دوشنبه 27 فروردين 1397-10:21 کد خبر:53297

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

مقصر ممنوعیت کشت برنج کدام ارگان است؟

جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای را تامین‌کننده منابع آبی و اطلاع‌رسانی دیرهنگام می‌داند و شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی را موظف به اطلاع‌رسانی می‌داند!! مقصر کدام ارگان است را نمی‌دانیم.


خزرخبر: با توجه به اینکه حدود یک ماهی از فصل بهار گذشته و از چند ماه قبل کشاورزان خود را مشغول فعالیت کشت و کار برنج در مزارع کردند اما در این بین مناطقی هستند که شرکت آب منطقه‌ای آنان را از کشت این محصول مهم و استراتژیک در استان منع کرد.

کشاورزانی که تمام امرار و معاش زندگی آنان از کشاورزی تامین می‌شود اما با نامه‌ای که آب منطقه‌ای به جهاد کشاورزی فرستاد امید آنان ناامید شد و حتی برای کشت جایگزین هم دیر اطلاع‌رسانی شد.

مصاحبه‌هایی که با شرکت آب منطقه‌ای انجام دادیم، مدیرعامل این شرکت با صراحت اعلام کرد از شهریورماه سال گذشته مسئله کاهش منابع آبی و تامین نکردن آب اراضی کشاورزی شهرستان‌های میاندورود، ساری و جویبار را به سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد و نامه‌ای که در پایان سال در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت تنها جمع‌بندی آخرین جلسه عدم تامین آب این مناطق بوده است.

جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای را تامین‌کننده منابع آبی و اطلاع‌رسانی دیرهنگام می‌داند و شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی را موظف به اطلاع‌رسانی به موقع عدم تامین آب و انجام کشت جایگزین می‌داند!! مقصر کدام ارگان است را نمی‌دانیم.

شرکت آب منطقه‌ای زمانی  مسئله کم‌آبی در اراضی شالیزاری را رسانه‌ای کرد که کار از کار گذشت و در یک ماهه آخر سال کشاورز را  از بی‌آبی مطلع کرد.

حال مسئولان بالادستی بدانند که نماینده ادارات آنان در استان مازندران توپ مسئولیت خود را  به زمین دیگری می‌اندازند و چوب این ندانم‌کاری‌ها را کشاورزان مظلوم می‌خورند، کشاورزانی که تنها درآمد آنان کشاورزی کردن است.

حال این حق را باید به جهاد کشاورزی داد که در یک ماهه آخر سال  که شرکت آب منطقه‌ای به صراحت به آنان اعلام کرد باید چه کاری می‌کردند.

درباره تاثیر بارندگی بر کشت برنج و توصیه‌های فنی گفت‌و‌گویی با رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران ترتیب دادیم.

ابراهیم قرابان‌نژاد اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی، خنکی هوا و سرد شدن در شب کشاورزان نسبت به پوشش نایلونی و گرم نگه داتشن خزانه‌ها اقدام کنند.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: در روز نسبت به تخلیه آب و شب با نگه داشتن آب در خزانه نسبت به تعادل دمای خزانه اقدام کنند.

وی بیان کرد: کشاورزان نباید 5 تا 7 روز قبل از انتقال نشا‌کاری هیچ نوع کودی به خزانه‌ها اضافه کنند.

قربان‌نژاد ادامه داد: مدیریت صحیح تغذیه و مقاومت به کم‌آبی و تحمل گیاه به استرس‌های محیطی با مصرف کودهای پتاسه و سلیس‌دار انجام شود و کشاورزان مصرف این نوع کودها را در دستورکار خود قرار دهند.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: کشاورزان مبارزه به موقع علف‌های هرز در زمین و حاشیه مزارع و کانال‌ها توجه کنند چراکه این امر سبب اتلاف آب و کسری انتقال آب می‌شود و با نایلون‌کشی مرزها جلوگیری خروج  آب از کرت‌ها و نگه‌داری بیشتر آب در شالیزار می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: گیاه برنج به جز در سه مرحله حساس پاگیری، پنجه‌دهی و گل‌دهی نیاز به آب مداوم در مزرعه ندارد و اراضی قادر به نگهداری آب هستند که می‌توانند با آبیاری تناوبی آب را پس از ارتفاع مناسب نسبت به آبیاری اقدام کنند و با این روش 30 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

جهاد کشاورزی معتقد است بارش باران که شاهد آن هستیم تنها برای چاه‌هایی که کمبود آب داشتند مطلوب است و در حجم آبگیری چاه‌های کشاورزی تاثیرگذار است و هیچ تاثیر در آبگیری سدها ندارد.

با این اوضاع فقط باید به حال ناخوش کشاورزانی گریست که دست روی دست گذاشته و چاره‌ای جز تحمل این اوضاع ندارند و باید دید چطور از پَس مخارج یکساله خود برآیند.