دوشنبه 10 ارديبهشت 1397-13:44 کد خبر:53560

ایلنا گزارش می دهد:

نیازی به ترحم نیست باورمان کنید

در حالی‌که ۹ ورزشکار کم توان ذهنی مازندران موفق به کسب بیشترین سهم مدال در بازی‌های المپیک ویژه شده اند، والدین این قهرمانان ازضعف پوشش رسانه ای این موفقیت ها انتقاد کردند.


خزرتیتر خبر:المپیک ویژه یک برنامه چند وجهی ورزشی، اجتماعی و فرهنگی و در بر گیرنده تمرینات، مهارت آموزی و بازیهای ورزشی برای کودکان و بزرگسالان با اختلالات ذهنی و هوشی (ID) است،این افراد ضمن مهارت آموزی در میدانهای ورزشی، الگوهای مهارتی را در زندگی روزانه خود بکار برده و با افزایش اعتماد به نفس، خود را برای زندگی بهتر و موثرتر آماده می کنند.

از این رو خانواده‌ها، ضمن تغییر نگرش و تحکیم باور خود، با مشارکت در برنامه‌های ارتقاء سلامت المپیک ویژه، اجازه نمی دهند به‌خاطر داشتن کودک کم توان ذهنی، پویایی و نشاط خود و کودک‌شان را از دست بدهند.

المپیک ویژه یک برنامه بین‌المللی سالانه در بر گیرنده تمرینات و بازیهای ورزشی برای بیش از چهار ونیم میلیون کودک و بزرگسال کم توان ذهنی است،شرکت در این بازیهای برای تمام افراد از سن ۸ سال به بالا آزاد است و برنامه ها به نحوی طراحی می شوند که به تمامی سطوح توانایی خدمات رسانی داشته باشند.

پیام المپیک ویژه این است که "افراد با کم توانی ذهنی می توانند به موفقیت برسند؛ هنگامی که فرصت لازم به آنها داده شود"؛ و مهم تر اینکه «المپیک ویژه، تنها یک ورزش نیست»،نیروی شفا بخش ورزش اینست که: "هنگامی که برنده می شویم لذت می بریم و اگر شکست بخوریم می توانیم نیروی تلاش مجدد را بیابیم".

این گزارش حاکی است این دوره از بازی ها از ١٤ الی 23مارس( ٢٣ اسفندماه ٩٦ الی ٣ فروردین ٩٧)با حضور 32 کشور منطقه و جهان و با حضور بیش از ١٠٠٠ ورزشکار در١٦ رشته ورزشی برگزار شد که تیم ایران در قالب یک کاروان ٥٥ نفره در ٩ رشته ورزشی حضور داشت، از این تعداد 9 ورزشکار از استان مازندران بودند که توانستند در رشته های بوچی، شنا، بولینگ، ژیمناستیک ، اسکیت و دوچرخه سواری در رده سنی نوجوانان 16 مدال ورزشی را کسب کنند .

مدال هایی که با همت والای این نوجوانان ، تلاش خانواده ها و مربیان آنان بر گردن این ورزشکاران آویخته شد و باری دیگر بر افتخار مدال آوران کشور و مازندران افزوده شد.

درخشش ورزشکاران مازندرانی در المپیک ویژه

سید سعید آرام مدیر کل بهزیستی مازندران در مراسمی از این ورزشکاران تجلیل وبه توانمندی های افراد کم توان ذهنی (ID) در حوزه های مختلف اشاره کردواظهار داشت:فراهم آوردن فرصت برای دوستی با خانواده ها، دیگر ورزشکاران و جامعه از جمله دستاوردهای مهم این المپیک ویژه بوده است.

وی مدال آوری فرزندان کم توان ذهنی مازندران در بازیهای المپیک ویژه در ابوظبی امارات را از افتخارات بزرگ در این حوزه عنوان کرد و افزود:بیشترین مدال و افتخار از آن استان مازندران بوده است که توسط این فرزندان توانمند استان کسب شده است.

مدیر کل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه تواتمندی هایی که در این افراد در حوزه های مختلف ورزشی وجود دارد شاید در افراد عادی دیده نشود، این افتخار را نمونه ای از افتخارات فرزندان کم توان جسمی و ذهنی در استان دانست.

وی با بیان اینکه اگر چه کسب این مدال ها در سطح منطقه بسیار ارزشمند بوده است اما همکاری و تعامل این افراد در کنار یکدیگر دستاوردی ارزشمند تر بوده است، ادامه داد:این افراد درفعالیت های هنری نظیر تئاتر در سطح کشور خوب درخشیدند، این دستاورد، افتخاری بزرگ برای جامعه ی معلولین و استان مازندران به شمار می‌آید که می بایست مورد حمایت قرار گیرند.

هموار سازی راه ، پیش نیاز ارتقای معلولان

آرام با تاکید بر توانمندی های افراد معلول وبا بیان اینکه توانمند سازی معلولین عامل موثر در رشد اقتصادی و اجتماعی در جامعه خواهد بود، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که افراد معلول و ناتوان ذهنی و جسمی در جامعه با آن مواجه هستند نگاه عام مردم به این افراد است و اینکه جامعه باید بداند که این افراد نیاز به نگاه ترحم آمیز ندارند و تنها باید از آنان حمایت کرد.

آرام با تاکید بر اینکه تمامی مراکز توانبخشی 22 شهرستان باید به المپیک ویژه مجهز شوند ،بیان کرد: فعالیت ورزشی بایستی جزء فعالیت های ویژه همراه با دیگر فعالیت ها قرار گیرد.

