35 متری ساحلی حریمی به عرض 100 متری در نظر گرفته شده است.

در پاسخ به اعتراض اهالی اعلام شد چون روستای کوچکی بوده و جمعیت اضافه شونده در افق آینده کم است و تعداد 10 واحد مسکونی در داخل بافت در نظر گرفته شده است.

اما اخیراً مشاهده شد همان اراضی که به‌عنوان حریم راه در نظر گرفته شده بود به‌عنوان اراضی منابع ملی است تعداد 160 واحد تفکیکی و بدون در نظر گرفتن هرگونه خدمات به‌صورت نعل اسبی طی خطی به بافت روستا چسباندند و به‌عنوان کاربری مسکونی در نظر گرفته شد که این تناقض باعث سردرگمی شده و به نظر می‌رسد بنیاد مسکن با این اقدام قصد زمین‌خواری را دارد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است در زمینه وظایف قانونی مقرر در ماده 4 اساسنامه خود و تبصره‌های ذیل آن به‌منظور تشویق و تسهیل ساخت‌وساز مسکن روستایی و بهسازی و عمران بافت مسکونی و هدایت توسعه فیزیکی موزون در روستاها و یا برای جابه‌جایی روستاهای در معرض خطر تخریب و بازسازی مناطق سانحه دیده نسبت به مطالعه، شناسایی و تهیه زمین مورد نیاز در روستاها با اولویت زمین‌های دولتی تملک تفکیک و واگذار کند.

کاربری مسکونی در قسمت شمالی بافت روستای لاریم دهنه غیرکارشناسی و غیرفنی بوده و کارشناسانی که مبادرت به تهیه و امضای این نقشه کرده‌اند به طریقی تحت تاثیر جوسازی و احساسات به‌اصطلاح عمرانی قرار گرفته‌اند در صورتی‌که نه تنها عمرانی نیست بلکه غیر عمرانی و نوعی زمین‌خواری بوده است.

با توجه به استقرار روستا در کنار رودخانه و ساحل دریا و اگر بنیاد مسکن و اداره برق قصد سرمایه‌گذاری را دارد کاربری این ملک باید به تفریحی  ـ توریستی و گردشگری تغییر یابد، تا هم در منطقه شغل ایجاد شود و محیط زیست به‌نفع عمومی مردم نه عده و قشر خاصی از جامعه باشد.

همچنین براساس بند 4 اساسنامه بنیاد مسکن حق واگذاری و فروش این قطعات را به غیربومی را ندارد بلکه طی لیستی که از طرف شورای روستا ارائه می‌شود باید به این افراد واگذار شود که با وجود پرداخت ریالی برای تهیه طرح، اراضی مبادرت به ساخت مسکونی آنان و حتی ساختمان مسکونی موجود آنان به بهانه کاربری کشاورزی و واقع شدن در حریم مرغداری از بافت خارج  شد.

*طرح هادی روستای لاریم نیاز به بازنگری دارد

مدیر بنیاد مسکن شهرستان جویبار در این‌باره ، اظهار کرد: طرح هادی روستای لاریم در سال 83 به تصویب رسید و این طرح نیاز به بازنگری دارد.

امین ولی‌زاده با بیان اینکه هنوز بازنگری این طرح انجام نشده است، اضافه کرد: امسال اعتبار برای انجام این اعتبار اختصاص یافته که منتظر ابلاغ آن هستیم.

براساس این گزارش، همه جا صحبت از کاهش جمعیت روستایی و افزایش مهاجرت به شهرها است، چرا که روستاییان بسیاری قصد دارند در زمین پدری زندگی کنند ولی بسیاری از آنان درگیر گرفتن مجوز ساخت بوده و امیدوار هستند زمین‌شان در داخل بافت قرار گیرد.