سه شنبه 18 مهر 1396-8:28 کد خبر:46129

انتقاد تند عضو شورای بهشهر از مکاتبات فراقانونی مدیر ارشد استان!!

« ربیع فلاح » در استانداری مازندران مدیریت منفعلانه ای دارد

عضو شورای بهشهر گفت:استانداری که در چهار سال مدیریت گذشته‌اش، تنها مدیریت منفعلانه‌ی داشته، به دنبال تحقق چه هدفی است که نامه‌های فراقانونی برای شورای بهشهر ارسال می‌کند؟


به گزارش خزرخبر و به نقل از شمال نیوز، انتخاب شهردار جدید شهر بهشهر علی‌رغم طی یک فرآیند قانونی توسط اعضای جدید شورای اسلامی شهر بهشهر، تبدیل به کلافی سردرگم شده است، شورای جدید، با اختیارات قانونی خود و با اکثریت آرا، دست به انتخاب فرید صمدایی؛ جوانی متعهد و انقلابی به‌عنوان شهردار جدید بهشهر زد اما پس از این انتخاب، استانداری مازندران با تنظیم و ارسال چندین نامه مانع از فعالیت شهردار جوان شد.

در این مدت شاهد و شنیدار صحبت‌ها و تفاسیر مختلفی از جانب چهره‌های مختلف سیاسی بوده‌ایم که البته مخالفان این انتخاب، هنوز نتوانسته‌اند ادله‌ی محکمی برای مخالفتشان ابراز کنند.

در این میان نکته‌ای که جای سوال دارد را نباید از یاد ببریم،اینکه چرا انتخاب شهردار توسط  نهاد شورا که نهادی غیرسیاسی و دموکراتیک است و انتخاب فرید صمدایی توسط آن هم به دور از مسائل سیاسی بوده است، تا این اندازه وارد جریان و اختلافات سیاسی شده است؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش مهم، نشستی در شب گذشته به همین منظور در شهر بهشهر با حضور رییس و چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر بهشهر و جمع زیادی از شهروندان این شهر انجام شد، به نظر می‌رسد کلاف سردرگم انتخاب شهردار جدید بهشهر به زودی مرتب خواهد شد و فرید صمدایی که همین امروز نیز به لحاظ قانونی شهردار منتخب بهشهر است، بر صندلی این نهاد مدنی خواهد نشست.

علی‌رضا کوچکی؛ رئیس شورای اسلامی شهر بهشهر: شورای اسلامی شهر جای سیاسی‌بازی نیست

رئیس شورای اسلامی شهر بهشهر با اشاره به اینکه حدود یک ماه‌ونیم از آغاز به کار دوره‌ی جدید شورا می‌گذرد و با تاکید به این نکته که در دوره‌های قبل، انتخاب شهردار مشمول زمان می‌شد و معمولا در آخرین روزهای مهلت قانونی انتخاب انجام می‌گرفت، گفت:با توجه به این تجربه، من و همکاران بر آن شدیم تا از زمان انتخابات تا زمان تحلیف که حدود سه ماه بود، استفاده‌ی بهینه‌ای داشته باشیم،بنابراین حدود دو ماه مانده به تحلیف ما اکثریت شورا دور هم  نشستیم و حدود هفده رزومه از افراد مختلف را بررسی و با حدود 10 الی  11 نفر  صحبت کردیم و آنها مطالب و برنامه‌هایشان را ارائه کردند تا اینکه نهایتا اکثریت اعضای شورا، آقای فرید صمدایی را انتخاب کردند.

پس از این باید این انتخاب را به مراجع بالاتر معرفی می‌کردیم و این کار را انجام دادیم،طبق قانون پس از اعلام ،استانداری محترم ده روز زمان دارد تا حکم شهردار را تایید یا با این انتخاب مخالفت کند، روز هشتم نامه‌ای از طرف استانداری آمد مبنی بر اینکه با توجه به اینکه آقای صمدایی سابقه پنج سال مدیریت را ندارند ما صلاحیت ایشان را تایید نمی‌کنیم،خوب، با همکاران نشستیم و با توجه به عدم  پذیرفتن استانداری، کتاب قانون را بررسی کردیم و دیدیم که در کتاب قانون آمده؛ "حتی‌المقدور پنج سال سابقه مدیریتی شرط است"، وقتی کلمه حتی‌المقدور می‌آید یعنی الزامی در کار نیست.

