شنبه 1 ارديبهشت 1397-9:25 کد خبر:53370

در جلسه شورای اداری مطرح شد:

انتظار گل و بلبلی فرماندار سوادکوه از رسانه‌ها

لزوم مثبت‌بینی 90 درصدی جامعه توسط خبرنگاران که در سخنان فرماندار سوادکوه بیان‌ شد، ابهام در تعهد رسانه‌ای را به‌ دنبال دارد و به‌ نظر می‌رسد که خبرنگاران را در حد کارشناس روابط عمومی خود می‌داند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، رسانه‌ها نقش نمایندگی افکار عمومی در رخداد‌ها، رویداد‌ها، جلسات و مصاحبه‌ها را ایفا می‌کنند و به دلیل همین رسالت، همواره مورد توجه افکار عمومی و مدیران انتخابی و انتصابی قرار‌ دارند و اثر‌گذاری در افکار‌عمومی برای دست‌یابی به اهداف مادی و معنوی از طریق رسانه‌ها هم همواره از اولویت‌هاست.

درج مطلب انتقادی نسبت به نوروز‌گاه سوادکوه در یکی از رسانه‌های استانی و واکنش فرماندار و رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سوادکوه در جلسه شورای اداری نسبت به «غیر‌کارشناسی‌ بودن، باقی‌ ماندن خستگی نوروزبانان گردشگری سوادکوه با درج متن انتقادی، لزوم ارائه راهکار در قبال انتقاد، ناراحتی نوروز‌بانان، به‌کجا رسیدن مقاله، مفت‌فروشی به منفی‌باف‌ها، مطالب بدرد‌نخور، بی‌انگیزگی مدیران با بیان برخی مطالب و مثبت‌نویسی» آن مقاله بیانگر لزوم توجه اساسی به پایه‌های فعالیت رسانه‌ای است.

* باقی‌ماندن خستگی نوروزبانان گردشگری سوادکوه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سوادکوه در جلسه شورای اداری سوادکوه با ارائه عملکرد ستاد سفر شهرستان سوادکوه در سال 1397، گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر با 10 کمیته شهرستانی که هر کمیته با عضویت حدود 20 عضو از ادارات و نهاد‌ها با ریاست فرماندار و دبیری اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل شد و در مجموع 26 جلسه برگزار‌ کرد.

رضا دانش‌زاده به برخی از برنامه‌های ستاد سفر شهرستان سوادکوه اشاره کرد و افزود: زیبا سازی شهر، آماده‌سازی زائر‌سراها و مدارس، استقرار قرارگاه نیروی انتظامی، راه‌اندازی کمپ سلامت، فعالیت موزه الاشت، آماده‌سازی مجموعه‌های بین‌راهی برای استفاده گردشگران، راه‌اندازی نوروز‌گاه در محل پلیس‌ راه شهرستان با 20 غرفه که سبک‌ زندگی مردم سوادکوه به‌ صورت بوم‌گردی در آن مورد‌نظر است، بخشی از برنامه‌های ستاد سفر شهرستان سوادکوه در نوروز امسال بود.

وی از تنظیم بازار با همکاری جهاد‌ کشاورزی و اداره صنعت، معدن و تجارت خبر‌ داد و خاطر‌نشان کرد: 100 بنر برای نوروز در سوادکوه نصب‌ شد و شاهد حضور معاون استاندار و فرماندار شهرستان برای استقبال از مسافران نوروزی از برنامه‌های ما بود و هزار نسخه کتاب گردشگری 10 هزار بروشور معرفی شهرستان و استان و بازدید مشترک از مراکز خدماتی بخش دیگری از فعالیت‌های ستاد خدمات سفر‌ بود.

* بازدید 253 هزار‌ نفر از نوروزگاه سوادکوه

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سوادکوه از ویزیت 3 هزار و 900 نفر در نوروز خبر داد و با بیان اینکه 8 هزار و 500 نفر از موزه مردم‌شناسی الاشت بازدید و 242 هزار نفر گردشگر از مراکز گردشگری جوارم، شورمست، امامزاده عبدالحق و امامزاده ابوطالب و ورسک بازدید کردند، ادامه داد: اسکان 238 هزار نفر به‌صورت دائم و شب‌اقامت در اماکنی مانند سوئیت شهرداری‌ها، مدارس آموزش و پرورش، پارک‌ها و مناطق گردشگری نیز برای شهرستان سوادکوه ثبت‌ شد.

وی با بیان اینکه 253 هزار‌ن نفر از نوروزگاه سوادکوه بازدید کردند و انتقادهایی در رسانه بر ما وارد‌ شد و بخشی از آن متن رسانه‌ای غیر‌کارشناسی بود، گفت: انتقاد‌کنندگان راهکار ارائه‌ دهند و بخشی از خستگی نوروزبانان بی‌نوروز که وقت می‌گذارند و در محل کار حضور‌ دارند از دوش آنها خارج نشد و باعث ناراحتی آنان شد.

