چهارشنبه 25 بهمن 1396-9:6 کد خبر:50361

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

وقتی کارگران ساختمانی قربانی سهل‌انگاری کارفرما و ناظران می‌شوند

کارگران ساختمانی از حقوق و مزایایی مانند عیدی و پاداش بی‌بهره‌اند، از این بدتر زمانی است که کارفرما آنها را روی ساختمانی ببرد که نه مجوز ساخت دارد و نه بیمه.


خزرخبر: روز دوشنبه 23 بهمن‌ماه خبری از مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به دستم رسید و این خبر از مصدومیت پنج کارگر ساختمانی بر اثر ریزش مصالح از قسمت دیواره و سقف یک واحد ساختمان در روستای آخورسر ساری حکایت داشت.

پس از قرار گرفتن خبر روی خروجی، با یک تماس تلفنی متوجه شدیم که مکان حادثه در جایی بین روستای آخورسر و بندارخیل است، لذا پیگیری بیشتری با کمک یکی از افراد بومی انجام و این نتیجه حاصل شد که ساختمان در حال ساخت، در یک باغ و خارج از حریم روستا و به‌ صورت غیرقانونی بدون داشتن پروانه ساخت و ساز، در حال احداث بود.

* عدم توجه کارفرما به اخطار ناظر محلی

یکی از اهالی که نخواست نامش فاش شود، می‌گفت: حتی دهیاران روستاهای آخورسر و بندارخیل دوستانه این موضوع را به مالک گوشزد کردند که این مکان خارج از بافت بوده و ساخت و ساز در آن تخلف است، مسئول فنی منطقه نیز کتباً نامه‌ای در این زمینه به مالک ابلاغ کرده است اما جدی نگرفته نشد.

این شخص افزود: شخص مالک توجهی به این مسائل نداشت و حتی زمانی‌که به ایشان گفته شد، ساخت و ساز ایجادشده در خارج از حریم روستا بوده و ربطی به دهیاری ندارد، اما دوستانه به شما می‌گوییم که این کار را متوقف کنید، او پاسخ داد: می‌توانم مجوزهای لازم را دریافت کنم!

شب گذشته سری به بیمارستان امام خمینی(ره) ساری زدم تا پیگیر وضعیت بیماران شوم؛ با یک جست‌وجوی کوچک از بخش پذیرش متوجه شدم که از پنج مصدوم، سه نفر آنها مرخص شدند و دو نفر دیگر به نام‌های نصرت‌الله سالاری و باقر سالاری که با یکدیگر نسبت فامیلی دارند؛ در بخش‌های اورژانس و ویژه بستری هستند.

نصرت‌الله سالاری را در بخش اورژانس دیدم که پرستار در حال رسیدگی به وضعیت او بود، آسیب در گردن، دست، پا، کمر و سر مشهود بود و از همراهان او درباره روند رسیدگی به بیمار پرسیدم که ابراز رضایت داشتند.

باقر سالاری دیگر مصدوم بستری‌شده است که در شرایط ویژه قرار دارد و امکان ملاقات با او وجود ندارد، صبح امروز سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه نیز پیگیر وضعیت مصدومان شدیم، ظاهراً شرایط نسبت به روز گذشته اندکی بهتر شده است البته باتوجه به اینکه هر دو بیمار دارای دفترچه تأمین اجتماعی هستند و بیمه و بیمارستان قوانین خاص خود را دارند؛ همراهان بیمار نگران هزینه‌های سنگین بودند.

تا این ساعت موفق به تماس با مالک و پیمانکار ساختمان نشدیم هرچند شب گذشته نیز خود و پسرش پیگیر کارهای مربوط به بیماران بودند اما فرصتی برای پاسخگویی نداشتند، در صورت امکان مصاحبه‌ای با آنها خواهیم داشت تا پاسخ‌گو باشند.

