چهارشنبه 5 فروردين 1394-22:31 کد خبر:5875

معاون اداره‌ کل میراث فرهنگی مازندران اعلام کرد:

آمادگی میراث فرهنگی برای واگذاری پروژه‌های تاریخی به بخش خصوصی

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: این آمادگی در سازمان وجود دارد که در بخش فرهنگی یا تاریخی پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، مهدی ایزدی صبح امروز با حضور در ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: 11 پروژه تعریف شده شامل سایت موزه و موزه‌ها در مازندران داریم که سه پروژه در اختیار بخش خصوصی و بقیه در اختیار سازمان است.

وی با بیان اینکه سایت موزه عباس‌آباد بهشهر ثبت جهانی است، گفت: بازدید از این موزه‌ها از ساعت هشت و سی دقیقه صبح تا 18 عصر برای بازدید گردشگران و مسافران باز است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه موزه نیما در بلده، موزه تاریخی شهر آمل و بابل جزو پروژه‌های فعال است، افزود: صنایع‌دستی کلبادی، موزه مردم‌شناسی در آلاشت و موزه مکرمه بخش خصوصی در آمل و همچنین کندلوس در کجور و تماشاگه خزر و مردم‌شناسی حاتمی در رامسر نیز از جمله این پروژه‌هاست.

این مسئول با اشاره به اینکه تاکنون 30 هزار و 200 نفر از موزه‌ها و سایت موزه‌ها بازدید کرده‌اند، ادامه داد: از بناهای تاریخی نیز 66 هزار و 811 نفر بازدید کردند.

وی افزود: در زمینه ثبت آثار تاریخی 2 هزار و 500 آثار شناسایی شده است که از این تعداد 675 اثر ثبت شده و در حوزه میراث معنوی نیز 100 اثر شناسایی شده است که از این تعداد نیز 45 اثر را در میراث معنوی ثبت کردیم.

ایزدی با بیان اینکه در حوزه میراث طبیعی نیز حدود 120 اثر شناسایی شد، تصریح کرد: از این تعداد 11 اثر ثبت شده و چشمه سورت یکی از این موارد است.

وی درباره واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی، اظهار کرد: در بسیاری از این پروژه‌ها به علت هزینه بالا کسی مراجعه نمی‌کند، چرا که برای نمونه در احیای خانه آقاجان نسب در بابل بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

این مسئول با بیان اینکه لیستی از پروژه‌های قابل احیا در حال احصا است، تصریح کرد: این آمادگی در سازمان وجود دارد که در بخش فرهنگی یا تاریخی پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت پروژه سیکاپل در جویبار خاطرنشان کرد: برای احیای این پل بیش از 500 میلیون تومان اعتبار نیاز بوده که تاکنون تنها 60 میلیون تومان تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: این پروژه جرء پروژه‌های پیشنهادی سال 93 ما هم بوده است، اما با توجه به اعتبارات اندک، هنوز به سرانجام نرسیده است.

ایزدی با بیان اینکه با توجه به شرایطی که در مازندران وجود دارد، میراث فرهنگی بودجه خوبی دریافت نمی‌کند، افزود: پیشنهاد ما برای سال 93 در حدود شش میلیارد تومان بوده است، اما در حدود یک میلیارد و 100 میلیون به آن تخصیص دادند.

وی با بیان اینکه 675 اثر ثبت شده در مازندران داریم که هزینه مرمت این بناها اعتباری بسیار بیشتر از این مبلغ نیاز است، گفت: فقط 400 میلیون تومان برای مجموعه فرح‌آباد نیاز داریم که با توجه به اعتبارات تخصیصی به نتیجه رسیدن، بسیار سخت است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: کار میراث فرهنگی بیشتر از اینکه درآمدزایی باشد، فرهنگی است.

وی ادامه داد: آمار فروش بلیت خانه نیما سالانه به 10 میلیون تومان نمی‌رسد، در حالی که برای نگهداری این مجموعه بیشتر از 50 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

ایزدی در پایان گفت: اگر این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود هم میراث منتفع خواهد بود و هم سرمایه‌گذار منفعت کسب خواهد کرد و تلاش می‌کنیم تا این کار در حد ضرورت انجام شود.