دوشنبه 20 آذر 1396-12:7 کد خبر:48245

تیترامروز گزارش می دهد:

معدن سرب نمارستاق لاریجان، بلای جان آب، خاک و ماهی‌های رودخانه‌ها

روستای نمارستاق لاریجان این روزها در گیر و دار آینده مشکلات زیست محیطی معدن سربی قرار دارد که هیچ مسئولی خود را موظف به حمایت از سلامت آب، خاک و گیاهان نمی‌کند.


خزرخبر: معدن سرب و روی در نمارستاق لاریجان آمل در سال ۱۳۴۷ تأسیس شد، هر چند در سال ۵۳ فعالیت‌های آن لغو شده بود اما بار دیگر دو فرد که آن دو پدر و پسر از زنجان توانستند از صنایع ‌و معادن استان مازندران مجوز جدید بهره‌برداری و اکتشاف عنصر سرب  را در سال ۹۳ به نام شرکت صنایع خالص سازان روی زنجان دریافت کنند.

در حال حاضر روستای نمارستاق دارای ۶۰۰ خانوار و معادن بر روی سطحی حدود ۴۰۰ هکتار در بالا دست روستا در حال فعالیت بوده و با توجه به سمیت عنصر سرب در آینده با مشکلات زیست محیطی فراوانی در زمینه آلودگی آب، خاک و گیاهان رو به رو خواهد بود.

این منطقه دارای سه کارخانه آب معدنی در پایین دست این معدن و نیز دارای دو حوضچه پرورش ماهی است که سرب ناشی از آن مشکلات زیست محیطی زیادی در آینده بر سلامت آب و ماهیان ایجاد خواهد کرد.

از آنجایی که در دشت دریوک گردشگران زیاد ایرانی و خارجی حضور می‌یابند این آلودگی سرب این منطقه را هم درگیر می‌کند.

هر چند اداره صنعت و معدن علاوه بر بهره‌برداری از سرب، مجوز شن و ماسه و پروئیت یا عنصر آهن را هم صادر کرد.

محمد محمدپور عمران رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان مازندران، در زمینه معدن سرب نمارستاق و مشکلات مربوط به آن، گفت: در گذشته معادن بدون توجه به محیط زیست و اماکن تاریخی و میراث فرهنگی و ذخیره و هدر رفت انرژی بهره‌برداری می‌شد و در حال حاضر این رفتار در حال تغییر است و از آنجایی که گردشگری برایمان مهم است باید ابتدا بخش گردشگری توجه شود ویا در رودخانه‌ها نیز منابع آبزی مهم‌تر از برداشت شن و ماسه هستند که در حال حاضر مجوزهای رودخانه‌ای کلا ممنوع شده و دید معدنی نسبت به رودخانه حذف شد.

محدپور عمران افزود: در حال حاضر به دنبال معدن کاری سبز هستیم و حتی می‌خواهیم معادن مربوط به ۵۰ الی ۶۰ سال گذشته بوده را به موزه تبدیل کنیم.

وی افزود: صنعت و معدن باید دوستدار محیط زیست باشد و محدودیت‌هایی برای افرادی که نقض قانون می‌کنند در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان مازندران، یادآور شد: معدن سرب نمارستاق و سایر معادن دیگر تحت پایش تخصصی کارشناسان محیط زیست هستند و با توجه به تقسیم کار میان صنعت و معدن و سازمان محیط زیست انجام شده در هر نقطه‌ای که با استانداردها و شاخص‌های محیط زیست انسانی و طبیعی برای گیاهان و جانوران خطرساز باشد محیط زیست اعلام می‌کند و در صورت مرجعیت محیط زیست در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

این مسئول با اشاره به اینکه محیط زیست ابزار لازم برای پلمپ صنایع آلاینده را دارد، تأکید کرد: محیط زیست خود می‌تواند دستور اصلاحی ویا دستور پلمپ را بدهد بنابراین خود ابزار لازم برای جلوگیری از هر گونه نقض محیط زیست را دارد.

داریوش مقدس معاون محیط زیست استان مازندران، درباره معدن سرب نمارستاق گفت: این معدن در مرحله پروانه و اکتشاف قرار داد و مردم نگران هستند که پروانه اکتشاف آن تمدید شود.

مقدس افزود: در حال حاضر برای اکتشاف ماده معدنی پیروئید در حال آزمایش است تا مجوز اکتشاف آن را از صنعت و معدن دریافت کند.

وی تصریح کرد: مردم معترض هستند که این اکتشاف با محیط زیست منطقه همخوانی ندارد و دهیاری تقاضا دارد که این اکتشاف تمدید نشود و پروانه بهره‌برداری آن ابطال شود که برای باطل شدن این پروانه بهره‌برداری مراحل قانونی دارد که باید طی شود.

معاون محیط زیست استان مازندران، یادآور شد: از سال ۹۰ مناطقی که خارج از مناطق حفاظت شده است از محیط زیست استعلام انجام نمی‌شود و محیط زیست نمی‌تواند در این کار دخالت کند و صنایع و معادن از محیط زیست استعلام نمی‌کند.

