دوشنبه 2 بهمن 1396-9:57 کد خبر:49919

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

انتقال آب دریای خزر؟!

انتقال آب دریای خزر به سمنان، به به چه طنز زیبائی! لطفا از پایتخت برای استان مازندران تصمیم نگیرید، انتقال آب دریای خزر به سمنان محال است.


خزرخبر: انتقال آب دریای خزر به سمنان، به به چه طنز زیبایی! لطفا از پایتخت برای استان مازندران تصمیم نگیرید، انتقال آب دریای خزر به سمنان محال است و این خواسته قلبی مردم شریف مازندران است.

طراحان این فکر بگذارند دولت حاکم آسوده خاطر باشد و بحران اجتماعی جدیدی به‌خاطر این ذهنیت و تصمیم غلط عده‌ای متوجه دولت دوازدهم نشود.

می‌گویند اگر دیوار کوتاه باشد هر کسی از روی دیوار سرک می‌کشد توی زمین و خونه همسایه، این ضرب‌المثل معروف را شاید بتوان به عدم برخورد و اعلام مواضع قاطع برخی از مسئولان استان در این زمینه برای حفظ منافع استان تشبیه کرد که خود باعث کوتاه شدن دیوارهای حفاظتی حافظ منافع استان شده است؛ هر چند که احترام به همسایه واجب است و قرابت‌های زیادی بین مازندران و سمنان وجود دارد.

دریای خزر و یا به‌عبارتی جامع‌تر دریای مازندران در گذشته تاریخ خود، همواره شاهد بی‌مهری‌های بی شماری قرار گرفته است، از سویی حفظ محیط زیست خزر تنها به یک شعار ختم شده و از سوی دیگر ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی از طریق رودخانه‌ها و آبراهه‌ها به بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان یعنی خزر و عدم مدیریت درست در بهره‌برداری اصولی از منابع آبی خزر و مواهب خدادادی آن باعث شده تا دریایی که به نیلگونی و رنگ آبی طبیعت زیبای خود معروف است کم کم دل گرفته شده و رنگ و رویش عوض شود.

خشکسالی‌های دهه 80 و عدم نزولات مناسب جوی سال‌های اخیر در استان‌های شمالی که رودخانه‌های آن تأمین‌کننده بخش زیادی از آب دریای خزر و برقراری تعادل و موازنه چرخه آبی آن، در کنار تبخیر و بهره‌برداری در بخش شمالی آن یعنی کشورهای همسایه است، به شدت در سال‌های اخیر اکوسیستم دریای خزر را در معرض خطر قرار داده است، به گونه‌ای که علاوه بر کاهش تدریجی سطح آب، بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری آن یا نابود شده و یا در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

در کنار همه این مصیبت‌های وارده بر دریای شاداب خزر طی سال‌های گذشته، بجای آنکه مسئولان ملی و استانی به فکر چاره‌ای برای مدیریت صحیح منابع آبی خزر باشد و برنامه‌ای اجرایی و عملیاتی موثرتری برای حفظ محیط زیست آن و متعادل کردن چرخه اکوسیستم آن داشته باشند، متأسفانه شنیده می‌شود گاهاً چراغ سبزهایی به مذاکره‌کنندگان موضوع انتقال آب دریای خزر به استان همجوار سمنان نشان می‌دهند.

آیا واقعا مشکل کم‌آبی استان سمنان را باید از طریق انتقال آب خزر حل کرد یا نیاز است در داخل خود سمنان برای رفع این معضل چاره‌ای اندیشیده شود و علاوه بر مدیریت بر مصرف آب، نسبت به بهره‌برداری از ذخایر آبی استان و تغییر و مدیریت بر الگوی کشت چاره‌ای شود.

هم اکنون خزر شاداب بیمار است، وای به حال روزی که اقدامی در مورد انتقال آب آن به سمنان یا هر استانی دیگر صورت گیرد.

به‌عنوان نمونه، همین تصمیمات غلط و سوء مدیریت‌ها باعث شده تا دریاچه ارومیه در کنار کاهش نزولات جوی در شمال غرب کشور به چنین وضع بحرانی کنونی تبدیل شود.

لطفا تهرانی‌ها و پایتخت‌نشین‌ها از کیسه خلیفه نبخشند، زیرا استان صاحب دارد و صاحب آن هم مردم آن هستند،شاید عده‌ای به‌خاطر منافع اقتصادی و سیاسی خود در سر میز مذاکره انتقال آب دریای خزر به سمنان بنشینند و عد‌ه‌ای از کارشناسان با تحلیل‌های آماری و محاسباتی خود، ذهن آنها را به بیراهه ببرند و یا اینکه عده‌ای از مسئولان استان نیز از روی ترس و یا دلایل دیگر سکوت کنند (انشالله که چنین مسؤولی چه در حوزه اجرایی و چه قانون‌گذاری در استان وجود ندارد).

واقعیت‌های خزر چیز دیگری است، خزر درد دارد و بی‌مهری در گذشته به آن زیاد شده است، خزر نیاز به تقیسم ندارد، دیگران قبلاً آن را تقسیم کرده‌اند، خزر نیاز به درمان و اندک توجهی به خود دارد.

کارشناسان و متخصصان امر عقیده دارند، به‌جای این‌گونه تصمیمات عجولانه، باید چاره‌ای برای حفظ محیط زیست خزر و بهره‌برداری درست از منابع و ذخایر عظیم آن برای منافع مازندران اندیشیده شود، تا هم قلب مردم مازندران به درد نیاید، هم اشتغال و اقتصاد مازندران از طریق دریا رونق یابد.

جنگل را که در سال‌های گذشته دادیم و رفت! زمین‌های کشاورزی را که تبدیل به ویلا کردیم، حال نوبت دریای خزر است؟!!! لطفا به آب‌های خزر کمی رحم کنید؟ ما امانت‌دار نسل آینده هستیم.

انشاالله دولت حاکم و مجلس شورای اسلامی در وضع قوانین و مصوبات خود در این خصوص به نحوی اقدام خواهند کرد که لطمه‌ای به خزر بیمار وارد نشود، چون گاهاً تصمیمات کاغذی غلط تا زمانی که در روی کاغذ است خوب است ولی اگر وارد اجرا شود، می‌تواند به یک بحران جبران‌ناپذیر در حوزه سیاسی و اجتماعی تبدیل شود و آن وقت دیگر برگشتی برای آن نخواهد بود.

بهتر است از همین امروز چاره‌ای برای بهبود وضع بیمار خزر اندیشیده شود، تا دچار بحرانی همچون دریاچه ارومیه نشود.

خزر نیاز به توجه دارد، خزر نیاز به برنامه دارد؛ برنامه‌ای که ثمر آن بهره‌مندی مردم استان‌های شمالی از آن باشد و دیگران در کنار مردم مازندران و در همین اقلیم جغرافیایی از این موهبت الهی بهره‌مند شوند، تفکر انتقال آب دریای خزر به سمنان اشتباهی فاحش در طول تاریخ خواهد بود.