دوشنبه 20 آذر 1396-11:46 کد خبر:48244

خبرگزاری مهر گزارش می‌دهد:

جهنمی برای پرندگان مهاجر/ کشتار روزانه ۳۰۰۰ پرنده در فریدونکنار

کشتارِ روزانه سه هزار قطعه پرنده مهاجر در فریدونکنار و فروش آن به قیمت ناچیز قلب هر شنونده‌ای را به درد می‌آورد.


خزرخبر: صید و شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار و فروش آن در بازار به یک معضل زیست‌محیطی و اجتماعی بدل شده تا جایی که پای این کشتار به رسانه‌های خارجی هم رسید.

تشکیل گروه‌های مختلف مجازی و حقیقی با عنوان «نه به کشتار پرندگان مهاجر» در فریدون‌کنار هم نتوانسته ظلم رفته بر پیکره طبیعت و محیط‌زیست را جبران کند و هرروز شاهد نسل‌کشی این پرندگان در تالاب‌های فریدون‌کنار هستیم.

سلمان نیک پور فعال محیط ‌زیستی، با بیان اینکه وضعیت صید و شکار در منطقه بسیار بغرنج بوده و هیچ نوع کنترلی بر آن وجود ندارد، گفت: به دلیل عدم قاعده‌ای برای صید، میزان صید از توان اکولوژیکی و احیا خارج‌ شده، به این معنا که میزان برداشت از طبیعت بسیار بالاتر از حد نرمال بوده و تعداد پرندگان سال ‌به‌ سال کمتر می‌شود.

این فعال محیط ‌زیست، با اشاره به بی‌قاعده بودن و عدم کنترل صید و شکار گفت: این امر درنهایت به ضرر همه ما و حتی خود شکارچی است.

مدیرعامل انجمن قوهای مهاجر مازندران، بابیان اینکه راه‌های مختلفی برای صید و شکار پرندگان در منطقه وجود دارد، گفت: اینکه صید و شکار معیشت مردم است باید توجه داشت که چه نوع شکاری و اینکه طبق قاعده کلی، قانون شکار را خلاف می‌داند.

وی سه روش صید در منطقه را دامگاه، شب دام و شکار با اسلحه برشمرد و افزود: شکار با اسلحه به خاطر کنوانسیون بین‌المللی و منطقه ممنوعه منتفی است اما در رابطه با صید شب دام، اوایل این نوع صید تنها برای غاز صحرایی بوده و دام‌هایی در آب‌بندان و در آخر پاییز در دشت هم گذاشته می‌شود که همه غیرقانونی و غیرمجاز است.

این فعال محیط‌ زیست بابیان اینکه روش صید دامگاه نیز دارای سه نوع کرس، گذر و دام حال است، افزود: از این میان، تنها نوع سوم قانونی است.

وی در رابطه با این نظر مبنی بر اینکه این روش‌ها معیشت مردم است را منطقی ندانست و آن را با توجه به نوع صید متفاوت دانست و افزود: در شب دام‌ها عموماً افراد فعالیت دیگری داشته و در روز کار دیگری انجام می‌دهند و وابستگی صرف به صید ندارد و تنها درصد کمی هستند که صید را برای فروش انجام و بقیه صید تفریحی انجام می‌دهند اما در صید دامگاه بالای ۹۰ درصد این کار را برای فروش انجام داده و کارشان است.

نیک پور بابیان اینکه سمن‌های محیط‌ زیستی با اصل شکار مخالف نیستند، افزود: دامگاه یک فرهنگ مادی و معنوی مردم این منطقه بوده که در هیچ جای دیگر وجود ندارد و مردم بر اساس اندیشه خود آن را ساخته‌اند و ما مخالف اصل صید نیستیم و شکار در همه‌جای دنیا مرسوم بوده اما آنچه برای ما مهم است به نظم درآمدن و قاعده‌مند شدن آن است.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد به تعداد مشخص ‌شده شکار پرنده در جواز خود قانع نبوده و بیشتر از آن شکار می‌کنند، این امر را هرج ‌ومرج دانست و افزود: با وجود قانون شکار، اما نظارت کافی بر آن وجود ندارد، هرچند مسئله تنها نظارت نیست بلکه باید شکارچی باید به این امر بیاندیشد که این حجم از شکار بی‌رویه درنهایت به ضرر اوست.