کوچکی با بیان اینکه "پس از این اتفاق ما اعتراض خود را مجددا نوشتیم و ابلاغ کردیم و تمامی این مواردی که خدمتتان عرض می‌کنم با وکلا و حقوقدانانی قوی مشورت شده و به لحاظ قانونی، حق و جزو اختیارات شورا است"، ادامه داد:پانزده روز پس از اعتراض ما، استانداری زمان دارد تا این موضوع را در هیئت حل اختلاف استان بررسی کند، اما طی دو جلسه که استاندار محترم در استانداری گذاشتند، این جلسه منجر به خروجی و نتیجه‌ای نشد و روز بیست و چهارم شهریور هم که جمعه بود و طبعا پس از گذشت این پانزده روز، آقای صمدایی شهردار منتخب مردم شهر بهشهر است.

رئیس شورای اسلامی شهر بهشهر با بیان این نکته که "پس از طی این مراحل، استاندار مازندران، مجددا با ارسال نامه‌ای اعتراض خود را به شروع به کار رسمی شهردار جدید بهشهر اعلام کردند"، گفت:علی‌رغم قانونی بودن فعالیت شهردار بهشهر، اعضای شورای شهربه همراه آقای صمدایی تصمیم گرفتیم که جهت جلوگیری از ایجاد تنش و سوء‌استفاده‌ی برخی از سودجویان، ایشان  فعلا حضور فیزیکی در شهرداری نداشته باشند، اما ما همچنان در حال پیگیری از طریق قانونی هستیم و این وظیفه‌ی ماست.

علی‌رضا کوچکی در پایان صحبت‌هایش گفت:همین‌جا از طرف خودم و اعضای محترم شورای اسلامی شهر بهشهر، اعلام می‌کنم که خط قرمز ما مقام عظمای ولایت و در شهر ما امام جمعه محترم است،اجازه نخواهیم داد کسانی که به دنبال مقاصد شخصی یا سیاسی هستند، جایگاه شورا را تخریب کنند چون شورا محل خدمت‌رسانی به مردم و پیگیری امور شهری و شهروندی است.

فرید صمدایی؛ شهردار منتخب بهشهر: نه اهل تعریفم و نه اهل تطمیع

در ادامه‌ی این جلسه، فرید صمدایی؛ شهردار منتخب بهشهر با تشکر از حضور مردم خونگرم بهشهر و اعتماد اعضای شورای اسلامی شهر، گفت:در تمام دوران مدیریتم در سال‌های گذشته که حدودا از سال 1384 شروع شده است، سعی کردم در هر حوزه‌ای که کار کرده‌ام، خادم مردم باشم.

یک رسمی در کشور عزیزمان ایران وجود دارد که هر عزیزی، در هر حوزه‌ای بازنشسته شد، به سمت مشاوره دادن می‌رود اما من براساس آموخته‌هایی که از پدر بزرگوارم و خانواده‌ام داشتم، از همان دوران شروع به فعالیتم، در حوزه مشاوره‌ی مدیران مختلف انجام وظیفه کردم و در خدمت فرمانداران مختلفی در سطح استان و مدیران کل بوده‌ام.

ضمن اینکه به‌عنوان مدیر عامل اتحادیه‌ی شرکت‌های تعاونی دهداری‌های مازندران که یکی از بزرگترین تشکیلات مردم‌نهاد وابسته به دولت ایران است، سه سال پیاپی به‌عنوان مدیر برتر کشوری انتخاب شدم، آن هم بعد از اینکه قبل از حضور بنده، پنج سال پیاپی استان خراسان این افتخار را کسب می‌کرد.

