دوشنبه 23 بهمن 1396-17:25 کد خبر:50342

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

سرگردانی و فروش برنج به پایین‌ترین قیمت با شوک واردات

آیا درست است زمانی که کشاورز به رویای فروش محصول خود دل می‌بندد بدون توجه به این مهم زمینه فروش برنج‌های خارجی در بازار فراهم شود و تولیدکننده داخلی سرگردان شود.


خزرخبر: کشاورزان مازندران برای تولید از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و تقریباً می‌توان گفت به‌ صورت شبانه‌روزی در شالیزارها حضور دارند و حتی لحظه‌ای از کار و تلاش غافل نمی‌شوند.

با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی هر ساله شالیکاران با مشکلاتی در زمینه فروش محصولات مواجه می‌شوند؛ محصولاتی که حاصل رنج و تلاش شبانه‌روزی و عرق ریختن در شالیزارها است در زمان برداشت با پایین‌ترین قیمت به فروش می‌رسد.

با آغاز برداشت کشاورزان مالی مجبور هستند به ‌دلیل مشکلات مالی بخشی از محصولات خود را به فروش برسانند تا بتوانند هزینه‌های تولید و برداشت و بدهی‌های خود را پرداخت کنند که با توجه به عرضه محصولات بیش از نیاز با بازار با کاهش قیمت مواجه می‌شوند، به همین دلیل بخشی از محصول را نگه می‌دارند تا در زمانی‌که وضعیت بازار قدری مطلوب‌تر شد به بازار عرضه کنند و در این زمان با واردات برنج‌های خارجی تمام امید آنان ناامید شده و مجبور است به ‌دلیل تأمین معاش محصول خود را باز هم با قیمتی پایین به فروش برساند.

موضوعی که زمینه یأس و ناامیدی برنج‌کاران مازندران را فراهم می‌کند است که چرا باید رنج و تلاش شبانه‌روزی آنان بی‌پاسخ بماند و چرا باید دغدغه فروش داشته باشند، آیا نباید تفاوتی بین برنج محلی مازندران با برنج‌های دانه بلند خارجی باشد به‌راستی عطر و طعم برنج محلی مازندران با برنج‌های خارجی برابری می‌کند؟!

کشاورزان مازندران انتظار زیاد و نابجایی ندارند آنها دغدغه فروش دارند و دل‌شان می‌خواهد محصولی را که در سرما و گرما برای آن رنج کشیدند را با قیمتی مطلوب و بحقش به فروش برسانند، ولی اکنون با گذشت سال‌ها از این موضوع همچنان در زمان برداشت و زمانی که کشاورز قرار است محصول خود را به فروش برساند ورود برنج‌های خارجی بر تمام آرزوها و رویاهای برنج‌کاران خط می‌کشد.

آیا درست است زمانی که کشاورز به رویای فروش محصول خود دل می‌بندد بدون توجه به این مهم زمینه فروش برنج‌های خارجی در بازار فراهم شود و تولیدکننده داخلی سرگردان شود و در پایان چاره‌ای جزو فروش محصول با پایین‌ترین قیمت نداشته باشد.

*با گذشت بیش از 5 ماه از برداشت درگیر فروش محصول هستم

یک برنج‌کار گفت: برای فروش محصولی که از تمام وقت‌مان را در 9 ماه از سال برایش گذاشتیم باید به این در و آن در بزنیم در حالی‌که برنج‌های خارجی به ‌راحتی به فروش می‌رسند.

ف.محمدی ادامه داد: گله ما این است که چرا باید برای محصولی که همه می‌دانند تولید آن چقدر زحمت دارد و از خشکسالی و آفت و سایر مسائل را به جان بخریم ولی همچنان با گذشت بیش از پنج ماه از برداشت همچنان درگیر فروش باشیم.

این برنج‌کار گفت: در حال حاضر محصول‌مان در انبار است و با قیمت خیلی پایینی باید بفروشیم و از سویی دیگر اگر محصولم را نفروشم نمی‌دانم چگونه باید به پیشواز سال جدید بروم؟

*نابسامانی بازار برنج

دبیر انجمن برنج ایران در این‌باره اظهار کرد: نابسامانی حدود دو ماه گذشته در بازار برنج کشور پیش آمده؛ در شرایطی که تولید برنج امسال در کشور 2 میلیون و 250 هزار تن بوده مقرر شد 750 هزار تن کسری نیاز وارد شود ولی یک‌میلیون و 50 هزار تن واردات صورت گرفت یعنی 300 هزار تن بیش از نیاز وارد شده است.

