دوشنبه 20 آذر 1396-11:30 کد خبر:48242

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

جلوگیری از واردات؛ تنها مرهمی برای باغداران مازندران

تنها مرهمی که دولت می‌تواند بر زخم‌ها و دست‌های پینه‌ بسته باغداران بگذارد جلوگیری از واردات است.


خزرخبر: تلاش شبانه‌روزی باغداران مازندران از آغاز فصل پاییز برای برداشت مرکبات آغاز می‌شود و تمام امیدشان این است محصول خود را با قیمت مناسبی به فروش برسانند.

تنها انتظار تولیدکنندگان با وجود تمامی مشکلات این است که محصول‌شان با قیمت مناسبی به فروش برسد اما موضوعی که همواره موجب کدورت تولیدکنندگان می‌شود واردات بوده درست آن هم زمانی که محصول داخلی فراوانی داریم که این امر موجب بی‌اعتمادی تولیدکنندگان می‌شود.

باغداران مازندران طی سال‌های گذشته خسارت‌ها و مشکلات بسیاری را تجربه کردند اما این وجود هرگز از تلاش و کار شبانه‌روزی برای تولید دست نکشیدند حتی در تصور آنان نیست که روزی بخواهند تولید را کنار بگذارند، تنها مرهمی که دولت می‌تواند بر زخم‌ها و دست‌های پینه بسته آنان بگذارد جلوگیری از واردات است.

نکته مهم این است حتی از سلامت محصولات وارداتی نمی‌توان اطمینان داشت ولی تولید محصول در داخل همانی‌است با عرق ریختن‌ها و تلاش شبانه‌روزی به سفره‌ها نشانده شده است.

*افزایش تمایل مردم برای مصرف مرکبات

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اظهار کرد: الان در اوج برداشت پرتقال هستیم و برداشت نارنگی نیز از نیمه گذشته است و با استقبال بسیار زیاد مردم مواجه شدیم.

محمدرضا شعبانی با اشاره به افزایش تمایل مردم برای مصرف مرکبات، افزود: در بحث ورود به بازار مشکل نداریم و می‌توانیم میوه کشور را تامین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ضرورتی برای واردات محصولات باغی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مرکبات و کیوی فراوانی داریم که درخواست ما از وزارت جهاد کشاورزی این است که اصلا نباید اجازه واردات دهد و باید جلوی این امر بایستند چرا که بازار دچار تنش می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه حلقه‌های توزیع‌کننده در زنجیره‌ها به‌خوبی توزیع نشده است، افزود: در برخی استان‌ها محصول به دست مصرف‌کننده با قیمت بالا می‌رسد که باید از افزایش قیمت در بازارهای استانی جلوگیری شود.

*قرار نیست مرکبات وارد نشود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: قرار نیست مرکبات وارد نشود که در این زمینه نامه‌ای استاندار مازندران درباره عدم ضرورت واردات مرکبات به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده که به اندازه کافی مرکبات داریم و می‌توانیم نیاز کشور را تأمین کنیم البته بنا نبود واردات صورت گیرد ارسال نامه برای اطمینان بود تا واردات انجام نشود.

دلاور حیدرپور بیان کرد: واردات میوه به جزء چهار میوه گرمسیری موز، آناناس، انبه و نارگیل ممنوع است و هیچ میوه‌ای اجازه واردات ندارد و اگر هم باشد قاچاق محسوب می‌شود.

وی با اعلام اینکه به اندازه کافی پرتقال داریم و نیازی به واردات وجود ندارد، تصریح کرد: حدود 40هزار تن پیش‌بینی برای شب عید پیش‌بینی شده که قیمت را هم پیشنهاد دادیم که مصوب شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سهمیه استان‌ها مشخص شده که به‌زودی خرید آن آغاز می‌شود، افزود: همچنین دولت مصوب کرده برای صادرات هر کیلو مرکبات، تعرفه‌هایی برای صادرات درنظر گرفته است.

حیدرپور با اشاره به پیش‌بینی تسهیلات در این زمینه، گفت: 170 میلیارد ریال متقاضی داشتیم که به بانک معرفی شدند که لازم است صادرکنندگان و فعالان اقتصادی از این فرصت استفاده درست کنند تا صادرات انجام شود.

در زمانی‌که باغداران مازندران تلاش دارند بهترین محصول را به بازار عرضه کنند نباید با واردات مرکبات خارجی قد خمیده آنان را خمیده‌تر کنیم.