شهردار منتخب بهشهر با بیان اشرف‌البلاد بودن بهشهر و اینکه بهشهر هم می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های فراوان همانند اصفهان، توسعه‌ی همه‌جانبه‌ای داشته باشد، گفت:بهشهر بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، مدیران مختلفی در حوزه شهرستانی و استانی پرورش داده است اما چرا شهرستان بهشهر هنوز نتوانسته به آنچه لایق مردم فهمیش است، دست پیدا کند؟

زمانی که عزیزان شورا با بنده مذاکره کردند، عرض کردم که به من 48 ساعت فرصت بدهید،البته زیرساخت‌های شهرهای مازندران را کاملا می‌شناسم و هرگز هم بدون مطالعه و بررسی وارد هیچ حوزه‌ای نشده‌ام.

فرید صمدایی با اشاره به این نکته که "شهرداری که قرار باشد برنامه کاری خود را صرفا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند و نتواند اعضای محترم شورا را توجیه کند، همان بهتر که شهردار نشود"، گفت: برنامه‌ی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خودم را ارائه  کرده‌ام و دوستان شورا نقطه نظرات و حتما هم انتقاداتی داشتند اما آمده‌ام که خدمت کنم، فرزندان این شهر که با رای شما وارد شورا شده‌اند به بنده اعتماد کرده‌اند و من هرگز به این اعتماد خیانت نخواهم کرد.

شهردار منتخب شورای اسلامی شهر بهشهر با بیان خاطره‌ای از دیدارش با مقام معظم رهبری، ادامه داد:سال‌های گذشته افتخار داشتم در محضر مقام معظم رهبری به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده شهدا حضور داشته باشم،ایشان فرمودند؛ "من منتظر حضور جوانان قابل انقلابی هستم"، جوان انرژی و انگیزه دارد اما می‌بایست از تجربیات عزیزانی که در سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلف مدیریتی فعالیت داشتند هم به درستی بهره ببرد.

فرید صمدایی سپس با بیان اینکه "من نه اهل تعریفم و نه اهل تطمیع"، گفت: هروقت اعضای شورا که نمایندگان شما مردم هستند، به من اعتماد کردند تا خادم شما باشم، من در خدمت شما هستم، قصدم این است که با تشکیل کارگروه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف، بتوانم از تمام ظرفیت‌های مردم خوبم استفاده کنم چون خودم کار مشاوره‌ای کرد‌ه‌ام و معتقد به کار شورایی و مشورتی هستم.

شهردار بهشهر، احترام به خادم شهر و احترام به منتخب شهر را احترام به خود و یک ویژگی اخلاقی برشمرد و گفت: اینکه قرار است من بیایم تا دست یک سری از مافیای اقتصادی در حوزه‌های مختلف این شهر کوتاه شود، جرم است؟

اینکه می‌خواهم قاعده‌ی بازی‌های پشت پرده را برهم بزنم و عملکرد شفاف ارائه دهم، جرم است؟

برادران و خواهران خوبم،امروز من، شهردار منتخب شهر شما، براساس قانون در خدمت شما هستم و قطعا تلاشم را خواهم کرد تا بعد از طی مراحل قانونی بتوانم خدمتگزار خوبی باشم ولی این را هم فراموش نکنید که اگر من هم ضعف‌هایی داشته باشم، همین شورایی که شما به آن اعتماد کرده‌اید، براساس قانون می‌تواند مانع فعالیت بنده شود.

فرید صمدایی در پایان با اشاره به اینکه "در این مدت خیلی حرف‌ها شنیدیم و خیلی چیزها را لمس و احساس کردیم"، گفت: من در خانه‌ای بزرگ شدم که با فرهنگ شهادت عجین بوده است،از همه‌ی شما مردم عزیز و از نخبگان و اعضای محترم شورا متشکرم و امیدوارم اتفاقاتی رخ بدهد که مردم به حقوق خود برسند و دوست دارم روزی از راه برسد که همه بدانند، بهشهری، ساروی، آملی، بابلی و غیره نداریم چون ما همه، فرزندان مازندرانیم.

