شنبه 22 ارديبهشت 1397-21:40 کد خبر:59738

با پیشنهاد جوانترین عضو شورای شهر ساری و تصویب شورا:

روز آرش روز ساری شد/ آغاز پروسه ثبت روزساری در تقویم رسمی کشور

شورای اسلامی شهر ساری با پیشنهاد رئیس کمیسیون طرح و برنامه این نهاد مبنی بر نامگذاری روز کمانگیری آرش به عنوان "روز ساری" موافقت کرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، شورای اسلامی شهر ساری با پیشنهاد قاسم قاسمی رئیس کمیسیون طرح و برنامه این نهاد مبنی بر نامگذاری روز کمانگیری آرش به عنوان "روز ساری" موافقت کرد.

در جریان بیست و دومین جلسه شورا که شامگاه شنبه 22 اردیبهشت ماه 97 یعنی امروز عصر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اتفاقی بسیار مبارک افتاد که می‌تواند زمینه‌ساز جهش فرهنگی بسیار مهمی در مرکز استان شود.

قاسم قاسمی رئیس کمیسیون طرح و برنامه شورا با ارائه پیشنهادی خواستار نامگذاری روز کمانگیری آرش به عنوان "روز ساری" شد که با موافقت اعضای شورا این پیشنهاد مورد تصویب قرار گرفت.

بر این اساس، مصوبه شورای اسلامی شهر ساری در این خصوص پس از طی مراحل قانونی باید به شورای فرهنگ عمومی ارائه شده تا پس از تصویب از سوی این شورا در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت و درج شود.

متن کامل پیشنهاد قاسم قاسمی رئیس کمیسیون طرح و برنامه شورای اسلامی شهر ساری که در جلسه بیست و دوم این نهاد قرائت شد، به شرح زیر است:

پس از حمد خداوند بي همتا آغاز كلام امروزمان چه نيكوست كه با شهر كهن باشد، شهري كه عاشقانه دوستش داريم و زلف با خاطراتش گره زده ايم، اگر امروز شهرمان پير فرزانه اي است كه در آينه اش تك تك مان را نظاره مي كند، شايد از ما با نگاهش كنجكاوانه مي پرسد جز شكوفه هاي نارنج كه طبيعت من هستند، از هويتم چه قصه اي براي فرداي فرزندانتان مي توانيد بخوانيد؟

آيا به راستي  قدمتي چنين سترگ هويتش مي تواند بي تعريف باشد؟ تاريخش بدون داستاني استادانه مي تواند قباي تفاخر برتن كند؟ آيا شهر بي قهرمان ، قصه اي شيرين است براي روايت؟ آيا شهر بي تولد در تقويم روز ها بهانه اي براي پاسداشت و بزرگداشت خواهد داشت؟

در جستجوهاي تاريخ بايد اسطوره اي باشد كه به قدمت و شكوه شهرمان نام آور باشد، كه مزين شود تولد اين پير فرزانه به نامش، كسي كه كهن تر از فريدون ، نامي تر از كاوه  و ميهن پرست تر از رستم باشد و در تاريخ پيوند با شهرمان  داشته  باشد،آري ، آرش كمانگير كه جان در نيام كمان گذاشت و به عشق وطن جان داد و خاك پس گرفت چون شهيداني كه جان شيرين دادند و خاك عزيز ندادند.

چه مبارك است كه چنين مرد غيوري قهرمان قصه اين شهر پر شكوه باشد و روز حماسه اش روز ساري نامگذاري شود،كمان نيك و هدف نيك و سرزمينمان نيك باد كه هميشه جاي روزي در تقويم شهر به نام ساري سبز بماند.

همانطور كه قريب به هزار سال قبل فخرالدين اسعد گرگاني خالق اثر بي بديل ويس و رامين سده اول قرن پنجم و در نامه پنجمش اينگونه سرود: "از آن خوانند آرش را كمانگير كه از ساري به مرو انداخت يك تير" لذا پيشنهاد مي گردد در راستاي اقدامات وسيع فرهنگي در چند سال گذشته و افتتاح بوستان ولايت به عنوان شناسنامه فرهنگ غني مردمان شهر، روز اسطوره بزرگ تاريخ كشورمان ، روز آرش به عنوان روز ساري انتخاب گردد.

پنج سال پیش عده‌ای از جوانان ساروی با تکیه بر بیت مشهور

از آن خوانند آرش را کمانگیر/که از ساری به مرو انداختی تیر

از فخرالدین اسعد گرگانی بر آن شدند که این هویت تاریخی و اسطوره ای ساری را زنده کنند.

به همین جهت به قدیمی‌ترین نسخه موجود از دیوان ویس و رامین گرگانی در کتابخانه ملی کانادا رجوع شد و بیت فوق تأیید گردید.

هم‌چنین نسخه قدیمی و معتبر دیگری در کتابخانه کلکته هند موجود است که این بیت را تایید میکند،علاوه بر اینها نسخه قدیمی موجود در کتابخانه ملی هم عیناً همین بیت را آورده است.

جالب است بدانید در شاهنامه فردوسی نیز بارها به نام ساری اشاره شده که این خود موید جغرافیای اسطوره‌ای این کهن شهر است.

این را اضافه کنید به یافته های دوسال پیش در وستمین کیاسر ساری که گورها و دخمه های اشکانی و ساسانی بودند و همین به قدر کافی برای اثبات تاریخی بودن جغرافیای ساری کافی است.

مصوبه اخیر شورای شهر ساری را باید به فال نیک گرفت، مخصوصاً اینکه این طرح توسط جوانترین عضو شورا ارائه گردیده است ‌مهم‌ترین اقدام پیش رو ایجاد کارگروهی علمی و آغاز پروسه ثبت ملی روز ساری در تقویم رسمی کشور به تاریخ رهاسازی تیر از چله کمان آرش است.