شنبه 19 اسفند 1396-11:6 کد خبر:50741

بلاغ گزارش می‌دهد:

زباله معضل چندین ساله مازندران و نبود عزم ملی برای رفع آن

زباله معضلی که شهرهای شمالی را در بر گرفته و مشکلات زیادی  ایجاد کرده،باید طرحی تصویب شود تا بتوان فرهنگ‌سازی کرد و مردم پسماند خانگی خود را تفکیک کنند.


خزرخبر: زباله معضلی که شهرهای شمالی را در بر گرفته و تا کنون مشکلات زیاد زیست‌محیطی ایجاد کرده و با توجه به اینکه استان مازندران توریست‌پذیر است اما گردشگران نیز زباله‌ها را در ساحل و طبیعت رها می‌کنند و می‌روند.

شهرستان قائم‌شهر نیز از جمله شهرستان‌هایی است که با این مشکل مواجه است و هنوز مشکلات زباله آن رفع نشده و معضل بزرگ دفن زباله در این شهرستان نیز سالیان سال است مردم را با مشکل زیست محیطی مواجه کرده است.

با توجه به رایزنی های انجام شده تاکنون اقدام مناسبی برای حل مشکلات پسماند در قائم‌شهر انجام نشد و اینکه این روند تا کی ادامه دارد باید از مسئولان پرسید.

معضلات زباله، موضوع شهرستانی منطقه‌ای و یا استانی نیست بلکه یک موضوع کشوری است زیرا تبعات آن شامل حال همه افراد جامعه می‌شود.

مشکلات بیشتری که زباله ایجاد می‌کند برای مردم خود منطقه است اما از آنجایی که این شهرستان از جمله شهرهای اصلی محورهای مواصلاتی این استان تلقی می‌شود باید فکری به حال مشکلات زباله آن کرد.

محل دفن زباله فعلی در شهرستان قائم‌شهر، مکانی به وسعت 7 هکتار و با متوسط زباله 250 تن در روز به‌ مدت 60 سال تنها مکان جمع‌آوری و دپوی زباله در قائم‌شهر است که نیاز به اهتمام جدی مدیریت شهری برای معضل زباله شهر دارد.

اما این روزها شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شوراهای شهر قائم‌شهر آستین‌های خود را بالا زدند و اولویت نخست کاری خود را در حل مشکلات 60 ساله زباله قرار دادند و این روزها هم مشغول مذاکراتی با شرکت‌های مختلف خارجی برای خرید زباله‌سوز هستند تا برق هم تولید کنند که در این باره گفت‌و‌گویی با یکی از اعضای شورای شهر انجام دادیم.

عباس صالح‌زاده رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر قائم‌شهر، درباره تفاهم‌نامه‌ای  شورای شهر قائم‌شهر با شرکت یورک دانمارک جهت سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه تولید انرژی الکتریکی از پسماند، اظهار کرد: مدیریت پسماند در دوره پنجم شهرداری قائم‌شهر در اولویت قرار دارد و از از جمله برنامه‌های کمیسیون سرمایه‌گذاری شورا است.

وی افزود: طی فراخوانی که در زمینه احداث کارخانه زباله‌سوز منتشر شد و در سه حوزه تفکیک، جمع‌آوری و مدیریت پسماند در محل دفن زباله را در مدیریت کاری خود قرار دادیم.

نائب رئیس شورای شهر قائم‌شهر، تصریح کرد: از جمله شرکت‌هایی که در این زمینه با آنها قرارداد منعقد شد شرکت یورک دانمارک است که این شرکت دستگاه‌هایش را به شکل قابل حرکت و با شرایط آنالیز زباله منطقه‌ای قائم‌شهر طراحی می‌کند تا قرارداد نهایی تنظیم شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر قائم‎شهر درباره نوع قرارداد با شرکت زباله‌سوز، خاطرنشان کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شد میان شهرداری قائم‌شهر و شرکت یورک تصمیم‌ بر آن شد که این شرکت در زمینه جمع‌آوری، انتقال و اجرا ، تأمین مالی و در نهایت حدود ۸۰ درصد از ساخت کارخانه را خود متقبل می‌شود و ۲۰ درصد را شهرداری تقبل می‌کند که این را از محل سرمایه‌گذاری دوم وارد می‌شود و یا خود شهرداری از محل منابع مالی تأمین خواهد کرد.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری در زمینه زباله‌سوز قائم‌شهر، حدود ۱۲ میلیون یورو برآورد شد که در صورت نهایی شدن دستگاه‌ها و تنظیم قرارداد نهایی مبلغ بر حسب نوع تجهیزاتی که شهرداری برای شهرستان قائم‌شهر سفارش و بومی می‌کند منعقد خواهد شد.

