جمعه 19 آبان 1396-17:29 کد خبر:46725

معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری خبر داد:

تدابیر شهرداری برای روان‌سازی ترافیک ساری

معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری ساخت پارکینگ مکانیزه را یکی از راهکارهای روان سازی ترافیک ساری بیان کرد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از همشهری، انتقادات مطرح ‌شده به شهرداری ساری در روزهای گذشته تا حدودی نگاه‌ها را به سمت این نهاد معطوف کرده است،اما خیلی‌ها بر این باورند که فعالیت‌های شهرداری ساری را باید از هر دو منظر دید؛ یعنی در کنار نقدهای مطرح‌شده که باید پاسخی داشته باشند، اقداماتی هم در حال انجام است که باید دیده شود.

در ماه‌های گذشته از قول مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر به بخشی از برنامه‌های شهرداری ساری برای روان‌سازی ترافیک در مرکز استان اشاره شد،عباس رشیدی  معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری، در گفت‌وگو با همشهری از اقدامات جدید شهرداری برای روان‌سازی ترافیک، افزایش فضاهای تفریحی و نیروگاه زباله‌سوز ساری گفت.

• ترافیک یکی از مسائل مورد توجه مسئولان شهر است، قبلا در این باره به برخی از طرح‌ها اشاره شد،در حال حاضر اقدامات در چه مرحله‌ای است؟

با توجه به تصویب طرح جامع ترافیک، شهرداری ساری تمام پروژه‌های عمرانی را بر مبنای این طرح اجرا می‌کند،معضل ترافیک شهر ساری از حساسیت بسزایی برخوردار است، پروژه‌های عمرانی بزرگی نیز در 4 سال اخیر اجرا شد، از جمله اجرای میان‌گذر شمالی - بلوار 30 متری به طول 1550 متر، میان‌گذر فرهنگ-طالقانی، پل کابلی سردار شهید رنجبر، تقاطع غیرهمسطح سردار شهید نوری، جاده 26 متری ادامه بلوار داراب، پل روگذر شهیدان رضایی، زیرگذرهای فرح‌آباد، دخانیات، اتحاد و بلوار داراب به پل گردن که همگی نقش مهمی در روان‌سازی ترافیک شهر دارند.

همچنین زیرگذرهای شرکت نفت و زغالچال، ساخت پارکینگ طبقاتی مکانیزه، دوربرگردان‌های روبه‌روی بیمارستان شفا، کمربندی جنوبی، دوربرگردان‌های کمربندی غربی سه‌راه جویبار، عبور دیمطوران و اصلاح هندسی‌های سه‌راهی ارتش، تقاطع رازی به بلوار امیرمازندرانی و چهارراه طالقالی از جمله راهکار‌های مهم برای تسهیل ترافیک ساری هستند که اجرا شد.

 • به پارکینگ طبقاتی مکانیزه اشاره کردید. در مورد این طرح کمی توضیح دهید.

گسترش شهرها، افزایش تعداد مسافرت‌های شهری، پیشرفت تکنولوژی، افزایش تولید قیمت خودرو و بالا رفتن درآمد خانواده‌ها سبب شده تا تعداد خودروها در خیابان‌ها افزایش قابل توجهی داشته باشد و این امر موجب ترافیک و کمبود محل پارک خودرو شد،تامین فضای پارک خودرو در شهر، حتی خارج از موضوع ترافیک، از نیازهای ضروری است.

پارکینگ‌های سنتی بسته به مساحتی که دارند، برای قرار گرفتن خودروها محدودیت دارند،برای همین، پارکینگ‌های طبقاتی مورد توجه قرار گرفت که تعداد خودروهای بیشتری در آن‌ها قرار می‌گرفت،اما کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیدند که از کمترین زمین ممکن برای تعداد پارک خودروهای بیشتر استفاده کنند،در نتیجه پارکینگ‌های طبقاتی مکانیزه طراحی شد.

پارکینگ‌های مکانیزه به دو صورت برجی و پازلی برای پارک اتومبیل‌هایی در ابعاد گوناگون طراحی شده‌اند،در این پارکینگ‌ها خودرو روی بالابر قرار می‌گیرد و در یکی از طبقات جای داده می‌شود،پارک خودروهای تا سقف وزن 2500 کیلوگرم از 2 تا 30 طبقه در این پارکینگ‌ها قابل انجام است،ظرفیت این پارکینگ‌ها هم عموما از 30 تا هزار خودرو است،این پارکینگ‌ها کاملا هوشمند و اتوماتیک هستند و تمامی مراحل پارک و  تحویل خودرو را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند، در ساری هم این پروژه را در دست ساخت داریم تا بخشی از مشکل ترافیک و کمبود فضای پارک در مرکز شهر ساری برطرف شود.