* مطالب را برای عده‌ای منفی‌باف، مفت نفروشیم

فرماندار سوادکوه با اشاره به درج مقاله‌ای درباره نوروز‌گاه در سوادکوه، گفت: مطالب را برای عده‌ای منفی‌باف، مفت نفروشیم.

فرماندار سوادکوه در جلسه شورای اداری این شهرستان با تبریک اعیاد و مناسبت‌های ماه با اشاره به اینکه اسلام دین کاملی است که همه مباحث را در نظر گرفت و هر‌کدام از ما برای نشاط اجتماعی تلاش کنیم تا مردم دچار دین‌زدگی، قانون‌زدگی و سیاست‌زدگی نشوند و همه ابعاد زندگی ما در دین اسلام موجود است، اظهار‌ کرد: شعار سال مقام معظم رهبری در ادامه اقتصاد مقاومتی است و قرار نیست که دنیا را تحریم کنیم و هر کدام درباره رونق کالای ایرانی و اقتصاد و اشتغال وظایفی داریم و مسکّن مقطعی و فوری نیست و سیاست کلان درازمدت است که باید به فرهنگ عمومی و آیین‌نامه تبدیل شود.

عبدالجواد توحیدی‌مقدم با اشاره به مقاله یکی از خبرنگار‌ان شهرستانی با عنوان «دریغ از پارسال» درباره نوروز‌گاه افزود: این مقاله به کجا رسید و باید منفی‌ها را پاک کنیم و مطالب را برای عده‌ای منفی‌باف، مفت نفروشیم این همه مطلب در جلسه گفته می‌شود و جمله «بدرد‌نخور» را می‌گیرند و جمله‌ای که نباید گفته شود را بیان می‌کنند؛ در همه حوزه‌ها خودمان را کارشناس ندانیم و به اهل فن و کارشناسان مراجعه کنیم.

* نوروز‌گاه سوادکوه از بهترین نوروز‌گاه‌های کشور

وی با اشاره به اینکه نوروز‌گاه سوادکوه از بهترین نوروز‌گاه‌های کشور بود و نباید به سرِ مدیر شهرستان بزنیم تا بی‌انگیزه شود، خاطر‌نشان کرد: 90 درصد فضای جامعه را مثبت و امیدوارکننده حرف بزنیم و بقیه موضوع انتقادی باشد که حق مردم و رسانه است.

فرماندار سوادکوه با اشاره به اینکه نقش مردم در حمایت از کالاهای ایرانی از سخنان مقام‌معظم رهبری بود که غفلت‌ شد و شاخص‌های حمایت از کالای ایرانی با نقش دولت و نظام، تولید‌کننده و مردم که هم کیفیت، کمیت و مرغوبیت را دارا باشد، سنجیده می‌شود، بیان کرد: از فضا‌های پیام‌رسان مجازی برای فرهنگ‌سازی حمایت از کالای داخلی استفاده‌ شود و اگر برای اجرای یک فعالیت به خودمان بگوییم که «نمی‌توانیم»، طبق نظر روان‌شناسان، متخصصان آن حوزه باید 17 بار بگویند که فعالیت، شدنی است و یک قدم منفی، 17 قدم عقب‌رفت است.

این مسئول با بیان اینکه جامعه را مثبت مدیریت کنیم و مشکلات هم همیشه وجود دارد، گفت: وقتی فرماندار و معاون فرماندار در جلسه حضور دارد، مدیر اداره، کارشناس درجه چند خود را می‌فرستد؛ به سه اداره  هم تذکر دادیم و در جلسات بعدی اگر مدیر در شهرستان حضور داشته باشد و کارشناس را بفرستد بر‌می‌گردانیم و تذکر را به اداره‌کل می‌فرستیم؛ مدیر اداره‌ای را 3 ماه می‌خواهند عوض کنند اما ما تا زمان معرفی فرد توانمند اجازه نمی‌دهیم، رئیس اداره منابع‌طبیعی را برای یک‌سال نگه داشتیم.

* لزوم مثبت‌بینی 90 درصدی جامعه توسط خبرنگاران در سخنان فرماندار سوادکوه

به‌نظر می‌رسد که مدیران شهرستانی، خبرنگاران را در حد کارشناس روابط عمومی خود می‌دانند که هر مطلب خلاف میل خود را با انواع اتهام‌، تخریب‌ها و تحقیر‌ها توصیف می‌کنند.