اعظم‌السادات حسینی؛ عضو شورای اسلامی شهر بهشهر:

هرگز منافع مردم را معامله نخواهیم کرد

بانوی شورای بهشهر با عرض تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهدا گفت:عده‌ای از عزیزان، پشت تریبون‌ها درباره‌ی اتفاقات اخیر از اصطلاح دست‌های پشت پرده حرف می‌زنند، درحالی‌که متوجه‌ی بار منفی و بی‌دلیل این‌گونه سخن‌پراکنی‌ها نیستند و تنها، بار شفاف‌سازی آن به دوش ما می‌افتد.

حسینی با اشاره به اینکه انتخابات، اصل دموکراسی است، مردمِ فهیم اشرف‌البلاد را مخاطب قرار داد و گفت: شما مردم نمایندگان خودتان را انتخاب می‌کنید و بار این مسئولیت را به دوش آنان می‌گذارید، یکی از مهم‌ترین تصمیمی که اعضای شورا در طول خدمت چهارساله‌شان اتخاذ می‌کنند نیز، انتخاب شهردار است،اینکه ما نمایندگان چقدر درک اهمیتِ رای شما را درک می‌کنیم، نکته‌ی بسیار مهمی است که قطعا باعث می‌شود، مسیر حرکت شورا به سمت منفعت مردم باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر بهشهر با بیان اینکه "انگار برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شرح وظایف خود را نمی‌دانند و از قانون مطلع نیستند"، ادامه داد: این مسئله، بار مسئولیت امثال ما را زیاد می‌کند، چراکه هم می‌بایست این دوستان را توجیه کنیم و هم برای مخاطبین خاص خودمان توضیح دهیم که روند قانونی و خدود اختیارات به چه صورتی است.

حوزه‌ی مجلس شورای اسلامی و حوزه‌ی شورای اسلامی شهر، هرکدام وظایف مشخص خود را دارند و انتظارات و توقعات شما مردم هم طبیعتا در هر حوزه‌ای بر حسب آن شرح وظایف، متفاوت است،نماینده‌ای که از تریبون اسلامی استفاده و گله می‌کند از عدم مشورت شورا در انتخاب شهردار یا از دست‌های پشت پرده‌ای صحبت می‌کند، واقعا به دنبال چیست؟

بنده به عنوان خادم شما، این سوال جدی را دارم که اگر مستنداتی وجود دارد، چرا ما به مردم آدرس غلط می‌دهیم؟ چرا مردم را به بیراهه می‌بریم؟ شفاف صحبت کنیم.

عجیب است نماینده‌ای که در رسانه‌ی استانی از هیئت دولت گلایه می‌کند که چرا در انتخاب استاندار با ما نمایندگان مشورت نمی‌کنند! این رفتار، دو حالت را برای ما متصور می‌کند؛ حالت اول این که به شرح وظایف قانونی خودمان آگاه نیستیم و دوم اینکه شآن جایگاه مجلس را نمی‌دانیم و برای خود تنها جایگاه مشاوره‌ای قائلیم،برادر خوبم اگر ما دنبال جایگاه مشاوره هستیم مسیرش بهارستان نیست، آنجا جایگاه قانون‌گذاری است.

اعظم‌السادات حسینی با انتقاد از وجود آفت بهره‌گیری برخی از روابط به جای ضوابط و ایجاد مانع برای عدم تحقق خواسته‌های مردم، گفت: چرا باید سنگ‌اندازی کنیم؟ مگر هدف ما چیست؟ ما انقلاب کردیم که حق وتوها از بین برود، حکومت خان‌ها از بین برود و دو اصل جمهوریت و اسلامیت حاکم شود، قرار نیست دوباره همان داستان‌ها باشد که اگر قرار بود باشد، دیگر چه نیازی به انقلاب کردن بود؟

ما اعضای شورا خواستار اجرای قانون هستیم و شهردار ما شهرداری قانونی است و ما به فرموده‌ی مقام معظم رهبری که اشاره کرده‌اند؛ "مسئولان تا آنجا که قانون اعلام می‌دارد برای پیگیری حقوق پیش بروند"، قطعا عمل خواهیم کرد.