این مسئول، گفت: مردم خود باید از طریق صنایع و معادن اقدام کنند تا به آن معدن پروانه اکتشاف داده نشود.

وی با اشاره به اینکه معدن سرب نمارستاق آمل در سال ۱۳۴۸ مجوز تأسیس داشته و در سال ۱۳۵۸ مدتی فعالیت آن متوقف شد و دوباره اقدام به فعالیت کرد، تصریح کرد:

در حال حاضر در اطراف روستا صنعت توریسم و گردشگری فعال است و نیز با توجه به توسعه روستا و انجام فعالیت‌های کشاورزی مردم منطقه به دنبال ابطال پروانه معدن سرب هستند و محیط زیست با توجه به ماده ۱۱ حفاظت و بهسازی قانون اساسی در صورت ایجاد آلودگی معدن فعالیت آنجا را متوقف می‌کند اما نمی‌تواند پروانه بهره‌برداری آنجا را ابطال کند.

داریوش عبادی مسئول سمن‌های محیط زیست استان مازندران ، درباره معدن سرب نمارستاق آمل، گفت: پساب معدن سرب جز پساب‌های خطرناک و زیان آور برای روستا است و معدن سرب نمارستاق در فاصله نزدیکی با رودخانه خود نمار قرار دارد که این خود خطر زیست محیطی فراوانی ایجاد می‌کند.

عبادی افزود: رودخانه نمار یکی از سرشاخه‌های رودخانه هراز است که در این رودخانه پرورش قزل‌آلای خال قرمز انجام می‌شود که این خال قرمزها در دنیا حفاظت شده هستند که در این حالت محیط زیست نباید بی‌تفاوت باشد.

وی تصریح کرد: نخستین جانداری که با فعالیت معدن سرب نمارستاق مورد تهدید قرار می‌گیرد قزل‌آلای خال قرمز است و پس از چند سال این پساب‌ها با توجه به نزدیکی این معدن در نزدیکی رودخانه نمار به شدت تحت تأثیر مشکلات زیست محیطی ناشی از آن قرار می‌گیرد.

مسئول سمن‌های محیط زیست استان مازندران، یادآور شد: از آنجایی که این معدن سرب کمتر از ۵۰۰ متر با روستای نمار فاصله دارد بنابراین این پساب‌ها با آب‌های زیرزمینی نیز ارتباط برقرار می‌کند و برای انسان‌ها و گیاهان بسیار خطرناک است.

این فعال زیست محیطی، تأکید کرد: من با بهره‌برداری از این معادن که موجب مشکلات زیست محیطی در عرصه سلامت ایجاد می‌شود مخالف هستم و باید مردم منطقه مقاومت کنند و اجازه ندهند که چنین معادنی در آنجا احداث شود زیرا موجب مشکلات زیست محیطی جدی در آنجا می‌شود.

وی گفت: منابع طبیعی نیز برای شروع فعالیت آن مجوزی صادر نکرد و محیط زیست هم نباید چون منطقه حفاظت شده نیست از مسئولیت خود دوری کند.

علی نصیری رئیس شورای روستای نمار ، گفت: این معدن سرب همراه با روی است که در محوطه مسکونی دو روستا دیوران و نمار واقع شده که حدود ۹۰۰ خانوار جمعیت دارد و همچنین سه منبع آب شب نیز در حریم این معدن قرار دارد و آب رودخانه نمار که از سرشاخه رود هراز است نیز از این مسیر عبور می‌کند و وارد دشت دریوک می‌شود که این منطقه تفریحی و توریستی است که در صورت فعالیت این معدن چشمه‌های این دشت از بین می‌رود و این منطقه قابلیت گردشگری خود را از دست می‌دهد.

نصیری افزود: مسئول معدن سرب و روی خود اعلام کرده که این معدن مشکلات زیست محیطی برای اهالی، آب شرب، رودخانه و حیات وحش و مراتع، دامداری و کشاورزی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: شکایت‌های مختلفی به صنایع و معادن، دفتر رهبری و فرمانداری و استانداری و دادگاه انجام دادیم و حال یا باید مجوز بهره‌برداری از معدن لغو شود ویا مردم را به منطقه دیگر انتقال داد.

رئیس شورای روستای نمار، یادآور شد: یکی از ارگان‌هایی که اصلا همکاری نکرد مرکز بهداشت بود که با نفوذی که ایجاد کرد هیچ اقدامی انجام نداد و وی عنوان می‌کرد سرب و روی نیست در حالی که در پروانه بهره‌برداری قید شده که معدن سرب و روی است اما مرکز بهداشت خلاف آن را بیان می‌کند.

این مسئول گفت: صنایع و معدن برای آن حدود ۸۰۰ متر حریم تعیین کرد و این دو روستا کلا در این حریم قرار دارد و نمی‌توانیم هیچ ساخت و ساز و پروانه‌ای برای هیچ کس صادر کنیم چون در حریم این معدن قرار دارد که در این حالت این معدن هم اموال و نیز جان مردم را به خطر انداخته است.