متن «فرصت‌های ازدست‌رفته نوروزی سوادکوه، سال به‌ سال، دریغ از پارسال» که توسط یکی از همکاران و در رسانه‌ای دیگر منعکس‌ شد، به‌عنوان متنی است که به‌صورت توصیفی و تحلیلی بیان‌ شد و دیگران هم می‌توانند تحلیل و توصیف دیگری از نوروز‌گاه سوادکوه داشته باشند ولی نباید اصل انتقاد را زیر سؤال‌ برد که این مقاله در با توصیف شرایط به‌صورت تحلیلی به بیان دغدغه‌ها پرداخت و با وجه به نوع برخورد با آن که شاید در آینده برای سایر رسانه‌ها هم اتفاق نیافتد، جای تحلیل و کالبد‌شکافی دارد.

هر‌چند فرماندار سوادکوه در طول فعالیت خود همواره تعامل مناسبی با رسانه‌ها داشت و دارد ولی بیان نقطه‌ نظرات وی درباره خبر‌نویسی دارای ابهام‎ و نگرانی است.

بی‌انگیزگی مدیران با بیان برخی مطالب نیز از مطالب دیگری بود که در جلسه شورای اداری بیان‌ شد و مدیری که با متن انتقادی بی‌انگیزه شود، لیاقت ادامه مدیریت ندارد و پاسخ و راهکار مناسب برای بهره‌مندی شهرستان از فضای نقد، پذیرش حق انتقاد برای خبرنگاران و لزوم پاسخ‌گویی مدیران به پرسش‌ها و مطالبات رسانه‌هاست.

نگاه منصفانه به مطالب رسانه‌های مجازی و اجتماعی، آن است که برخی از مطالب رسانه‌های دارای مجوز مجازی و یا قریب به اتفاق اخبار فضای اجتماعی نگاه همه‌جانبه و کارشناسی به موضوع‌ها نیست ولی نگاه آینده‌نگرانه مدیران انتخابی و انتصابی باید تشویق به بررسی و نقد و پاسخ‌گویی، مواردی است که به زعم آنان واقعیت ندارد تا باعث تنویر افکار عمومی‌ شود و البته دادگاه مطبوعات هم می‌تواند گزینه انتخابی برخی از مدیران باشد که اخبار و گزارش‌ها را شایسته مجازات قانونی می‌دانند.

کارشناسی بودن متن‌ها به کدام شاخص باید سنجیده شود تا میل مدیران ادارات و نهاد‌ها با آن سازگار شود و باقی‌ماندن خستگی نورز‌بانان نباید با تحلیل و انتقاد یک رسانه مرتبط‌ شود بلکه باید در مدیریت نوروزگاه و حواشی آن جست‌وجو شود.

«بدرد‌بخور» و یا «بدر‌دنخور» بودن گزارش و خبر را مردم تعیین می‌کنند و بهتر است که مدیران در زمینه تجزیه و تحلیل اخبار رسانه‌ای از کارشناسان متعهد و منصف رسانه‌ای بهره گیرند.

از طرف دیگر متن رسانه‌ای، اجباری برای ارائه راهکار ندارد و هر‌چند ارائه راهکار از روش‌های پسندیده یک متن رسانه‌‍‌‌‌ای است ولی اجبار رسانه‌ای محسوب نمی‌شود و مدیران مرتبط باید با مطالعه دقیق مقاله، خبر و گزارش به‌دنبال راهکار و یا پاسخ‌دهی باشند و درباره «به‌کجا رفتن» مقاله که نگاه تحقیر‌آمیز به اثر‌گذاری یک متن رسانه‌ای است، همان بس که موجب واکنش شهرستانی شد که بیانگر اثر‌گذاری آن است و اتهام مفت‌فروشی به منفی‌باف‌ها را هم مطلبی توهین‌آمیز به گزارش یک رسانه دارای مجوز می‌دانیم و توصیه به مثبت‌نویسی و اینکه 90 درصد جامعه با نگاه مثبت مشاهده‌ شود و 10 درصد دیگر را می‌توان نقد کرد که از زبان فرماندار شهرستان بیان شد جای سؤال دارد.

خبرنگار نباید اسیر مصلحت‌اندیشی سیاسی‌ شود و البته خبرنگار متعهد خطوط قرمز قانون مطبوعات و نظام را در اولویت خود دارد ولی تعیین 90 درصد مثبت‌نویسی در رسانه‌ها برای فعالیت رسانه‌ای شهرستان سوادکوه نگران‌کننده است و لازم است اگر در این‌باره توضیحات تکمیلی وجود دارد توسط رئیس شورای اداری شهرستان سوادکوه بیان‌ شود و اگر روال جدید برای فعالیت رسانه‌ای بر این منوال مورد‌نظر است، رسانه‌های متعهد زیر‌بار این روش نمی‌روند.