شنبه 8 مهر 1396-12:36 کد خبر:45977

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

ظروف یکبارمصرف و معضل همیشگی جمع‌آوری زباله در مناسبت‌های مذهبی

توزیع نذورات در بین عزاداران از سنت‌هایی است که از گذشته‌ها تا کنون برجای مانده اما در سال‌‌های اخیر استفاده از ظروف یکبار مصرف به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.


خزرخبر: دوباره محرم، دوباره دلدادگی و موسم غم و اندوه فرا رسیده است؛ ماه بزرگی که همه دلدادگان به اهل بیت(ع) تلاش دارند تا سهم خود را برای هرچه با شکوه برگزار کردن این مراسم ها و پخش و توزیع نذورات ادا کنند.

در کنار عزاداری‌ها که بیانگر روح معنوی و توجه به ارزش‌ها و آیین‌های مختلف است متأسفانه برخی از عادات موجب نارضایتی شده که زیبنده فرهنگ والای ما ایرانیان نیست.

این روزها با توجه به فرا رسیدن ایام ماه محرم و توزیع نذورات مختلف در جای جای استان سرسبز ما مازندران، استفاده از ظروف یکبار مصرف و انباشت زباله در این بخش افزایش یافته است.

مسأله‌ای که سلامتی افراد را در حین استفاده از غذای سرو شده در ظروف یکبار مصرف و همچنین بعد از آن و در حین انباشت زباله، سلامت فرد، جامعه و محیط زیست را تهدید می‌کند.

وجود انبوه زباله‌هایی که بعد از صرف شام و یا پخش نذری در اطراف مساجد، هیأت‌ها و کوچه و معابر رها شده است و کار پاک‌بانان را  افزایش می‌دهد، برای هر انسانی آزاردهنده است و به نوعی زیبنده مردمان این استان نیست.

کارشناسان و مسئولان محیط زیست بارها و بارها در مورد خطرات استفاده از ظروف یکبار مصرف هشدار داده‌اند که اکنون در ادامه راه این هشدارها باید با فرهنگ‌سازی مناسب ضمن جلوگیری از استفاده از این ظروف، استفاده از ظروف سنتی مورد توجه قرار گیرد.

چندسالی است که ظروف یکبار مصرف جایگزین ظروف سنتی شده است و رعایت نکردن مسائل بهداشتی موجب شده است که ماه محرم و مناسبت‌های مختلف ملی و دینی به کام برخی از افراد تلخ شود.

* ارزان‌قیمت بودن و حمل آسان مهم‌ترین عامل استفاده از ظروف یکبار مصرف

یکی از شهروندان نکایی در مورد چرایی استفاده از ظروف یکبار مصرف اظهار کرد: قیمت ارزان، تولید انبوه، حمل و نقل آسان، تنوع و در دسترس بودن موجب شده است که نه تنها در شهرها بلکه در روستاها هم ظروف یکبار مصرف، جایگزین ظروف سنتی شود.

مسعود بابایی گفت: بسیاری از مساجد ما همچنان همان سفره‌ها و ظروف سال‌های گذشته را دارند و در مساجد خاک می‌خورند اما علاقه‌مندی مردم به استفاده از ظروف یکبار مصرف بسیار بالاست.

وی افزود: استفاده از ظروف یکبار مصرف در روستاها هم به یک فرهنگ تبدیل شده و با ورود افراد از شهرها به روستاها این ظروف هم همراه آنان آورده شده و جایگزین ظرف‌های قدیمی شده و به همان تناسب هم تولید زباله در روستاها افزایش یافته است.

* تذکر زیست‌محیطی به روستائیان و هیأت‌های مذهبی

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نکا با اشاره به تذکر زیست محیطی به روستائیان و هیأت‌های مذهبی گفت: استفاده از ظرف‌های یکبار مصرف برای غذای گرم‌ و چرب به دلیل خاصیت اسیدی بسیار خطرناک و تهدیدی برای سلامت است که باید از آن دوری شود.

مهدی کشاورزیان با بیان اینکه علاوه بر استفاده از ظروف یکبار مصرف به‌عنوان یک فرهنگ نامناسب در عزاداری‌ها، ریختن زباله ها و ظرف‌های یکبار مصرف در معابر عمومی در شأن عزاداران و مردم ما نیست، تصریح کرد: باید در این راستا فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود.

