شنبه 29 مهر 1396-9:58 کد خبر:46351

سلامت مردم غرب مازندران متحول نشد:

دردهای بی درمان سلامت در غرب مازندران/بلوک بندی سلیقه ای خدمات

طرح تحول سلامت و پزشک خانواده هم دردی از دردهای بی‌شمار بخش سلامت در غرب مازندران دوا نکرد و مشکلات این بخش هرروز انبوه‌تر شد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر،درغرب مازندران علاوه بر جمعیت یک میلیون نفری ساکن این منطقه هرروز شمار زیادی از مسافران ایران‌زمین به منطقه سفر و از خدمات بخش‌های مختلف ازجمله سلامت استفاده می‌کنند اما بیمارستان‌های منطقه هرروز ازنظر مالی عقیم‌تر و ورشکسته و سهم آن از منابع انسانی نیز ناعادلانه است.

نگاهی به وضعیت بیمارستان‌های غرب مازندران حاکی از آن است که این مراکز درمانی که هرروز با شمار زیادی مراجعه‌کننده روبرو است به دلیل سطح‌بندی نادرست خدمات از کمبودهای زیادی رنج می‌برد و هیچ‌یک از بیمارستان منطقه چهار خدمت اطفال، زنان و زایمان، بیماری‌های عمومی و جراحی‌ها را یکجا در خود ندارند.

وضعیت بغرنج و اورژانسی بیمارستان‌های غرب مازندران از یک سو و تهیه نشدن سند جامع سلامت استان از سوی دیگر دست ‌به ‌دست هم داده و هم پزشکان و هم خدمات گیرندگان را در بیمارستان‌های غرب مازندران ناراضی کرده و برای دریافت خدمات آن‌ها را روانه دیگر شهرستان‌ها و یا مرکز استان کرده است.

علی شادمان فرماندار نوشهر با اشاره به مشکلات فراوان تنها بیمارستان دولتی شهید بهشتی نوشهر می‌گوید: حق غرب مازندران و شهرستان در حوزه‌های مختلف ازجمله سلامت محقق نشده است این در حالی است که در ایام تعطیلات نوروز و تابستان ۴۵ برابر جمعیت ثابت شهرستان، اقامت مسافران را در منطقه شاهد بودیم و مسافران نیز همانند اهالی بومی از سرانه‌های درمانی بهره‌مند می‌شوند اما سرانه و یارانه جداگانه‌ای برای این جمعیت ملی و شناور در نظر گرفته نمی‌شود.

اجحاف در حق غرب مازندران در بخش سلامت

وی با بیان اینکه در حق غرب مازندران و نوشهر در بخش سلامت اجحاف شده است ادامه می‌دهد:سفره ما در ارائه خدمت در مقایسه باکلیت کشور خالی‌تر از دیگر مناطق است.

شادمان به طرح بلوک‌بندی و سطح‌بندی خدمات درمانی اشاره و اضافه می‌کند: بلوک‌بندی نه‌ تنها به شهرستان چالوس که در جوار نوشهر قرار دارد، کمک نکرده بلکه فقر را در بیمارستان نوشهر بیشتر کرده است و ای ‌کاش هر شهرستانی متناسب با نیازش بلوک‌ بندی شود.

مشکلات درمانی غرب مازندران تنها به بحث بلوک‌ بندی و کمبود سرانه خلاصه نمی‌شود و فقر امکانات و تجهیزات و عدم رغبت پزشکان برای خدمت در این منطقه به ‌اصطلاح برخوردار اما محروم گریبان گر مردم شده است.

قاسم احمدی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس می‌گوید: اینکه پزشکان یک سال کارانه نگرفتند مهم اما مردم مهم‌تر است و جفای در حق مردم مازندران در حوزه سلامت بیداد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد:در بابل و ساری که فاصله اندکی دارند دو دانشگاه علوم پزشکی فعال است اما در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از مرکز استان خبری از دانشگاه علوم پزشکی نیست و این ظلم آشکار را نشان می‌دهد.

