چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397-12:5 کد خبر:59674

خبرگزاری مهر گزارش می‌‌دهد:

وقت کُشی برای ساخت کشتارگاه صنعتی در آمل

کشتارگاه سنتی آمل هزاران مشکل دارد و کشتارگاه جدید صنعتی بیش از یک دهه در حد حرف مانده و این وسط سلامت شهروندان در سایه بی‌تدبیری ها قربانی می‌شود.


خزرتیترخبر: مسئولان می‌گویند زمین و پول برای ساخت کشتارگاه جدید و صنعتی در آمل مهیا است و ظاهراً دستهای پشت پرده از وضعیت کنونی کشتارگاه سنتی نفع می‌برند و اراده جدی برای رفع مشکل وجود ندارد.

ساخت کشتارگاه صنعتی در آمل بیش از یک دهه مطرح است اما در پیچ‌ وخم روال اداری گیرکرده است و وضعیت نامناسب کشتارگاه سنتی با محیطی بسیار بد مردم منطقه را تهدید می‌کند.

در دوره چهارم و پنجم شورای اسلامی شهر آمل موضوع ساخت کشتارگاه صنعتی به جدیت در حال پیگیری است و در سال ۹۷ بودجه‌ای برای این مهم اختصاص یافت.

چندین سال قبل ساخت کشتارگاه صنعتی به پیمانکار داده شد اما پیمانکار این مهم را به سرانجام نرساند و شهرداری آمل با ورود جدی این مسئله را پیگیری کرد اما با توجه به آمادگی کامل تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان آمل برای ساخت این مهم، منتظر تأیید کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مازندران هستند تا عملیات ساخت را شروع و در کمتر از یک سال به بهره‌برداری برسانند.

سید جعفر رسولی فرماندار ویژه آمل درباره کشتارگاه صنعتی آمل می‌گوید: تمامی زیرساخت‌ها برای کشتارگاه صنعتی اعم از زمین و اعتبار آماده است اما در چند ماه اخیر منتظر تأیید کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان هستیم.

فرماندار ویژه آمل از وضعیت کشتارگاه سنتی آمل ابراز نگرانی کرد و افزود: بیش از ده سال گذشته پیگیر ساخت کشتارگاه صنعتی بودیم که متأسفانه پیمانکار این مهم را به اتمام نرساند.

رسولی با اشاره به اینکه سال گذشته پس از انتصاب به‌عنوان فرماندار این شهرستان موضوع رفع مشکل زباله و کشتارگاه را در دستور کار قراردادم، گفت: این دو موضوع جزو مشکل جدی شهرستان بود که شهرداری آمل در بودجه سال جاری برای این دو مورد اعتبارات خوبی تخصیص داد.

وی افزود: مردم منطقه در اطراف کشتارگاه سنتی از وضعیت محیط‌زیست و بهداشت بسیار ناراضی هستند و ما این آمادگی را داریم تا پس از تأیید کارگروه استانی در کمتر از یک سال ساخت کشتارگاه صنعتی را به اتمام برسانیم.

درعین‌حال، حمزه قاسمی رئیس شبکه بهداشت و درمان آمل می‌گوید: کشتارگاه سنتی آمل یکی از معضلات بهداشتی شهرستان آمل محسوب می‌شود و از سال ۸۹ این کشتارگاه از وضعیت بسیار بدی برخوردار است.

وی تصمیم‌گیری درباره ساخت کشتارگاه جدید را منتظر تأیید کارگروه سلامت استان بیان کرد.

جهانگیر آذری عضو شورای شهر آمل از آمادگی کامل شهرداری آمل برای ساخت کشتارگاه صنعتی آمل خبرداد و افزود: زمینی به مساحت سه و نیم هکتار به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال خریداری شد.

عضو شورای شهر آمل با اشاره به اختصاص اعتبار در بودجه سال ۹۷ شهرداری آمل به ساخت کشتارگاه صنعتی گفت: این شهرداری ۱۰ میلیارد ریال در بودجه سال جاری برای ساخت کشتارگاه صنعتی آمل اختصاص داد.

وی گفت: شهرداری آمادگی کامل در ساخت دارد اما شکایت بعضی از ادارات از شهرداری برای وضعیت کشتارگاه سنتی ما را دچار چالش می‌کند که انتظار داریم کارگروه استانی این مهم را تأیید کند تا ما بتوانیم ساخت کشتارگاه صنعتی را به اتمام برسانیم.

امروزه رفع مشکلات زیست‌محیطی یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان شهرستان آمل محسوب می‌شود از مسئولان استانی انتظار می‌رود تا جهت رفع مشکلات این شهرستان روند اداری را برای پیشرفت پروژه‌ها تسهیل کنند تا مردم شاهد مشکلاتی نباشند.

در کشتارگاه‌های سنتی هیچ‌کدام از اصول و قوانین بهداشتی که در کشتارگاه‌های صنعتی وجود دارد رعایت نمی‌شود و خطر بسیاری برای مصرف‌کنندگان و سلامت آنان دارد، از سوی دیگر امکان بازرسی قبل از کشتار نیز در کشتارگاه‌های سنتی وجود ندارد و پوست کندن دام بر روی زمین، جدا نبودن بخش کثیف از تمیز، نبود آبگرم برای ضدعفونی کردن لوازم، عدم رعایت فاصله زمانی برای کشتار، انتقال دام به قصابی‌ها با هر نوع وسیله نقلیه گوشه‌ای عدم ضوابط بهداشتی در کشتارگاه‌های سنتی است.

این وضعیت درحالی‌که چند سالی قرار است پرونده کشتارگاه‌های سنتی در مازندران بسته شود و همچنان این واحدهای غیربهداشتی در گوشه و کنار استان پابرجا هستند.