شنبه 19 اسفند 1396-12:55 کد خبر:50742

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

تصادف تلنگری به مسئولان برای انتقال دانش آموزان به مدرسه روستا

استدعا داریم که با انتقال ما از مدرسه شبانه‌روزی به روستای خود موافقت شود؛ تا حسرت تحصیل، بر دل برخی از دانش‌آموزان نماند.


خزرخبر: هفته گذشته و در روز شنبه 12 اسفندماه حوالی 9 صبح و زمانی که دانش‌آموزان روستای " شیت" رهسپار روستای استخرپشت و مدرسه شبانه‌روزی خود بودند؛ در بین راه دچار سانحه رانندگی شده و با واژگونی مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان، 14 دانش‌آموز پسر این روستا مصدوم و راهی بیمارستان شدند.

با واژگونی مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان روستای " شیت" نکا، همه مصدومان بلافاصله با آمبولانس به بیمارستان امام حسین(ع) نکا منتقل شدند و همان ساعات اولیه، 10 نفر از مصدومان حادثه واژگونی مینی‌بوس دانش‌آموزان نکایی ترخیص شده و راننده و پنج نفر از دانش‌آموزان بستری شدند که بعد از 24 ساعت همه این مصدومان ترخیص شدند.

با گذشت یک هفته از حادثه با واژگونی مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان نکایی در محور هزارجریب نکا، امروز دانش‌آموزان بر سر کلاس‌های درس خود حاضر شده‌اند؛ اما مهمترین دغدغه والدین و دانش‌آموزان همچنان تردد فرزندان‌شان از روستای شیت به استخرپشت است و خواهان رسیدگی به این وضعیت هستند.

با توجه به اینکه حدود 50 دانش‌آموز دختر و پسر روستای شیت با اجرای طرح تجمیع مدارس روستایی، برای ادامه تحصیل به مدارس شبانه‌روزی روستاهای اطراف روانه شدند؛ حادثه واژگونی مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان، دلهره و نگرانی والدین دانش‌آموزان دختر و پسر این روستا را دو چندان کرده است.

* تصادف  تلنگری به مسئولان برای انتقال آنان به مدرسه روستا

همایون دست‌آویز، پدر یکی از دانش‌آموزان و مصدومان این حادثه گفت: این حادثه و واژگونی خودروی حمل دانش‌آموزان باید تلنگری برای مسئولان باشد تا دغدغه‌ بیشتری برای رفع مشکلات دانش‌آموزان ما داشته باشند.

وی اظهار کرد: اگر خدای ناکرده اتفاق ناگوار و یا مرگ دانش‌آموزی در این حادثه رقم می‌خورد چه کسی پاسخگوی والدین بود؟ با توجه به اینکه حدود 10 نفر از این مصدومان تک فرزند خانواده بودند و هیچ چیزی نمی‌توانست ما را قانع کند.

دست‌آویز با اعلام اینکه 24 دانش‌آموز دختر روستای شیت در شبانه‌روزی لائین و بیش از 20 دانش‌آموز پسر این روستا در مدرسه آیت‌الله محمدی‌لائینی روستای استخر پشت تحصیل می‌کنند، افزود: وقتی مدرسه مدرن و مجهز در روستای خود، روستای " شیت" داریم که با هزینه حدود یک میلیارد تومانی در سال جاری افتتاح شد؛ چرا باید فرزندان ما در روستاهای همجوار و با استرس درس بخوانند.

* مشکلات عاطفی در کنار خطرات جاده‌ای

وی گفت: هنوز فرزندان ما دوری از خانواده را در این سن و سال تجربه نکرده‌اند و آغوش مادرشان برای‌شان خوشایند است و نباید دانش‌آموزان در این سن و سال و در متوسطه اول به مدارس شبانه‌روزی روانه شده و علاوه بر خطرات جاده‌ای با مشکلات عاطفی هم روبرو شوند.

دست‌آویز افزود: آموزش‌های مناسب و خوبی در مدارس شبانه‌روزی ارائه می‌شود و مدیریت خوبی اعمال می‌شود اما خطرات رفت و آمد، مسائل روانی و عاطفی فرزندان فراوان است و امیدواریم مسئولان برای تحصیل فرزندان ما در مقطع متوسطه در مدرسه روستا چاره‌اندیشی کنند.

وی بیان کرد: برای فعالیت و تحصیل دانش‌آموزان در مقطع متوسطه اول در مدرسه تازه تأسیس روستای " شیت" حاضر به همکاری‌های گسترده‌تر با مسئولان خواهیم بود و امیدواریم در سال تحصیلی جدید شاهد تحصیل فرزندان‌مان در همین روستا باشیم.

