شنبه 19 اسفند 1396-16:51 کد خبر:50745

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزمازندرا ن خبر داد:

کشف باند بزرگ تخلیط برنج خارجی با برنج مازندران

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزمازندران از کشف دو باند بزرگ تخلیط برنج خارجی با برنج مازندران به اندازه 40 تن در مازندران خبر داد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، علی پیرفلک در ستاد مبارزه با قاچاق و کالا و  ارز  با اشاره به اینکه امروزه بخش عمده‌ای از مردم با قاچاق کالا بیگانه نیستند، اظهار داشت: اولویت‌ در بحث مبارزه موضوع پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه بوده که  مانع از ورود کالای قاچاق به استان مازندران شود نخستین راهکار ما شناسایی روش‌ها و راهکارهای عملیاتی انتظامی و قضایی و دومین راهکار پیگیری قضایی است.

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران با اشاره به اینکه موضوع بعدی بحث اطلاع‌رسانی و گفتن نه به کالای خارجی به‌ویژه قاچاق و توجه به کالاهای تولید داخل است، گفت: باید اصناف را به این باور برسانیم که خرید و فروش کالای قاچاق مضر بوده و تبعات بدی به‌دنبال دارد که به صلاح خودشان است که از عرضه کالای قاچاق جلوگیری کنند.

پیرفلک ادامه داد: نشست‌ها و جلساتی برای اتحادیه و اصناف برگزار کردیم که مردمی کردن مبارزه هم از اقدامات بود که هرچند هنوز به شرایط مطلوب نرسیدیم ولی اثرات مثبت را در این حوزه مشاهده کردیم.

وی به کشف مراکز و محل‌های نگهداری کالای قاچاق در مازندران اشاره کرد و افزود: اولویت دیگر استفاده از سازمان‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد بوده که وجود افراد فرهیخته و روشن‌نظر باعث شده با نشست‌هایی در بحث فرهنگ‌سازی حمایت از تولید کالاهای داخلی را گسترش دهیم.

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران تصریح کرد: توجه به ویژگی‌های خاص اقلیمی استان مازندران وجود جنگل سرسبز شمال همچنین دریای خزر و محیط زیست بسیار مستعد موجب شده نعمات خوبی را شاهد باشیم، هرچند سالانه گردشگران زیادی به استان می‌آیند این موضوع موجب  نشده که قاچاقچی‌ها از آمدن به استان صرف‌نظر کنند.

پیرفلک با اعلام اینکه کشفیان در حوزه شیلات و ماهیان غضروفی و خاوریار 10 برابر شده است، گفت: در برخی از اقلام کشفیات به 20 برابر  رسیده در بخش چوب بیش از 700  مترمکعب چوب کشف و بیش از 100 دستگاه خودرو توقیف شده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه عزم و ارده جدی در خود منابع طبیعی به‌وجود آمده هرچند در طرح تنفس جنگل خلأهایی ایجاد شده ولی در حال تقویت هستند.

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزمازندران با بیان اینکه در حوزه استفاده از ظرفیت اصناف که خودشان می‌توانند مقابله خوبی با افراد متخلف داشته باشند، افزود: سامانه نظارت بر گمرک نظارت بر تجارت، اعتبار سنجی، پورتال ارزی، سامانه جامع حمل ونقل ، شناسنامه‌دار کردن کد رهگیری کالا، سامانه پایگاه اطلاعات محکومان قاچاق، و سامانه انبارهای پخش که برخی کامل اجرایی شدند و بخشی دیگر از 50 درصد به بالا پیشرفت اجرایی داشتند.

پیرفلک اظهار کرد: در طرح ملی استفاده‌کنندگان از برندهای خارجی موفق شدیم فروشگاه‌هایی که به ‌صورت غیرمجاز عرضه می‌کردند موظف کردیم که مجوز کسب کنند یا اینکه از تابلوی جدید با عنوان فارسی استفاده کردند.

وی اضافه کرد: طرح ملی رجیستری تلفن همراه با توجه به گردش مالی تلفن همراه قاچاق حدود یک میلیارد دلار بود که با اجرای این طرح حدود 98 درصد شاهد افزایش ورود گوشی‌های همراه به‌صورت قانونی هستیم که همکاری بیشتر مردم را خواستاریم و برای سال 97 با سرعت بیشتر تمامی برندهای تلفن همراه مشمول این طرح خواهند شد.

