پنجشنبه 16 فروردين 1397-14:53 کد خبر:52106

نماینده مردم ساری و میاندورود خبر داد:

ادبیات ضعیف آب منطقه‌ای/سؤال از وزیر نیرو برای طرح ممنوعیت کشت شالی در مازندران

نماینده مردم ساری و میاندورود با انتقاد از اینکه شرکت آب منطقه‌ای به‌ یک‌باره به کشاورزان میاندورودی اعلام کرد، آب نمی‌دهیم و بروید سویا بکارید گفت: قطعاً یکشنبه آینده از وزیر نیرو در مجلس شورای اسلامی طرح سؤال خواهم کرد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،محمد دامادی در واکنش به نامه آب منطقه‌ای مازندران به جهاد کشاورزی مبنی بر کاهش ذخیره آبی سد شهید رجایی و تأمین نکردن آب مورد نیاز بخش کشاورزی گهرباران شهرستان میاندورود، اظهار کرد: با موضوع قطع آب کشاورزی بخش گهرباران شهرستان میاندورود کاملا مخالفیم و در حال پیگیری و مسیر قانونی آن هستیم.

وی با بیان اینکه اگر کمبود آب داریم چرا شهرستان‌های دیگری باید از آب سد شهید رجایی استفاده کنند، افزود: اینکه آب کشاورزی یک شهرستان یا بخش را کامل قطع کنند اصلاً منطق ندارد و کاملاً اشتباه است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه موضع شما به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره قطع آب مورد نیاز اراضی شالیزاری بخش گهرباران شهرستان میاندورود چیست، گفت: به عنوان نماینده مردم وظیفه دارم پیگیر حق و حقوق کشاورزان باشم و بنده نسبت به این موضوع معترض هستم و اعتراض خود را در صحن علنی مجلس اعلام و پیگیری می‌کنم.

*طرح سؤال از وزیر نیرو برای قطع آب بخش کشاورزی میاندورود

دامادی با بیان اینکه با قطع آب بخش کشاورزی شهرستان میاندورود و بخش گهرباران مخالف هستم و در این زمینه مقاومت می‌کنم، تصریح کرد: یکشنبه آینده در مجلس شورای اسلامی از وزیر نیرو درباره قطع آب بخش کشاورزی شهرستان میاندورود طرح سؤال خواهم کرد.

وی با بیان اینکه ما اصفهان نیستیم که شغل دوم داشته باشیم، ادامه داد: اینجا مازندران است و قطعات زمین بسیار کم و درآمد کشاورزان ناچیز است و حتی در این منطقه زمین به هکتار نمی‌رسد؛ کشاورزان از شالیکاری آن قدری در می‌آورند که زندگی خود را به سختی بگذرانند.

دامادی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه کشاورزان در سال‌های گذشته از آب منطقه‌ای حق‌آبه خریداری کرده بودند و حال چگونه می‌شود آب مورد نیاز بخش کشاورزی یک شهرستان قطع شود، گفت: وزارت نیرو از سال‌های گذشته حق‌آبه بسیار زیادی به کشاورزان فروخت و حالا اگر بخواهند بخاطر بی‌تدبیری خود آب مورد نیاز کشاورزی را قطع کنند اقدام اشتباهی است.

*فروش حق‌آبه و قطع آب اراضی کشاورزی اشتباه است

وی با اشاره به اینکه فروش حق‌آبه به کشاورزان و قطع آب اراضی کشاورزی بخاطر کاهش ذخایر آبی بسیار اشتباه است، خاطرنشان کرد: 160 میلیون متر مکعب حجم ذخیره آب سد شهید رجایی است و همیشه به ظرفیت کامل نمی‌رسد و با توجه به اینکه سال‌های اخیر در خشکسالی قرار داریم آب منطقه‌ای باید این مسئله را مدیریت را می‌کرد نه اینکه حق‌آبه به کشاورزان می‌فروخت.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر قرار است به میاندورود و گهرباران آب کشاورزی ارسال نشود پس چرا آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان جویبار تامین می‌شود، افزود: سد شهید رجایی در ساری قرار دارد و الویت با کشاورزان بالادست است.

دامادی با اشاره به اینکه مسؤلان مربوطه می‌توانستند از ماه‌های گذشته بحران آب را در استان پیش‌بینی کنند، گفت: وضعیت آب و هوا می‌توانست از سال گذشته پیش‌بینی شود تاکنون با این مشکل مواجه نشویم.

*ضعف آب منطقه‌ای در اعلام تعطیلی شالیکاری اراضی کشاورزی میاندورود

وی با انتقاد از اینکه شرکت آب منطقه‌ای در زمان آغاز فصل شالیکاری به‌ یک‌باره به کشاورزان میاندورودی اعلام کرد آب مورد نیاز اراضی شالیکاری گهرباران تامین نمی‌شود، افزود: کشاورزان میاندورودی از چند ماه قبل فعالیت کشاورزی خود را برای سال جاری آغاز کردند اما در زمان آغاز کار شالیکاری می‌گویند آب نمی‌دهیم و بروید سویا بکارید؛ این چه ادبیات ضعیفی است و اینگونه یک شهرستان را در وضعیت بحرانی قرار می‌دهید.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضعف آب منطقه‌ای در بحران آب و تعطیلی شالیکاری در بخش گهرباران مشهود است، اظهار کرد: قطعاً یکشنبه آینده از وزیر نیرو در مجلس شورای اسلامی طرح سؤال خواهم کرد.

*ارسال حق‌آبه کشاورزان میاندورود به شهری دیگر اشتباه است

دامادی بیان کرد: حق‌آبه رودخانه تجن از گذشته برای مردم ساری و میاندورود بوده و حالا اگر بخواهند آب کشاورزی مردم میاندورود که حق آنها است را به شهرستانی دیگر دهند کاملاً اشتباه است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر انتقال یکی از سرشاخه‌های آب سد شهید رجایی به استان سمنان، گفت: این طرح در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود و ما در دوره نهم مجلس آن را متوقف کردیم اما الان زمزمه استارت مجدد آن است که در حال پیگیری هستیم تا آن را متوقف کنیم.

*کشاورزی حیثیت مردم مازندران است

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ما مبنی بر مشکل اقتصادی کشاورزان و اینکه اگر کشاورزی در میاندورود تعطیل شود کشاورزان با مشکل جدی اقتصادی روبرو می‌شوند چون بسیاری از آنها به‌خاطر خرید ادوات کشاورزی به بانک‌ها بدهکار هستند، گفت: با توجه به بحران آب اگر مشکل اقتصادی برای کشاورزان ایجاد شود با بانک‌ها صحبت می‌کنیم تا دریافت اقساط از کشاورزان به تعویق بیفتد.

دامادی با بیان اینکه کشاورزی شغل ما نیست بلکه حیثیت ما است و همه ما بدهکار کشاورزان هستیم، افزود: هیچ‌وقت پشت کشاورزان را خالی نمی‌کنیم و رسیدگی به مشکلات آنها را وظیفه خود می‌دانیم.

*مشکل تامین سوخت بخش کشاورزی برطرف شود

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر وجود مشکل تامین سوخت ادوات کشاورزی در استان، گفت: هرساله در فصل کشاورزی با مشکل سوخت کشاورزان روبرو هستیم که این مسئله با سو مدیریت و یا بی‌توجهی مسئولان اتفاق می‌افتد و پیگیر تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان مازندرانی هستیم و شرکت نفت باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشد تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.