* انتقال مدرسه خواسته والدین

والدین یکی دیگر از دانش‌آموزان مصدوم این حادثه در مورد وضعیت مصدومان و حال عمومی فرزندش گفت: خوشبختانه فرزندم از وضعیت مناسب برخوردار است و یک هفته در استراحت پزشکی در منزل بود و این هفته بر سر کلاس درس حاضر می‌شود.

نعمت‌الله فغانی اظهار کرد: با توجه به واژگونی مینی‌بوس و مصدوم شدن دانش‌آموزان، پزشک معالج تا آخر هفته جاری استراحت مطلق و تکمیل درمان در منزل را تجویز کرده بود و از امروز شنبه، همه دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

وی افزود: زمانی که خبر تصادف و واژگونی مینی‌بوس حامل فرزندان خود را شنیدیم شرایط بسیار بدی بود؛ التهاب فراوان داشتیم و نگرانی از چگونگی حادثه و شرایط فرزندان برای ما نگران کننده بود و امیدواریم با انتقال دانش‌آموزان به مدرسه داخل روستای " شیت" این مشکلات و دغدغه‌ها از بین برود.

فغانی گفت: تحصیل حدود 50 دانش‌آموز دختر و پسر در مقطع متوسطه اول در مدارس شبانه‌روزی روستاهای اطراف و تردد و رفت و آمد در مسیر، به گونه‌ای که روز شنبه می‌روند و عصر چهارشنبه به منزل باز می‌گردند، نگرانی‌های مختلفی را برای خانواده‌ها به وجود آورده که تصادف اخیر این نگرانی‌ها را چندین برابر کرده است و باید چاره‌اندیشی شود تا دانش‌آموزان در همین روستا تحصیل کنند.

* نظر مثبت مسئولان نیاز است

دهیار روستای شیت هم اظهار کرد: مینی‌بوس حامل 14 دانش‌آموز و یک راننده و یک مرد اهل روستای شیت بود که در پیچ روستای شیت به استخرپشت دچار سانحه رانندگی و واژگون شد و اکنون همگی در سلامت کامل هستند و روند رو به بهبودی را طی می‌کنند.

خیرالله بهرام‌نژاد افزود: همه دغدغه‌های مردم این روستا تحصیل دانش‌آموزان در مدرسه همین روستا است که امیدواریم در این بخش با تلاش مسئولان به نتیجه مثبتی دست یابیم.

* دانش‌آموزان روستای "شیت" حسرت تحصیل در مدرسه خود را دارند

در این بین دانش‌آموزان مصدوم هم که دلهره عجیبی از واژگونی مینی‌بوس در ذهن‌شان وجود دارد، هم خواهان تحصیل در مدرسه روستای خود هستند.

علی‌اصغر دست‌آویز دانش‌آموز حادثه دیده هم می‌گوید: مدرسه روستای خودمان دارای وضعیت خوبی است و با توجه به اینکه تازه ساخته شده است می‌توانیم از این فضا برای تحصیل خود استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: اگر مسئولان رضایت خود را از انتقال ما به مدرسه روستای‌مان اعلام کنند؛ می‌توانیم در شیفت دیگر مدرسه ابتدایی تحصیل کنیم و این مشکلات رفت و آمد را نداشته باشیم.

دست‌آویز افزود: تنها خواسته ما از مسئولان این است که ما از مدرسه شبانه‌روزی به دلیل مشکلات رفت و آمد و مسائل مختلف دوری از خانواده و تنهایی، به روستای خودمان در " شیت " منتقل کنند.

علی شعبانی از دیگر دانش‌آموزان و مصدومان حادثه و واژگونی سرویس مدرسه روستای " شیت" نکا گفت: حوادث جاده‌ای در رفت و آمد بسیار فراوان است و با توجه به اینکه اکنون در روستای خود مدرسه استاندارد داریم، امیدواریم مسئولان با انتقال ما به مدرسه محل زندگی‌مان موافقت کنند.

وی افزود: حدود 50 دختر و پسر دوره متوسطه اول روستای " شیت" در مدارس شبانه‌روزی اطراف تحصیل می‌کنند که اگر شرایط تحصیل در روستای ما و کنار خانواده‌ها فراهم شود؛ حتما از شرایط بهتری برای تحصیل هم روبرو می‌شویم.

شعبانی گفت: استدعا داریم که با انتقال ما از مدرسه شبانه‌روزی به روستای ما موافقت شود؛ تا حسرت تحصیل، بر دل برخی از دانش‌آموزان نماند.