خانم حسینی با بیان این پرسش که "دولت‌مردان و نمایندگان ما نگران چه هستند؟ کدام سهم‌ها و منفعت‌ها به خطر افتاده که این چنین همه را بسیج کرده‌اند تا اتفاقی غیرقانونی رقم بخورد؟"، گفت:چه می‌شود که این عزیزان با منِ تماس می‌گیرند و عنوان می‌کنند که شما این آقا یعنی فرید صمدایی را به کمک دوستانتان متقاعد کنید که استعفا بدهد، در عوضش اگر بخواهد می‌تواند مدیرکل بازرسی استان یا فلان‌جا بشود؟ البته این هم جالب است که وقتی کلمه‌ی استعفا را استفاده می‌کنند، یعنی می‌دانند که آقای صمدایی شهرداری قانونی است و من حق دارم از آنها بپرسم که آقای دکتر؛ چطور کسی که در قد و قواره‌ی مدیرکلی است، در قد و قواره‌ی شهرداری بهشهر نیست؟!

عضو شورای اسلامی شهر بهشهر با انتقاد از استاندار مازندران ادامه داد:استانداری که سکان‌دار دولت تدبیر و امید است و در چهار سال مدیریت گذشته‌اش، تنها مدیریت منفعلانه‌ی ایشان بارز است، به دنبال تحقق چه هدفی است که این نامه‌های فراقانونی را پشت سر هم برای شورای بهشهر ارسال می‌کند؟

ای کاش ایشان قبل از اینکه استانداری را قبول کند یک مطالعه‌ای درباره‌ی شرح وظایف قوه‌ی مجریه و قوه‌ی مقننه انجام می‌داد، آن وقت این طور نمی‌شد که هفته‌ی گذشته در پاسخ مسئولان فرادستی کشور درباره‌ی این اتفاقات، جواب و نشانی اشتباه بدهد،بروید بپرسید از آقای ربیع فلاح چه جوابی داد در قبال نامه‌های فراقانونی خودش و چرا گفت که تحت اعمال فشار و نفوذ برخی مجبور شد چنین نامه‌های غیر قانونی را تنظیم کند.

خانم حسینی با اشاره به واقعه‌ی عاشورا و اسارت خاندان پیامبر توسط کسانی که خود، مسلمان بودند گفت: پدر مرحومم همیشه به من جمله‌ی زینب (س) را می‌گفت و سفارش می‌کرد که ایشان فرمود؛ "ما دینمان را به چند دانه خرما نمی‌فروشیم".

برادران من به چند دانه نان و خرما معامله کردید؟ آقای فرماندار بهشهر، شما کجای این معامله هستی؟ این جمله را هم اینجا اختصاصا به آقای دکتر شاعری می‌گویم؛ جناب آقای دکتر شاعری، ما اگر مدعی پیروی از ولایت هستیم بنا به فرموده‌ی حضرت آقا باید به دنبال اثبات خود و توانمندی‌های خود باشیم، نه تخریب دیگران.

به کجا چنین شتابان؟ ما قانون و اخلاق را سرلوحه‌ی کارهایمان قرار می‌دهیم و اعتقاد راسخ داریم که مدیریتی که در آن اخلاق و قانون رعایت نشود، به بیراهه می‌رود، ما طی این سال‌ها در شهرستان بهشهر شاهد بودیم که مسیر درست تعیین می‌شد اما در بین راه، لابی‌گری‌ها، سیاست‌کاری‌ها و سهم‌خواهی‌ها مسیر را از راه به در می‌کرد.

حسینی در پایان صحبت‌هایش دوباره مردم بهشهر را خطاب قرار داد و گفت: شما مردم بزرگوار و فرهیخته، بین هفتاد و اندی کاندیداهای شهر بهشهر ما را انتخاب کردید و ما مدافع منافع شما هستیم و هرگز با هیچ عقیده‌ای و با هیچ سلیقه‌ی قومی-قبیله‌ای، منافع مردم را معامله نخواهیم کرد.