این فعال محیط‌ زیست ادامه داد: صید پایدار به معنای آن است که صید برای سال‌های بعد خود فرد و نسل‌های بعدی او نیز وجود داشته باشد و این امر تنها مسئله نظارت قانون نیست.

مدیرعامل انجمن قوهای مهاجر مازندران در رابطه با دیگر مسائل، غیر از مشکلات انسانی در رابطه با پرندگان گفت: در سال‌های گذشته یکی از مسائل کابل‌های برق برای قوها بوده که در دو سال اخیر با نصب رد بال این مشکل مرتفع شده و خوشبختانه درصد تلفات در این زمینه بسیار کم شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم در کمپین‌هایی که در نه به کشتار پرندگان وجود دارد این است که مسئله تنها شکارچی نیست، بلکه ما مردم نیز اگر واقعات دغدغه محیط ‌زیست داریم نباید پرندگان صید شده را در بازار خریداری کنیم تا با کاهش تقاضا میزان صید نیز کم گردد.

نیک پور بابیان اینکه زمانی شکار به‌عنوان معیشت بوده که فرد آن را برای مصرف خوراکی خود، استفاده می‌کرده، افزود: اما اکنون بحث سودآوری است و یک نوع کار اقتصادی محسوب می‌شود و ازاین‌رو، همچون دیگر کارهای اقتصادی باید برای آن قاعده و قانونی وجود داشته باشد تا در آن سوءاستفاده و بهره‌ کشی رخ ندهد.

این فعال محیط‌ زیست افزود: کنترلی بر بازار پرندگان وجود ندارد و هرکسی هر نوع پرنده را در هر تعدادی می‌تواند به فروش برساند و همچنین مسئله مهم دیگر در این بازارها، توجه به امر بهداشت است، اینکه پرندگان بیماری نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امسال شکار مجاز و غیرمجاز به خاطر آنفولانزای حاد پرندگان ممنوع بوده است، افزود: میزان مهاجرت پرندگان نیز امسال به نسبت سال‌های گذشته بسیار کمتر بوده که یکی از دلایل آن می‌تواند تغییرات آب ‌وهوایی و زیاد سرد نشدن نیم‌کره شمالی باشد.

درعین‌حال، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران از شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر در فریدون‌کنار ابراز نگرانی کرد و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای صیادان را راه‌حل کاهش صید پرندگان مهاجر دانست.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی ، با ابراز تأسف از تداوم شکار پرندگان در تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار، انجام هرگونه شکار در این منطقه را تخلف خواند و گفت: جز روش «دوما» دیگر روش‌های صیدی که صورت می‌گیرد؛ مورد تأیید محیط‌زیست نیست.

وی بابیان اینکه تخلفات را به مراجع ذی‌ربط منعکس کردیم، اظهار داشت: اگر دامگاه داران تمکین نکنند موضوع را به مراجع قضایی منعکس می‌کنیم تا حکم صادر شود و برابر حکم پیگیری‌های لازم انجام پذیرد.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه امسال هیچ‌گونه پروانه شکاری صادر نشده و خرید وفروش پرندگان وحشی شکار شده غیرقانونی است، افزود: طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور و به دلیل احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هیچ پروانه شکاری صادر نشده است و شکار پرندگان مهاجر وحشی در کشور ممنوع است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در خصوص میزان صید پرندگان وحشی در فریدون‌کنار تصریح کرد: با برخوردهای صورت گرفته، افزایش گشت و کنترل به همراه برنامه‌ریزی‌هایی که قبل از فصل شکار انجام شد این میزان در مازندران به‌شدت کاهش داشته است.

وی ادامه داد: وضعیت شکار در تالاب فریدو نکنار را به مقامات استان منعکس کردیم و منتظر نتیجه جلسه شورای تأمین هستیم تا طبق مقررات افرادی که در چارچوب قانون عمل نمی‌کنند را به مرجع قضایی معرفی کنیم.

صید هیچ ارتباطی با معیشت مردم ندارد

ابراهیمی کارنامی با انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص ارتباط صید با معیشت مردم منطقه، یادآور شد: صید پرندگان در فریدون‌کنار وجهه استان را خراب کرده و این مسئله هیچ ارتباطی با معیشت مردم منطقه ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران از روش‌های نوین شکار در فریدون‌کنار نام برد و افزود: استفاده از صدای پرندگان مهاجر و پخش آن برای وسعت صید سبب از بین رفتن همه گونه‌های حاضر می‌شود.

