چهارشنبه 26 مهر 1396-8:54 کد خبر:46301

جدال بر سر یک مجوز با نفوذ از خارج استان:

پشتیبانی بدون توجیه وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد کشتارگاه جدید در مازندران

احداث کشتارگاه جدید طیور در مازندران به‌ویژه در شرق استان هیچ توجیه اقتصادی ندارد اما وزارت جهاد کشاورزی یک مجوز را خارج از نیاز استان در همین زمینه صادر می‌کند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، مصوبه مربوط به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها با هدف رفع مشکلات و موانع پیش‌روی واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف، توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در 19 اردیبهشت‌ماه 94 به وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و وزارت کشور، همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران ابلاغ شده است.

این دستگاه‌ها باید با برنامه‌ریزی مناسب، بتوانند مصوبات کارگروه را عملیاتی و دغدغه‌های تولیدکنندگان را رفع کنند و اگر اقدامی مغایر با مصوبات این کارگروه باشد، مسئول کارگروه و دستگاه‌های مربوطه باید پاسخگو باشند.

استان مازندران یکی از استان‌هایی است که بیشترین فعالیت را در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید داشته است و البته از طرفی مبین این نکته است که وضعیت واحدهای تولیدی استان در شرایط نامطلوبی قرار داشتند.

یکی از مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در مازندران این بوده است که با توجه به میزان جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری که به 300 هزار قطعه در روز می‎رسد و با عنایت به اینکه ظرفیت کشتارگاه‌های مازندران حدود 500 هزار قطعه در روز است، و از طرفی نیز چند کشتارگاه در آستانه افتتاح هستند، لذا ضرورت و توجیهی برای تأسیس کشتارگاه‌های جدید به‌ویژه در شرق مازندران وجود ندارد.

* مجوزی که در کوتاه‌ترین زمان و خارج از ضوابط صادر شده است؛ چه معنایی دارد؟

اینکه یک مجوز خارج از ضوابط و با استفاده از روابط و نفوذ برخی اشخاص حقیقی و حقوقی در مازندران صادر شده و تمامی کارهای مربوطه در استان همجوار صورت گرفته است، صورت خوشی ندارد، اینکه یک فرد اهل اصفهان که سال‌ها پیش مزرعه‌ای را در شرق مازندران و در نزدیک جنگل خریداری کرده و امروز با مجوز به‌ ظاهر رسمی و بدون اعتنا به مدیران مربوطه در شهرستان و حتی برخی مدیران استان، قصد ساخت یک کشتارگاه صنعتی با هدایت مسئولان و مقامات خارج از استان را دارد، جای سؤال است.

مجوز احداث کشتارگاه در حالی صادر شده است که در همین منطقه، یک کشتارگاه مدرن با استانداردهای جهانی به 95 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و بدون احتساب زمین، تاکنون 60 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و کشتارگاه دیگری نیز در همین منطقه در حال فعالیت است.

این موضوع با اعتراض کشتارگاه‌داران و اتحادیه کشتارگاه‌های مازندران مواجه شده و مراتب اعتراض نیز به مسئولان استانی اعلام شده است، کشتارگاهی که مجوز آن صادر شده، در فاصله کمتر از 500 متری رویشگاه شمشاد و در منطقه جنگلی قرار دارد و فاصله چندانی با کشتارگاه‌های محدوده خود ندارد، در منطقه تیر سپاه قرار داشته و توجیهی برای تأسیس آن حتی برای ایجاد اشتغال نیست.

نکته قابل تأمل این است که فرآیند تشکیل کمیسیون رفع تداخل‌ها این مجوز در کمترین زمان ممکن و در استان گلستان صورت گرفته است و حتی نظر دامپزشکی، محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، دامپزشکی و سایر نهادهای مربوطه در شهرستان، اخذ نشده است و همه این‌ها در حالی است که اراضی موصوف به‌ لحاظ اینکه در زمره اراضی منابع ملی است یا خیر، مورد ابهام قرار دارد.

* پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی از مجوزی که رأی کارگروه  استان را ندارد

مدیر کشتارگاه مدرن طیور در شرق مازندران که یک گروه تولیدی و زنجیره‌ای بزرگ و استاندارد به ‌نام ساوانا را دارد، درخواست و توجیهات خود را مبنی بر عدم صدور مجوز جدید در این منطقه در یکی از جلسات ابتدای سال‌جاری در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مازندران مطرح کرده بود و در 29 خردادماه جاری از سوی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع در قالب مصوبه به دستگاه‌های مربوطه استان ابلاغ شد اما این مصوبه مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت.

دلیل این بی‌اعتنایی را براساس اسناد و مدارک موجود باید فشار وزارت جهاد کشاورزی بدانیم که به مدیر متبوع در مازندران دستور داده است تا نسبت به همکاری با فردی به ‌نام میزبانی که قصد احداث کشتارگاه جدید را در مازندران دارد همکاری کند، بار دیگر معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع مازندران این موضوع را در جلسه عنوان می‌کند اما فشارهای خارج از استان هم‌زمان ادامه داشته است.

پیرو این اقدامات، معاونت هماهنگی امور اقتصادی مازندران در 27 شهریورماه 96 نامه‌ای به شماره 50335/6/86 پیرامون مراحلی که طی شده است را به اطلاع استاندار مازندران می‎رساند و ایشان نیز تأکید می‌کند تا براساس مصوبه کارگروه تصمیمات مربوطه اتخاذ شود.

*  ضرورتی برای صدور مجوز جدید نمی‌بینم                               

مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌های صنعتی طیور مازندران گفت: با احتساب پنج کشتارگاه که در مرحله افتتاح قرار دارند، 27 کشتارگاه صنعتی با ظرفیت تولید روزانه یک‌هزار و 700 تن مرغ در مازندران داریم و در حال حاضر میزان کشتار تولیدی روزانه 600 تا 700 تن از مجموع ظرفیت یک‌هزار و 400 تنی است.

محمد کاوه با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی تبعیض قائل می‌شود و این به ضرر تولیدکنندگان است، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشتارگاه‌های طیور مازندران با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار می‌کنند و نیمه‌فعال هستند، لذا ضرورتی برای صدور مجوز جدید نمی‌بینم و این اقدامی است که نه‌ تنها کشتارگاه‎داران طیور در مازندران بلکه تولیدکنندگان مرغ در اصفهان، گیلان، قم، گلستان، البرز، خراسان جنوبی، همدان، فارس و خوزستان نیز بر آن تأکید دارند.

وی افزود: تولید کنندگان مرغ در این شرایط، نگران صدور مجوزهای خارج از نیاز و بدون در نظر گرفتن اشباع بودن بازار هستند، لذا باید ترتیبی اتخاذ شود که مجلس بتواند این موضوع را تصویب کند و تبصره 2 ماده 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 باید مورد ارزیابی قرار بگیرد زیرا اکنون در بسیاری از بخش‌ها اشباع هستیم، صادرات نداریم و خیلی از تولیدکنندگان دچار چالش شده‌اند.

مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌های صنعتی طیور مازندران گفت: این موضوع که مجوز کشتارگاه جدید طیور در مازندران صادر نشود از مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است اما برخی دستگاه‌ها به این مصوبه تمکین نکردند.

* ابلاغ دستور لغو کشتارگاه جدید به 2 مدیرکل

براساس این گزارش، آخرین خبر از  پیگیری اجرای مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مربوط به درخواست مدیرعامل شرکت تولیدی ساوانا این است که براساس نامه شماره 58929/6/86 به تاریخ 24 مهرماه 96، حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع به دلاور حیدرپور مدیرکل جهاد کشاورزی و سید حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران دستور اجرای مصوبه کارگروه مبنی بر لغو مجوز صادره برای کشتارگاه جدید را ابلاغ کرده و رونوشتی از این ابلاغیه در اختیار مسئولان مربوطه در استان قرار گرفته است.