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزمازندران به انجام طرح جمع‌آوری دریافت ماهواره و سایر اشاره کرد و افزود: در 11 ماهه گذشته 37 میلیارد کالای قاچاق کشف کردیم که 2 هزار و 167 فقره پرونده تشکیل شده و بیش از یک‌هزار و 770 نفر بازداشت شدند و این آمار نسبت به سال قبل 25 درصد افزایش داشته است.

پیرفلک با بیان اینکه بحث مهم مبارزه با قاچاق سوخت با توجه به استان کشاورز محوری هستیم در دستور قرار دارد، گفت:  با مشکل چاه‌های کشاورزی فاقد پروانه بهره‌برداری مواجه هستیم متاسفانه استقبال خوبی توسط کشاورزان صورت نگرفته که باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنند  در غیر آن صورت از ارائه سوخت به آنها معذور هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید 20 هزار دستگاه ادوات کشاورزی  پلاک‌گذاری، دارای شناسه و بیمه شوند، افزود: سوخت گاز برای بحث جلوگیری از آلایندگی در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد که قصد داریم سایر سهمیه بگیران سوخت را به شبکه سراسری گاز متصل کنیم.

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران ادامه داد: بحث تأمین و سامان‌دهی سوخت واحدهای معدنی استان سوخت را دریافت می‌کنند اگر تیم مشترک نظارت و بازرسی و کنترل واحدهای متخلف که خارج از شبکه فقد داشته باشد سوخت را دریافت کنند برخورد قانونی انجام می‌گیرد.

پیرفلک با تأکید بر اینکه توفیقات به‌ وجود آمده در مازندران حاصل تلاش همه دستگاه‌های اجرایی مربوط است، خاطرنشان کرد: ما یک استان در سطح عرضه هستیم که مشکلاتی ازجمله ورود عمده و کلان کالای قاچاق به استان‌های دیگر را نداریم و کالای قاچاق به صورت جزئی و خرد وارد استان می‌شوند که سعی کردیم تیم‌های نظارت و بازرسی را در این زمینه تشدید کنیم.

وی با اعلام اینکه باید بتوانیم فضای جامعه را برای قاچاق ناامن کنیم، اظهار کرد: 57 هزار لیتر سوخت قاچاق در بهمن ماه و 25 تن کود تقلبی کشف شد و همچنین دو باند بزرگ تخلیط برنج خارجی با برنج مازندران به اندازه 40 تن و چندین باند قاچاق چوب داشتیم که کشف شده است.

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران با بیان اینکه تمدید اعتبار پروانه شکار شکارچیان به انجام ندادن شکار غیرمجاز منوط شده است، تصریح کرد: بحث شکار پرندگان مهاجر و نادر فرصت بسیار خوبی است که به ‌دلیل اقلیم آب و هوایی وارد استان می‌شوند و نگاه ما این بوده که به‌عنوان مهمان برای استان هستند اگر بتوانیم برنامه‌های خوبی را برای ادارات کل گردشگری و حفاظت محیط زیست با اجرای طرح‌های جذب توریست منابع درآمدی سرشاری را کسب می‌کنیم.

پیرفلک افزود: ما ساده‌ترین و غیرمنطقی‌ترین راه که شکار این پرندگان است را انتخاب کردیم که این کمترین نفع اقتصادی است که می‌توان در این زمینه کسب کرد که پیگیری‌های خوبی داشتیم که رویکرد شکار دسته‌جمعی را از میان برداریم و مقابله و برخورد افراد سنتی که با تورهای هوایی اقدام به شکار پرندگان کردند برای افرادی که برای تأمین معیشت اقدام به شکار می‌کنند قرار است تسهیلات اشتغال‌زایی برایشان فراهم شود.

وی به جمع‌آوری بازار پرندگان فریدونکنار اشاره کرد و یادآور شد: مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی تأکید ویژه دارند و همه مردم باید در بحث اجرای سیاست‌ها و اهداف مقدس سیاست اقتصاد مقاومتی که نسخه شفابخش و راه نجات اقتصاد کشور ما است اهتمام کنند، با توجه به اینکه ما در کشورمان منابع غنی داریم.

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران با تأکید بر اینکه باید بخش قابل توجهی از اتکا محصولات خارجی را کم کرده و بتوانیم فرصت‌های شغلی فراوانی را برای مردم ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: بحث فرهنگ‌سازی و تقویت نگاه فرهنگی مردم به حمایت از تولید کالای داخل باید مورد توجه قرار گیرد که امیدواریم راه و مسیری برای کشورهای توسعه‌یافته است و ما هم باید به این اهداف فکر کنیم بسترها و زیرساخت‌های تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم شود و موانع را از سر راه برداریم که یکی از آنها بحث قاچاق است.