يکشنبه 16 مهر 1396-11:43 کد خبر:46102

مدیرکل دامپزشکی مازندران تاکید کرد:

پرهیز از خرید طیور زنده در معابر عمومی/ گزارش تلفات غیرعادی طیور

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت: مردم از خریدن مرغ زنده و همچنین ذبح انواع طیور در منازل و معابر عمومی جداً خودداری و مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز تهیه کنند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، سید حسین رضوانی اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و احتمال بروز برخی از بیماری‌های تنفسی در پرندگان، مرغداران مازندران ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه مرغداران واحدهای صنعتی و پرورش‌ دهندگان طیور بومی و روستایی در مازندران با توجه به در پیش بودن فصل سرما، اقدامات لازم بهداشتی و قرنطینه‌ای را در دستور کار خود قرار دهند، اضافه کرد:همچنین با کارشناسان اداره کل دامپزشکی مازندران همکاری لازم را داشته و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را جدی بگیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران تصریح کرد: یکی از راه‌های جلوگیری از بروز و انتشار برخی از بیماری‌های مخاطره‌آمیز در جمعیت طیور صنعتی استان جلوگیری از فروش مرغ زنده در سطح شهرها بوده که انتظار می‌رود کارگروه‌های تخصصی در شهرستان‌ها با مسئولیت فرمانداران تشکیل و با عوامل زنده ‌فروشی انواع طیور در بازارچه‌های سنتی و هفتگی برای تأمین سلامت عمومی جامعه و همچنین سلامت مصرف‌کنندگان، برخورد قانونی به‌عمل آورند.

رضوانی خاطرنشان کرد: اجرای ضوابط قرنطینه‌ای بهداشتی در واحدهای مرغداری، نظیر جلوگیری از ورود وسایل نقلیه غیرضروری و افراد متفرقه به داخل محوطه مرغداری‌ها و یا در صورت نیاز ضدعفونی کردن آنها در محل ورودی واحد مرغداری می‌تواند یکی از اقدامات پیشگیرانه مدیریت واحد برای جلوگیری از بروز و شیوع برخی از این بیماری‌ها در گله باشد.

وی بیان کرد: به‌ منظور حفاظت و حراست از این سرمایه عظیم دامی ایجاد شده در مازندران، مدیریت واحدهای پرورش باید برای جلوگیری از ورود و تماس سایر پرندگان، تمامی منافذ و دریچه‌های ورود پرندگان آزاد پرواز به داخل سالن مرغداری و انباردان را مسدود کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران یادآور شد:همچنین مرغداران نیز در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی موارد را به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع داده تا اقدامات بهداشتی لازم برای جلوگیری از انتشار این بیماری‌ها در جمعیت طیور بومی و صنعتی به عمل آید.

رضوانی در پایان با اشاره به اینکه مردم از خریدن مرغ زنده و همچنین ذبح انواع طیور در منازل و معابر عمومی جداً خودداری کنند، گفت: به‌منظور تأمین سلامت خود و خانواده، مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی با بسته‌بندی بهداشتی تهیه کنند.