* پیگیری برای تحصیل دانش‌آموزان روستای شیت در همین روستا

مدیر آموزش و پرورش شهرستان نکا هم با اشاره به تحصیل دانش‌آموزان در روستای شیت و انتقال از شبانه‌روزی گفت: این روستا سال‌های سال از نعمت مدرسه مناسب و استاندارد محروم بود و از داشتن مدرسه‌ای مخروبه رنج می‌برد و امسال با کمک خیران و تلاش مسئولان اکنون از مدرسه استاندارد برخوردار هستیم و بهتر می‌توانیم برای انتقال، برنامه‌ریزی کنیم.

حسین پالار با بیان اینکه با انتقال دانش‌آموزان به روستای محل زندگی شاهد مختلط شدن دختر و پسر در یک شیف می‌شود، اظهار کرد: این مسأله باید تعیین تکلیف شود و نیازمند همفکری با مسئولان و خانواده‌ها در این بخش هستیم و اگر همه شرایط برای تحصیل دانش‌آموزان در روستای " شیت" هزارجریب نکا فراهم باشد؛ مشکلی برای انتقال نداریم.

وی افزود: کمبود نیروی انسانی، سازماندهی و ساماندهی معلمان در این مدرسه، مختلط بودن دانش‌آموزان دختر و پسر، کم شدن دانش‌آموزان شبانه‌روزی‌ها و موافقت مسئولان بالادستی برای ارائه کد جدید مقطع متوسطه اول به این مدرسه، با توجه به فراهم نبودن شرایط تعداد دانش‌آموزان از جمله مشکلات این انتقال است.

مدیر آموزش و پرورش نکا گفت: بدنه نیروی انسانی ما در حال پیر شدن است و سال تحصیلی آینده، شاهد بازنشسته شدن تعداد زیادی از دبیران در دوره متوسطه اول خواهیم بود و کمبود نیروی انسانی یکی دیگر از مشکلاتی است که با فعال کردن کد متوسطه اول در روستای " شیت" با آن روبرو خواهیم بود.

* تلاش برای فعال‌سازی مدرسه در روستای " شیت"

پالار افزود: همه این دغدغه‌ها برای فعال کردن دوره متوسطه اول در روستای " شیت" وجود دارد؛ اما مهم‌ترین هدف ما ایجاد آرامش در کنار تحصیل به خانواده‌ها و دانش‌آموزان است و برای این امر هم با تمام توان، تلاش می‌کنیم و این مسأله و فعال‌سازی کد مقطع متوسطه اول در مدرسه روستای " شیت" در کمیته برنامه‌ریزی اردیبشهت ماه سال آینده مطرح می‌شود و تلاش می‌کنیم تا مجوزهای لازم برای فعال‌سازی این مدرسه، اخذ شود.

تصادف و واژگون شدن مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان پسر در محور شیت به استخرپشت، حوالی ساعت 9 صبح روز شنبه 12 اسفندماه رخ داد و با این حادثه 14 دانش‌آموز پسر متوسطه اول شبانه‌روزی آیت‌الله محمدی‌لائینی استخرپشت، یک راننده و یک همراه مصدوم شدند و اکنون حال عمومی همه افراد مساعد است.

هزارجریب نکا از مناطق کوهستانی شهرستان نکا است که با 63 روستا، دارای حدود 14 هزار نفر جمعیت است و مردم این منطقه از محرومیت‌های فراوانی رنج می‌برند که نبود راه و جاده مناسب یکی از این عمده مشکلات مردم مؤمن، انقلابی و ولایتمدار این خطه است.

در این بین تردد حدود 50 دانش‌آموز دختر و پسر دوره راهنمایی روستای " شیت " که در مدرسه شبانه‌روزی روستای لائین و شبانه‌روزی آیت‌الله محمدی‌لائینی استخرپشت نکا تحصیل می‌کنند و هر هفته، صبح روز شنبه با مینی‌بوس از روستای شیت به مدرسه شبانه‌روزی آمده و با مینی‌بوس به عنوان سرویس مدرسه عصر روز چهارشنبه به روستای شیت و محل زندگی خود باز می‌گردند از دغدغه‌های فعلی خانواده‌ها است.

با واژگونی سرویس مدرسه شبانه‌روزی آیت‌الله محمدی‌لائینی نکا در این روستا و مصدوم شدن دانش‌آموزان پسر، مشکلاتی در راستای تردد و دوری از خانواده گریبان‌گیر دانش‌آموزان و خانواده‌ها است که این مهم از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها و نیازمند توجه بیشتر مسئولان در این بخش است.