صالح‌زاده بیان کرد: پس از اجرایی شدن و ساخت زباله‌سوز شهرستان قائم‌شهر، تا حدود ۱۲ سال دستگاه‌ها در اختیار شرکت یورک است و این دستگاه‌ها حدود پنج مگاوات برق تولید خواهد کرد و روش عملکرد این دستگاه‌ها به شکل بی‌هوازی است.

وی درباره استانداردهای این دستگاه‌ها، گفت: این دستگاه‌هایی که در شهرستان قائم‌شهر از طرف این شرکت نصب می‌شود هم راستا با حفظ محیط زیست و استانداردهای زیست محیطی روز دنیا در زمینه پساب و سایر محصولات است.

نائب رئیس شورای شهر قائم‎شهر ادامه داد: دو دستگاه‌ دارای ظرفیت ۴۸ تنی است که هشت هزار ساعت به طور دائم فعال است، یعنی سه شیفت کامل در ۲۴ ساعت زباله‌ها را می‌سوزاند که پس از آن یک دوره استراحت و دوباره راه‌اندازی می‌شود و ۲۵ سال نیز خدمات پس از فروش دارد و ۱۲ سال شرکت خود از دستگاه بهره‌برداری می‌کند و پس از آن به شهرداری قائم‌شهر واگذار خواهد شد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر قائم‌شهر، یادآور شد: در زمینه زباله‌سوز با دو شرکت دیگر نیز صحبت شده و طرح‌های خود را ارائه دادند، هر چند طرح‌ها باید به وزارت کشور برود و توسط شهرداری‌ها تصویب شود و هنگامی که طرح تأیید شود شهر برای احداث مدیریت پسماند آماده است.

این مسئول تصریح کرد: این کارخانه در کیلومتر دو جاده کیاکلا در محل دفن فعلی زباله شهرستان قائم‌شهر احداث خواهد شد و فقط زباله‌های شهرستان قائم‌شهر را پوشش خواهد داد.

سپهر امیری کارشناس مسائل زیست محیطی ، اظهار کرد: زباله به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل زیست محیطی در مازندران است که بیشتر شهرهای این استان برای نگهداری این زباله‌ها با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: امروزه در کشورهای پیشرفت از زباله درآمد کسب می‌کنند ولی در کشور ما زباله به‌عنوان معضل مطرح است چراکه نتوانستیم جهت تفکیک زباله فرهنگ‌سازی انجام دهیم و برای نگهداری و استفاده بهینه از زباله‎های خصوصا خانگی برنامه‎ای درست داشته باشیم.

کارشناس زیست محیطی، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته مسئولان کشوری و استانی قول‌های متعددی برای ساخت کارخانه زباله‌سوز در شهرستان قائم‎شهر را دادند اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و این معضل رفته رفته به یک مشکل بزرگ زیست محیطی در منطقه تبدیل شده به طوری که شهروندان اطراف محل دپوی زباله با بیماری‌های پوشتی مواجه شدند.

امیری با بیان اینکه تفکیک زباله از مبدا یکی از مهم‎ترین کارهایی است که باید در کشور ما فرهنگ‌سازی شود، تصریح کرد: باید طرحی توسط دولت و مجلس تصویب شود تا بتوان این کار را در کشور فرهنگ‌سازی کرد و مردم پسماند خانگی خود را تفکیک کنند تا بسیاری از مشکلات زیست محیطی که از زباله‎ها بوجود می‌آید جلوگیری شود و حتی به درآمدزایی برسد.

وی به تولید برق با سوزاندن زباله اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از کشورها از زباله برق تولید می‎کنند که بسیار به صرفه و کار درستی است چراکه هم زباله‎ها از بین می‌روند و هم اینکه برق منطقه را می‎توان از آن تولید کرد.

براساس این گزارش، مازندران از جمله استان‎هایی است که زباله برای مردم منطقه و حتی مسافران مشکلات متعددی را بوجود آورده بطوری که بسیاری از مناطق زیبای گردشگری را از لحاظ ظاهر و حتی بوی بد زباله‌ها تحت الشعاع قرار داده است که باید هرچه زودتر با درایت مسئولان استانی و ملی این معضل در استان مازندران و شهرستان قائم‎شهر حل شود.