 • بهره‌برداری از پل کابلی بخش قابل توجهی از ترددهای درون‌شهری را کاهش می‌دهد،این پروژه در چه مرحله‌ای است و چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید؟

پل کابلی سردار رنجبر برای برقراری ارتباط آسان از بلوار داراب به اتوبان ساری–نکا و کریدور غرب به شرق و دسترسی آسان ساکنان منطقه به مرکز شهر طراحی شده است،کاهش حجم بار ترافیکی در مرکز شهر، افزایش رونق اقتصادی و کاهش مصرف انرژی از دیگر اهداف فعالیت شهرداری برای کاهش ترافیک است که با بهره‌برداری از پل کابلی در این منطقه از شهر محقق می‌شود.

عملیات نهایی آن اجرا شده و پل تقریبا آماده است، اما تملک بخشی از زمین‌های اطراف پل باقی مانده که پس از پایان کامل پروژه ساخت پل انجام می‌شود،پس از تملک جاده 26 متری از پل کابلی به پل زغالچال کل طول مسیر 2065 متر است که پس از تملک ظرف مدت 3 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

• در کنار مسائل ترافیکی نگاهی به زیرساخت‌های تفریحی هم دارد. فاز دوم پارک ملل یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مد نظر شهرداری است. چه زمانی شروع می‌شود؟

پروژه بزرگ پارک حاشیه رودخانه تجن با طراحی مبتنی بر اصول طراحی سبز پایدار، پویایی اقتصادی فرهنگی شهر و برآورده شدن رضایت شهروندان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد،سیاست‌های فضاهای همگانی آن شامل ایجاد فضاهای متنوع و جذاب برای همه گروه‌های سنی و تبدیل فضای حاشیه رودخانه به فضای شهری سبز و پایدار و استقرار فضاهای نمایشگاهی دائمی و موقت در طول مسیر حاشیه رودخانه است.

شهرداری ساری طی سال‌های اخیر با انتخاب مشاور برای مطالعات زیباسازی و ساماندهی رودخانه تجن در محدوده پل داراب تا تجن دست به اقداماتی مانند تبدیل شهر ساری به بزرگ‌ترین مرکز تفریحی، تجاری توریستی و گردشگری شمال کشور زده است.

ایجاد یک محور سبز پایدار حفاظتی شهری، ایجاد معبرهای مناسب پیاده و سواره در دوطرف رودخانه، ایجاد محور فعال شهری برای فعالیت‌های عمومی، باز شدن منظر شهری رودخانه و رفع محرومیت و توسعه شهری در قسمت شرقی شهر از موارد مهم و در دست اقدام شهرداری ساری است.

فاز دوم پارک ملل با رویکرد ایجاد زیر‌ساخت‌های گردشگری در جنوب شهر در حال انجام است که در این مجموعه تفریحی و گردشگری احداث یک جاده 45 متری طراحی شده است،امتداد این مجموعه گردشگری در حاشیه رودخانه تجن در حد فاصل پل کابلی سردار شهید رنجبر تا پل تنگه لته است.

 • نیروگاه زباله‌سوز در چه مرحله‌ای است؟

قرار است نیروگاه زباله‌سوز به عنوان پروژه ملی در شهرداری ساری مورد بهره‌برداری قرار گیرد،عملیات اجرایی ابنیه آن برای راه‌های دسترسی به سایت نیروگاه به همراه کانال و جدول‌کاری و آسفالت به پایان رسید،عملیات محوطه‌سازی و تسطیح کل سایت و حصار پیرامونی آن و همچنین اجرای سامانه دفع آب‌های سطحی به منظور تجهیز کارگاه برای آغاز عملیات اجرایی انجام شده است.

عملیات تحکیم بستر و شمع‌کوبی درجا و کوبشی به منظور اجرای فونداسیون ساختمان‌ها هم صورت گرفته است، با این روند می‌توان پیش‌بینی کرد که نیروگاه زباله‌سوز ساری در نیمه نخست سال 97 به بهره‌برداری برسد.