ابراهیمی از وضعیت کنونی شکار در فریدون‌کنار ابراز نگرانی کرد و جدیت دستگاه‌های متولی امر را در این زمینه خواستار شد و گفت: پرندگان مهاجر مهمان ما هستند که امیدواریم با برخورد و ورود دستگاه قضایی، استانداری و مقامات محلی به این معضل این امر کاهش پیدا کند زیرا نباید اجازه داد یک عده وجهه این استان را خراب کنند.

وی دراین‌باره که برخی معتقدند شکار در ملک خصوصی صورت می‌گیرد و کشاورزان مالک عرصه هستند، عنوان کرد: این توجیه عوام‌فریبی است و نمی‌توان با عوام‌فریبی افکار عمومی را در سطح کشور قانع کرد.

ایجاد زیرساخت‌های گردشگری راه‌حل کاهش صید پرندگان است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بابیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و درآمد پایدار می‌تواند بدون برداشت از طبیعت و شکار پرندگان صیادان را به سمت درآمدزایی سوق دهد، تأکید کرد: اداره کل محیط‌زیست قصد درگیری با مردم را ندارد اما چرا عده‌ای با جهت‌گیری‌های خاص خود کمر به قتل پرندگان بستند و گونه‌های در معرض انقراض را تهدید می‌کنند.

وی به سایتیس (کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) اشاره کرد و افزود: کشور ما عضو این کنوانسیون بین‌المللی است اما متأسفانه در فریدون‌کنار شاهد این هستیم که همه گونه‌ها صید و خرید وفروش می‌شوند.

ابراهیمی کارنامی با تأکید بر اینکه خرید وفروش پرندگان مهاجر در معرض انقراض قاچاق است و سرمایه‌های طبیعی کشور را از بین می‌برد، بیان داشت: متخلفان طبق تعداد و نوع گونه‌ها و کیفیت جرم به دادگاه معرفی می‌شوند و حکم قضایی برایشان صادر می‌شود.

وی خودداری دامگاه داران از روش‌های جمعی کشتار «کرس»، «گذر» و دام هوایی را خواستار شد و افزود: عده‌ای با اصرار ورزیدن به روش‌های نادرست برداشت و از بین بردن گونه‌های پرندگان ضربه اقتصادی را به مردم وارد می‌کنند به‌ طوری ‌که در چند سال آینده هیچ پرنده‌ای برای مهاجرت به تالاب‌های فریدون‌کنار باقی نمی‌ماند.

ابراهیمی کارنامی به تلاش‌های اداره کل محیط‌زیست مازندران برای کاهش شکار پرندگان مهاجر اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه پنج‌ساله کاهش تدریجی روش‌های صید جمعی پرندگان در فریدون‌کنار را تدوین کردیم که مورد تصویب مقامات محلی نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: اداره کل محیط‌زیست مازندران از سال ۸۲ تا ۸۸ با همکاری نهادهای بین‌المللی به فرهنگ‌سازی و آموزش مردم منطقه اقدام نمود و تابستان امسال نیز نشست‌ها و جلسات متعددی را با نماینده دامگاه داران برگزار کرد که متأسفانه این گروه در جلسه پنجم حضور نیافتند.

وسعت تالاب فریدون‌کنار پنج هزارو ۷۰۰ هکتار است و با جذب شش محیط‌بان بومی از منطقه فریدون‌کنار سعی شد در راستای تعامل با مردم گام‌هایی برداشته شود و امیدواریم مردم منطقه نیز همکاری لازم را با اداره کل محیط ‌زیست داشته باشند و به ‌اندازه ظرفیت و با هماهنگی محیط‌زیست برداشت کنند.

هر چند مسئولان استانی امر با فعالان منع تجارت گونه های جانوری و در معرض خطر انقراض هم صدا می شوند اما برخی قواعد نانوشته محلی در فریدونکنار مانع از ایفای حقوق پرندگان مهاجر شده است گویی فریدونکنار جهنم پرندگانی است که کسی  صدای  صلح طلبی و دوستی آنان را نمی فهمد و مرگ پایان تلخ این پرندگان مهاجر است.