وی امکانات و تجهیزات درمانی غرب مازندران را اندک برشمرد و اضافه می‌کند: به دلیل این امکانات محدود مردم منطقه برای رفع نیازهای درمانی مجبور به سفر به دیگر شهرستان‌های استان هستند و مجبورند ۲۴ ساعت در راهروی بیمارستان منتظر بمانند تا در اورژانس آن پذیرش شوند.

احمدی بابیان اینکه کمبود نیروی انسانی در بخش سلامت به‌ شدت در منطقه وجود دارد می‌گوید: بیمارستان ژنرال باید چهار رشته مشخص داشته باشد اما شاهد آن هستیم که پرسنل و پرستاران بیمارستان‌های نوشهر و کلاردشت نیز برای خدمات زایمانی به بیمارستان چالوس مراجعه می‌کنند.

وی نبود پزشک بیهوشی و جراحی در بیمارستان نوشهر را اجحاف می‌داند و ادامه می‌دهد: انتظار داریم در زمان توزیع نیروهای طرحی، توجه ویژه‌ای به غرب مازندران و نوشهر و چالوس شود.

کمبود امکانات، تجهیزات و منابع انسانی در بخش سلامت در حالی است که توجه ویژه به سطح‌بندی خدمات، پزشک خانواده و نظام ارجاع، راهنماهای بالینی، خرید خدمات، تجمیع منابع بیمه‌ها، اعلام واقعی تعرفه‌ها قبل از آغاز خدمت در برنامه پنجم و ششم توسعه شده است و اینکه چرا غرب مازندران با مشکلات عدیده دسته و پنجه نرم می‌کند، جای تأمل و سؤال است.

اما عزت‌الله گلعلی زاده عضو نظام پزشکی کشور معتقد است: در سنوات گذشته جامعه پزشکی مقابل مردم قرارگرفته است درحالی‌که بر اساس قانون کار، مزد روزانه محسوب می‌شود و چهار عمل اصلی جراحی، اطفال، زنان و بیماری‌های عمومی در بیمارستان‌ها کامل نیست.

وی افزود: اینکه کارانه پزشکان یک سال پرداخت‌نشده و همکاران پاتولوژیست نیز مشکلات زیادی دارد از اشکالات اساسی است و باید بر اساس قانون کار حداقل مزد پرداخت شود.

گلعلی زاده تصریح کرد:ما خواهان حذف رابطه مالی بین پزشک و بیمار هستیم اما در هیچ گروه، طرح خدمات اجباری فارغ‌التحصیلان را نداریم و همکاران باید برای خدمت به مناطق محروم بروند.

طرح تحول سلامت ۹۲۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارد

وی به طرح تحول سلامت اشاره می‌کند و می‌گوید: طرح تحول سلامت دغدغه‌های زیادی مانند ناپایداری منابع و انبوه مطالبات دارد و اگر سال قبل اگر هشت هزار میلیارد تومان پرداخت نمی‌شد مشکل داشتیم و امسال نیز ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داریم این در حالی است که ۱۷ درصد بودجه تحول سلامت سرانه پزشکی است.

گلعلی زاده با عنوان اینکه درزمینهٔ سطح‌بندی خدمات و بلوک‌بندی خدمات سر غرب مازندران کلاه رفته است زیرا جمعیت شناور در آن دیده نشده است و نیاز به بازنگری دارد ادامه می‌دهد: همچنین ضرایب محرومیت منطقه باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در مناطق کوهستانی ضرایب محرومیت دیده نشده است و به این دلیل ضریب ماندگاری در مناطق کوهستانی دچار مشکل می‌شود.

عضو سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه سند توسعه سلامت در استان نداریم خواستار تهیه این سند شد و گفت: یکی از عواملی که سبب می‌شود همکاران در منطقه نوشهر و چالوس برای خدمت نمانند گرانی و مالیات است و باید همه ادارات همکاری کنند.

انبوه مشکلات بخش درمان و سلامت در غرب مازندران در حالی است که در قانون توجه کافی برای رفع مشکلات شده و ریشه این مشکلات را باید در اجرای فرایندها و مدیریت بخش سلامت در مازندران جستجو کرد.