جمیل علیزاده شایق بیان کرد: در ماه‌های آبان و آذر ماه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد واردات برنج از اول بهمن ماه تا اول تیر ماه آزاد باشد در تمام ده‌ها سال گذشته برنج در این زمان اعلام شده وارد می‌شد همیشه بحث داشتیم بهتر است گفته شود برنج چه تاریخی وارد نشود تا جلوی واردات را گرفته و آرامش را به کشاورزان هدیه دهیم.

وی ادامه داد: بعد از ده‌ها سال زمانی که واردات انجام می‌شد و هیچ‌گاه اعلام نمی‌شد اعلام این زمان قلقلکی برای کشاورز بوده و تصورمان این نیست این کار سهوی باشد، این کار را گروهی انجام دادند که قصد تحریک کشاورز را داشتند که با این کار دومین شوک به کشاورز وارد شد.

*دومین شوک برای برنج‌کاران

دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه با کمک وزیر جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی این شوک برطرف شد و آرامش به بازار برنج بازگشت، گفت: وزیر جهاد کشاورزی به معاون بازرگانی اعلام کرد 300 هزار تنی که واردات اضافه صورت گرفته موجب شد برنج دست کشاورزان بماند و قرار شد تا سقف 300 هزار تن برنج ایرانی خریداری شود.

علیزاده شایق یادآور شد: زمانی‌که مجلس شورای اسلامی مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را برعهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته هیچ سازمانی حق دخالت ندارد.

*دلیل تفاوت قیمت برنج در استان‌های شمالی با سایر استان‌ها چیست؟

علیزاده شایق خاطرنشان کرد: با این شرایط مطمئن بودیم برنج‌کاران شمال نمی‌آیند با قیمت تعیین شده و توافقی برنج خود را بفروشند اما یک اتفاقی که افتاده این بود بازار تکانی خورد و بازار برنج شیرین شد ولی حرکت‌های غلط و نادرست اثر خود را روی بازار برجای گذاشت و تأثیر آن این بوده که قیمت برنج در سال 96 از سال 95 کمتر بود اما قیمت برنج نسبت به سال گذشته در سایر استان‌ها گران‌تر است که باید مشخص شود دلیل تفاوت و فاصله قیمت چیست.

وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر اینکه زمانی‌که مجلس شورای اسلامی مسؤولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را برعهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته هیچ سازمانی حق دخالت ندارد.

*انجام مکاتبات مختلف برای جلوگیری از واردات غیرضرور برنج

رئیس مجمع نمایندگان مازندان در ادامه درباره دغدغه برنج‌کاران از واردات برنج خارجی ، اظهار کرد: مکاتبات مختلفی در ارتباط با جلوگیری از واردات بی‌رویه و غیرضروری برنج به رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور، وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

حسین نیازآذری بیان کرد: اخیراً نیز  پیگیری‌هایی در زمینه خرید توافقی برنج برای تحریک بازار  انجام شده است، افزود: با توجه به اینکه دست کشاورزان خالی است و انبارها پر از برنج است ضرورت دارد در این زمینه تدبیری جدی اندیشیده شود.

*تمام نیازمندی‌های برنج در داخل کشور تأمین شود

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این بوده که با توجه به وضعیت مطلوب تولید در کشور نیازی به واردات نیست باید نیازمندی‌ها در داخت کشور تأمین شود و از واردات جلوگیری شود.

براساس این گزارش، کشاورزان همچنان دغدغه و نگرانی دارند و تلاش دارند بهترین محصول را تولید کنند کمتر از یک ماه به آغاز فصل برنج‌کاری مانده و آنها در تلاش برای برنامه‌ریزی برای کشت و کار هستند اما آیا کسی به دست‌های پینه‌بسته و ترک‌خورده آنان فکر می‌کند؟!؟