16 مدال ارمغان ورزشکاران مازندرانی

فاطمه علیدوست عضو هیات مدیره انجمن مهر طبرستان که بصورت داوطلب به افراد کم توان ذهنی و یا دچار مشکلات ذهنی هستند خدمات ارائه می کند با بیان اینکه این انجمن فعالیت خود رادر سال 1394 بصورت جدی در مازندران به مرکزیت ساری آغاز کرده است ، گفت: این انجمن تاکنون توانسته شمار زیادی از افراد دچار مشکلات ذهنی (ID) را تحت پوشش خود قرار دهد و هرروز نیز بر تعداد افراد با توجه به ارتقای آگاهی خانواده ها از توانمندی فرزندان خود و همچنین فعالیت این مرکز، افزوده می شود.

وی افزود: "انجمن فرا مهر" طبرستان یکی از نمایندگی های المپیک ویژه در استان مازندران و در واقع حامی ورزش افرادی است که دچار مشکلات ذهنی هستند.

وی با اعلام اینکه این انجمن در رشته های مختلف هنری  و در رشته های ورزشی نظیر بوچی، فلوربال ، اسکیت ، بسکتبال، شنا و دوچرخه سواری فعالیت می کند، تصریح کرد: فرزندان دچار مشکلات ذهنی اما با همت استان  مدال های خوبی در مسابقات المپیک ویژه کسب کردند که مایه افتخاراست.

عضو هیات مدیره انجمن مهر طبرستان با بیان اینکه بصورت داوطلب در المپیک ویژه فعالیت می کنم در تشریح این المپیک می گوید: المپیک ویژه،  مردم نهاد است و به بهانه ورزش با بچه هایی با اختلالات(ID) فعالیت می کند تا به این بهانه بتواند آنها را از منازل خارج کرده و وارد بطن جامعه کند تا از توانمندی های آنها بهره گیری کرده و یا آنهارا توانمند تر بکند.

وی تصریح کرد: المپیک ویژه در قالب فعالیت های ورزشی و غیر ورزشی است، یک دوره بازی ها بصورت همایش داخلی است که معمولا بصورت فصلی برگزار می‌شود که تعدادی از بچه ها با اختلالات(ID) با حضور در این همایش فعالیت‌های ورزشی انجام می دهند.

علیدوست ادامه داد: این دوره از بازی‌‌‌‌‌‌‌هایی را که پشت سر گذاشتیم،  در کشور امارات تحت عنوان بازی های منطقه منا برگزار شد .به دلیل اینکه اسفند ماه سال 97 ، ابوظبی میزبان بازی های جهانی است بازی های اسفند 96 به نوعی محک زدن توانایی های ورزشکاران با شرایطی که ذکر شد، بود.

تلاش برای جهانی شدن

وی درپایان گفت: با توجه به نقش آفرینی ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران و همچنین استان مازندران تلاش می کنیم تا با تمرینات فشرده تر مدال آوران استان را برای بازی های المپیک ویژه جهانی آماده کنیم.

بنا براین گزارش،نقش خانواده در به ثمر نشستن موفقیت های فرزندانی که دچار اختلالات ذهنی هستند در بازی های المپیک ویژه که خاص این افراد است، بسیار موثر و مفید است .

والدین این قهرمانان مدال آور ضمن خرسندی از موفقیت فرزندانشان در این دوره از بازی های المپیک ویژه ، از ضعف پوشش رسانه ای  کشورمان دراین خصوص  انتقاد کردند.

نیازی به ترحم نیست

آنان بر این باورهستند که نگاه جامعه نسبت به فرزندانشان نگاه توام با ترحم است این در حالی است که این افراد نیاز به ترحم نداشته  و جامعه باید بپذیرد که فرزندانمان در بخش های مختلف هنری و ورزشی از توانمندی های بالایی برخوردار هستند.

پدر "مهسا "دارنده دو مدال طلا در رشته دوچرخه سواری با بیان اینکه دخترش برای کسب این مدال ها بسیار تلاش کرده است ادامه داد: تا پیش از این نگاه جامعه و اطرافیان به دخترم نگاه به یک معلول با اختلالات ذهنی بود اما پس از کسب قهرمانی همان نگاه ها رنگ مهربانی به خود گرفت و از مهسا به عنوان قهرمان یاد می کنند ، چنانچه این نگاه در بین مسئولین و جامعه نیز تقویت شود امید را در دل این عزیزان شکوفا کرده و آنها را برای فعالیت های بهتر و بالاتر راغب تر می کند.

"علی سعادت" نوجوان نکایی است که موفق شد در رشته شنا دو مدال طلا را برای استان مازندران به ارمغان آورد نکته قابل توجه این است که او پس از دریافت مدال آن را به خانواده های مدافع حرم تقدیم کرد .

"سعید ایلالی" از ساری و دارنده یک طلا و برنز دیگر نوجوانی است که توانست با تلاش و همت مضاعف در رشته اسکیت برگ زرین دیگر بر افتخارات مازندران بیفزاید.

مادر سعید می گوید که عزم فرزندم برای گرفتن مدال زرین جهانی بیشتر شده است .

اعضای خانواده فرد مبتلا به کم توانی ذهنی اغلب احساس تنهایی می کنند، در نتیجه مشارکت و پشتیبانی در بازیهای المپیک ویژه ، فرصتی برای تبدیل شدن امید در طرفداران می شود.

حضور ٩ ورزشکار به همراه ٤ مربی از اعضای انجمن فرامهر و مرکز توانبخشی فرشتگان ساری در نهمین دوره بازی های المپیک ویژه منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه و حضور افتخاری ١٣ کشور اروپایی و امریکایی در شهر ابوظبی امارات دستاورد زیبایی را برای جامعه معلولین ، خانواده بهزیستی همچنین ملت ایران رقم زد که جا داشت به پاس این همه تلاش و همت این عزیزان مسئولان استانی و شهرستانی بطور شایسته از آنان تجلیل می کردند.