سه شنبه 10 بهمن 1396-8:53 کد خبر:50113

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

تایید و انکار دریافت پول هنگام تحویل کارنامه/ چه کسی باید متقاعد شود؟

در حالی که وزارت آموزش و پرورش بارها بر دریافت نکردن پول از خانوده‌ها تأکید کرده است اما این روال معیوب در تمام مدارس در حال اجرا است.


خزرخبر:دریافت پول از دانش‌آموزان در زمان تحویل کارنامه براساس قانون ظاهرا تخلف است اما این مسئله به یک رسم در آموزش و پرورش تبدیل شده است و تا به حال اقدامی برای جلوگیری از این امر صورت نگرفته است.

تقریبا تمامی مدارس استان مازندران در ابتدای سال به عنوان «هدیه به مدرسه» در زمان تحویل کارنامه از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند اما پرداخت این هزینه برای بسیاری از خانواده‌ها سخت است بعضی‌ها به دلیل تاکید بر قانونی نبودن این مسئله و برخی‌ها به دلیل مشکلات مالی که هر روز با آن دست به گریبان هستند.

در حالی که وزارت آموزش و پرورش بارها بر دریافت نکردن پول از خانوده‌ها تأکید کرده است و آموزش و پرورش باید جلوی اینگونه تخلفات را بگیرد اما این روال معیوب در تمام مدارس در حال اجرا است و انکار عدم دریافت به نوعی تایید بر دریافت وجه محسوب می‌شود...

یکی از اولیا دانش‌آموز متوسطه دوم ساری اظهار کرد: برای تحویل کارنامه دخترم از من 50 هزار تومان خواستند در صورتی که من در ابتدای سال تحصیلی در زمان ثبت‌نام 200 هزار تومان به مدرسه کمک کردم واقعا دستم خالی است و نمی‌توانستم  دوباره کمک کنم.

یکی دیگر از اولیا دانش آموز متوسطه اول ناحیه دو ساری نیز بیان کرد: برای تحویل کارنامه از ما 100 هزار تومان خواستند و اعلام کردند بدون دادن پول کارنامه نمی‌دهند.

وی افزود: در ابتدای  ثبت‌نام 50 هزار تومان از ما گرفتند و عنوان شد باید تا آخر سال 150 هزار تومان دیگر بدهیم و در زمان امتحان ترم و میان ترم نیز از ما هزینه جداگانه می‌گیرند.

علی قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در این ارتباط اظهار کرد: اگر مدارس در زمان تحویل، کارنامه پولی دریافت کنند؛ تخلف است.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری نیز در این ارتباط اظهار کرد: کمک به مدرسه در زمان تحویل کارنامه امکان‌پذیر است اما اجباری نیست.

ام‌البنین محمدی افزود: خانواده‌ها با میل خودشان کمک می‌کنند، اگر مدرسه به اجبار پول گرفته باشد تخلف کرده و پول به خانواده بر می‌گردانیم.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری خاطرنشان کرد: خانواده به این درک رسیده که آموزش و پرورش دین خود را با ساختن ساختمان و دادن حقوق معلمان ادا کرده است.

محمدی با بیان اینکه استمرار فعالیت آموزش و پرورش به مشارکت آموزشی خانواده‌ها بستگی دارد، افزود: مدرسه می‌تواند فقط در دو نوبت در چارچوب قوانین امتحان بگیرد اما خانواده‌ها درخواست می‌کنند امتحانات بیشتر و فوق برنامه بیشتر باشد و ما کمک می‌کنیم.

وی با بیان اینکه 95 درصد اولیا راضی به کمک کردن به مدرسه هستند، عنوان کرد: تنها 5 درصد راضی نیستند که می‌توانند به ما مراجعه کنند و متقاعد شوند.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک ساری اظهار کرد: با توجه به اینکه اعتبارات فرهنگی، آموزشی، پرورشی و تربیتی متوقف شده است مدارس بر پایه مشارکت مردمی اداره می‌شود.

حامد دیانی با بیان اینکه دریافت پول در هنگام کارنامه قراردادی است، افزود: نباید اجبار باشد و کمک باید به صورت قراردادی باشد و اینکه کارنامه را گرو بگیرند کار خلافی است.

ما روایت‌گر اظهارات مسئولان آموزش و پرورش استان و مرکز استان درباره دریافت وجه هنگام تحویل کارنامه بودیم، آنچه خودنمایی می‌کند تایید بر گرفتن وجه هنگام کارنامه باز هم به شرط‌ها و شروط‌ها منوط شده است اما کاش مسئولان آموزش و پرورش برای یک‌بار هم شده قاطعانه دریافت و عدم دریافت وجه از والدین را تمام می‌کردند و راه حل بدون چک و چونه را پیش پای والدین قرار می‌دادند تا آنهایی که تمایل به کمک بنا به هر دلیلی را ندارند آدم بَده این مرحله از تحصیل فرزندان‌شان نشود.