وی افزود: استفاده از ظرف‌های یکبار مصرف برای انسان و همه موجودات خطرناک است و به‌دلیل سرطان‌زا بودن، سلامت انسان را با  خطر مواجه کرده و همچنین با انباشت در طبیعت، منابع آبی و خاکی را با تهدید مواجه می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست نکا گفت: با توجه به اینکه ظرف‌های یکبارمصرف بسیار دیر تجزیه می‌شوند برای تجزیه این ظروف، بین 300 تا 500 سال و شاید بیشتر زمان لازم است و باید برای جلوگیری از این خطرات زیست‌محیطی، فرهنگ‌سازی لازم برای به حداقل رساندن استفاده از ظرف‌های یکبارمصرف انجام شود.

این مسئول اضافه کرد: افراد باید توجه کنند که برای استفاده از ظرف‌های یکبارمصرف نهایت دقت را انجام و حداقل از این ظروف استفاده نکنند و در صورت استفاده برای غذاهای خنک استفاده شود و غذاهای داغ را در این ظرف نریزند.

کشاورزیان ادامه داد: استفاده از قاشق و چنگال فردی از ضرورت‌های مهم است که اگر هر فرد برای خود یک قاشق و چنگال به همراه داشته باشد، از بسیاری از تهدیدات و خطرات جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای فرهنگ‌سازی «نه به ظروف یکبارمصرف» از ابتدای محرم با حضور در مساجد، روستاها و هیأت‌های مذهبی تذکرات لازم برای عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی به عزاداران ارائه شد.

رئیس اداره محیط زیست نکا تأکید کرد: در این بازدیدها از هیأت مذهبی خواسته شد تا در صورتی که نذر خود را در لیوان‌ها و ظروف یکبارمصرف به مردم ارائه می‌کنند، حتماً سطل زباله یا کیسه زباله بزرگ در کنار محل توزیع نذورات قرار دهند تا از پخش این ظروف در خیابان جلوگیری شود.

* با تغذیه و زندگی درست به جنگ با بیماری برویم

رئیس شبکه بهداشت و درمان نکا هم در سخنانی گفت: پیشگیری از بیماری‌ها از موارد و مسائل مهمی است که باید مورد توجه باشد و باید تلاش کنیم تا با تغذیه و زندگی درست به جنگ با بیماری برویم.

علیرضا خانجانی اظهار کرد: استفاده از ظروف یکبارمصرف متأسفانه اکنون در جامعه به‌نوعی فرهنگ و  کلاس تبدیل شده است که باید با بیان درست و منطقی مضرات این ظروف، خطرات اطلاع‌رسانی شود.

وی افزود: در 20 سال گذشته تمام مساجد و تکایای ما از ظرف سنتی و سفره‌های پارچه‌ای استفاده می‌کردند و اکنون این وسایل جای خود را به سفره‌ها و ظروف یکبار مصرف داده است که علاوه بر ایجاد خطرات برای سلامت  در افراد، آلودگی زیست محیطی را هم به ‌دنبال دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نکا با بیان اینکه این ایام فرصت مناسبی برای فرهنگ‌سازی در استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف است، گفت: باید از تمام امکانات برای استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف استفاده کرد و به‌ نوعی همه بسیج شوند تا استفاده از این ظرف‌ها به حداقل رسیده و از بین برود.

این مسئول اضافه کرد:ائمه جمعه، جماعات و مداحان در مراسم‌ و سخنرانی‌های خود این مسائل را به مردم گوشزد کنند تا با اطلاع‌رسانی مناسب و با استفاده از یک کار فرهنگی مناسب، شاهد برچیده شدن این ظرف‌ها  و حفظ محیط زیست شد.

براساس این گزارش، کاش امسال که برای توزیع نذورات عزاداری ماه محرم به خیابان‌ها و مساجد می‌رویم حواس‌مان بیشتر به این توزیع نذری‌ها در این ظرف‌ها باشد و حداقل از ظرف یکبار مصرف تجدیدپذیر استفاده کنیم و با قرار دادن مخازنی برای جمع‌آوری زباله‌ها از رها شدن این ظروف در کنار خیابان جلوگیری کنیم.