* آخرین وضعیت بیماران حادثه

ظهر امروز نیز با رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) ساری درباره وضعیت این بیماران گفت‌وگویی داشتیم، میثاق شفیع‌زاد می‌گوید: بیمار بستری‌شده در بخش ویژه شکستگی اندام دارد و درمان‌های مربوط به او در حال انجام است.

وی که خود متخصص و جراح مغز و اعصاب است می‌افزاید: این بیمار از نظر مغزی نیز تحت درمان من بوده و شرایط خوبی دارد.

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) ساری می‌گوید: بیمار دیگر به نام نصرت‌الله سالاری نیز تحت درمان بوده و آسیب نخاعی در او مطرح است.

* خسارت‌های جبران‌ناپذیر حاصل از سهل‌انگاری

براساس این گزارش، یکی از نگرانی‌های خانواده این بیماران درباره حق و حقوق مربوطه است زیرا عملاً یکی از آنها دچار ضایعه نخاعی شده و از کارافتاده محسوب می‌شود و فرد دیگر نیز باتوجه به مصدومیت شدید از ناحیه سر و اندام‌ها هنوز شرایط مشخصی به ‌لحاظ جسمانی ندارد تا زمانی‌که به بخش منتقل شود ضمن اینکه مراحل درمان آنها تا ماه‌ها به‌ طول می‌انجامد.

از سوی دیگر، این کارگران در ساختمانی کار می‌کردند که پیمانکار اولاً در حال ساخت و ساز غیرمجاز بوده و دوماً ساختمان نیز بیمه نبوده است، لذا تمامی هزینه بیمارستان به‌لحاظ آنچه در قانون بیمه تأمین اجتماعی است، برعهده پیمانکار است و بیمارستان نیز به این دلیل که سانحه در محل کار اتفاق افتاده است، مطالبات خاص خود را از بیمار دارد.

پیگیر وضعیت حقوقی آنها از بیمه تأمین اجتماعی شدم، گفته می‌شود که خانواده بیماران می‌توانند در مدت سه روز کاری به شعبه بیمه‌گزار مراجعه و از پیمانکار طرح شکایت کنند و البته این در شرایطی است که پیمانکار نخواهد هزینه‌های بیمارستان را تقبل کند.

موضوع بعدی درباره اصل و منشاء این اقدام یعنی ساخت و ساز غیرمجاز و بدتر از آن ساخت غیراصولی و غیرفنی ساختمان است، اینکه چرا هنوز نمی‌خواهیم بپذیریم که تبعیت از قوانین تنها برای رفاه و امنیت خودمان است و سختگیری‌های قانون در واقع در همین راستا اعمال می‌شود.

براساس آنچه که امروز از سوی کارشناسان اعلام شد؛ این ساختمان فاقد هرگونه اصول فنی و معماری بوده است و حتی پیمانکار درصدد پیش‌فروش این خانه‌باغ بوده است.

موضوع بعدی را باید متوجه ناظران و مسئولان بدانیم که نباید اجازه بدهند چنین ساختمان‌هایی حتی به یک پی‌کنی برسند تا چه برسد به سقف دوم، کارگران بی‌گناه برای به ‌دست آوردن روزی حلال قربانی خواسته‌های کارفرمایان و سهل‌انگاری مسئولان می‌شوند، ای کاش از همان روز نخست فعالیت ساختمانی در این محل، به مسئولان شهرستان و استان گزارش می‌شد و شاهد این اتفاق ناخوشایند نبودیم.

شب گذشته شاهد دلهره و نگرانی عمیق همراهان این دو بیمار بودم، اکنون چند خانواده درگیر این موضوع هستند در روزهایی که می‌رفتند تا خود را برای آغاز سال جدید آماده کنند، از مسئولان انتظار می‌رود که نظارت بیشتری بر ساخت و ساز در روستاها و البته در شهرها داشته باشند و به‌هیچ عنوان اجازه ندهند تخطی از قانون سبب به‌خطر افتادن جان انسان‌های بی‌گناه شود.