يکشنبه 13 اسفند 1396-9:15 کد خبر:50625

قابل‌توجه رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی مازندران:

چوب جدایی دو شهرستان بر مردم تنکابن/ جان مردم، لَنگ نیرو و امکانات!

نوع جدیدی از تهدیدات در سال‌های اخیر به جان مردم تنکابن افتاده و شاید کمتر کسی متوجه آن باشد و آن چیزی نیست جز تأخیر در امدادرسانی.


به گزارش خزرخبر و به نقل از تنکابن24، آدمی، اشرف مخلوقات است و همواره در معرض انواع تهدیدات از جمله آلودگی هوا و زیست‌محیطی، خشکسالی، سیل، زلزله، حوادث جاده‌ای و ... قرار دارد.

نوع جدیدی از تهدیدات در سال‌های اخیر به جان مردم تنکابن افتاده و شاید کمتر کسی متوجه آن باشد و آن چیزی نیست جز تأخیر در امدادرسانی.

در یک سال گذشته از سوی شهروند خبرنگاران ما، چندین مورد گلایه و انتقاد برای تأخیر رسیدن اورژانس به محل حادثه به ما اعلام شد،این موارد شاید در کلان‌شهرها طبیعی باشد، اما در شهر ما که جزء آن نیست، یک ایراد بزرگ محسوب می‌شود مگر در ایام تعطیلات که شاهد بار ترافیکی در سطح شهر هستیم.

درحالی‌که تنها دوهفته تا عید نوروز 97 در پیش داریم، یکی از شهروندان عنوان کرد: هفته گذشته تصادفی در دوراهی خزرکنار شیرود اتفاق افتاد که از زمان اعلام به اورژانس تا رسیدن آن حدود 40 دقیقه تأخیر شد و نهایتاً اورژانس رامسر فرد مصدوم را به بیمارستان منتقل کرد.

حسب وظیفه گفت‌وگو کردیم با رئیس اورژانس تنکابن تا از جزئیات و دلایل این تأخیرها جویا شویم.

رضا نژادمقدم با قدردانی از پیگیری‌های خبرنگاران، اظهار کرد: مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان تنکابن در حال حاضر دارای سه پایگاه شامل یک پایگاه شهری تنکابن، جاده‌ای دوهزار و جاده‌ای نشتارود است.

وی با اشاره به اینکه پایگاه شهری و نشتارود همیشه پابرجاست، عنوان کرد: این دو پایگاه دائمی است اما پایگاه دوهزار حتی باتوجه به اینکه آمبولانس آن موجود است و کد سازمانی نیز دارد، به دلیل کمبود نیرو همه‌روزه باز نیست و فقط اواخر هفته به دلیل وجود مسافر و توریست، فعالیت دارد.

رئیس اورژانس تنکابن اتفاق بد حوزه فوریت‌های پزشکی را جدا شدن شهرستان عباس‌آباد از تنکابن دانست و خاطرنشان کرد: باتوجه به جدایی این دو شهرستان، اما هنوز تعداد کثیری از پرسنل فوریت‌های پزشکی شهر تنکابن که جایگاه استخدامی اینجا را دارند، در آن شهر مشغول به فعالیت هستند.

این مسئول افزود: همین موضوع موجب شده تا معاونت توسعه دانشگاه هنگام ورود به سایت، جایگاه شهرستان تنکابن را پُر ببیند درحالی‌که با این وسعت جغرافیایی و 165 هزار نفر جمعیت، ازنظر نیرو در وضعیت نامطلوبی قرار داریم.

نژادمقدم یادآور شد: با وجود تنها یک آمبولانس شهری، اگر برای مناطق محروم مران و درجان اعزام شود، عملاً شهر حداقل برای پنج الی 6 ساعت بدون آمبولانس خواهد بود!

وی با اشاره به اینکه هفت نیروی استخدامی تنکابن در عباس‌آباد مشغول هستند، گفت: با همکاری مدیر محترم شبکه بهداشت نامه‌نگاری‌های بسیاری را برای معاونت توسعه دانشگاه انجام دادیم تا وضعیت آن نیروها مشخص شود، یا کلاً به آنجا منتقل شوند و یا به ما برگردانده شوند و برای عباس‌آباد نیروی جدید بگیرند.

رئیس اورژانس تنکابن با بیان اینکه دو پایگاه اورژانس شیرود و خرم‌آباد که برای برنامه‌ی ششم در نظر گرفته شده بود، در برنامه پنجم گنجانده شد، تصریح کرد: با ارتباط خوب مدیر شبکه بهداشت شهرستان با مدیریت استانی این سازمان، این اتفاق خوب رخ داد و پایگاه شیرود برای آغاز فعالیت در عید برنامه‌ریزی شد.

این مسئول اضافه کرد: مقرر شده ساختمان شیرود در سه‌طبقه برای پایگاه شهری، مرکز بحران شهرستان و در طبقه آخر برای مرکز بحران غرب مازندران ساخته شود. برای پرسنل تنکابن نیز فعلاً جایی در شان آنان واقع در ساحل طلایی اجاره‌شده تا کارهای احداث زمین در فردوسی غربی به پایان رسد.

نژاد مقدم در پایان باوجود همه توضیحات، در خصوص تأخیر آمبولانس‌ها بیان کرد: هنگامی‌که نیروهای ما در مأموریت باشند، اگر مأموریت دیگری اتفاق بیافتد با توجه به توضیحات داده شده (یک آمبولانس شهری و فعال نبودن همه‌روزه پایگاه دوهزار)، ناچار هستند از کدهای شهرهای دیگر ازجمله نشتارود و یا کتالم کمک بخواهند و این دلیل اصلی طولانی شدن مأموریت‌ها ازنظر زمان استاندارد است.

از مسئولان استان از جمله رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی مازندران انتظار است به مردمان منطقه غرب مازندران نیز همچون عزیزان خود نگاه کرده و دقایق حیاتی مصدومان و بیماران را تنها با افزودن چند نیروی مجرب به این شهرستان احیاء کنند که این چیزی جز رسالت اصلی این سازمان نیست.