دوشنبه 24 ارديبهشت 1397-9:57 کد خبر:59768

خبرگزاری مهر گزارش می‌‌دهد:

دپوی زباله در باغ های جویبار/ روستاها درگیر بحران زباله

دپوی زباله در حاشیه باغ ها معضل جدی این روزهای کشاورزان و شالیکاران جویباری شده و مسئولان همانند گذشته گوش شنوایی ندارند.


خزرتیترخبر: انگار قرار نیست مشکل پسماند و زباله در مازندران حل شود و هر روز، معضل جدیدی از این طلای کثیف در گوشه و کنار استان به گوش می‌رسد.

سالانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود و این طلای کثیف یا در حاشیه جنگل، کنار دریا، رودخانه و کنار باغات و مزارع دپو می‌شود و اگر این موضوع به همین منوال در مازندران ادامه یابد ، شاید درآینده نزدیک شاهد یک فاجعه بزرگ در این استان سرسبز شمالی باشیم.

گرچه سالهاست ایجاد کارخانه های زباله سوز در مازندران مطرح شده و مدیران زیادی به این بهانه به خارج از کشور سفر کرده اند و در نهایت سر از جاهای خوش آب و هوای آن ورآب سردر آورده اند، اما تاکنون این سفرهای پرهزینه رهاوردی نداشته و همچنان طلسم راه اندازی کارخانه کمپوست در مازندران شکسته نشده است.

از سال گذشته نیز بحث آموزش تفکیک زباله از مبدأ نیز در مازندران آغاز شده است و به نظر می‌رسد مقصد این تفکیک زباله در کنار باغ زارها و مزارع باشد چرا که کشاورزان زیادی از دپوی زباله دررنج هستند.

محل دپوی زباله جویبار، چند صد متری ازشهر فاصله دارد و درنزدیکی چندین روستای بخش مرکزی شهرستان واقع‌شده است و دپوی زباله در آن، مشکلات زیست‌محیطی و سلامت را برای حاشیه نشینان به ارمغان آورده است.

یکی از باغداران جویباری که حوالی باغش به محل دپو زباله تبدیل شده، بابیان اینکه محل دفن زباله مشکلات زیادی را برای اهالی و کشاورزان منطقه ایجاد کرده است گفت:بارها شکایت خود را به شبکه بهداشت، محیط‌زیست و شهرداری اعلام کردیم و هنوز پاسخی دریافت نکردیم.

رضا آبیان با اعلام اینکه در مدیریت جدید شهرداری یکسری اقدامات انجام شد افزود:دیوارکشی محل دفن زباله، زهکشی و کاشت درخت در مسیر اقدامات صورت گرفته بوده است اما شیرابه این زباله‌ها تأثیر بدی برای محصولاتم دارد.

مشکل دفن زباله تنها مربوط به این شهر نبوده بلکه این مشکل از سال های بسیار دور گربیان گیر اکثر شهرهای مازندران بوده است

رئیس اداره محیط ‌زیست شهرستان جویبار محل دفن زباله شهر جویبار را مغایر با معیارهای محیط‌ زیست بیان کرد و گفت: مشکل دفن زباله تنها مربوط به این شهر نبوده بلکه این مشکل از سال های بسیار دور گربیان گیر اکثر شهرهای مازندران بوده است.

ناصر کیایی با اعلام اینکه طبق دستورالعملی که توسط مدیرکل امور شهری استانداری مازندران در ارتباط با اقدامات به عمل‌آمده توسط شهرداری‌ها در خصوص محل دفن زباله اظهار داشت: طبق این دستورالعمل شهرداری‌ها موظف هستند به نکاتی همچون محصورسازی محل دپو، مدیریت جلوگیری رواناب به بالادست‌ها ، اجرای زه کشی شیرابه زباله به درون یک مخزن، سم‌پاشی، آهک پاشی و خاک‌ریزی به‌صورت هفتگی اقدام کنند.

وی افزود: شهرداری این شهرستان طبق این دستورالعمل مدیرکل دفتر امور شهری موظف است تا حداقل شهریورماه سال جاری نسبت به این امر اقدام کند.

رئیس اداره محیط‌ زیست شهرستان جویبار بابیان اینکه امیدواریم که این شهردار تا موعد مقرر نسبت به این امور اقدام کند، گفت:در غیر این صورت محیط‌زیست مجبور به اعمال قانون در این زمینه خواهد شد.

کیایی با اشاره به اینکه طی آخرین بازدید شهرداری نسبت به دیوارکشی یک ضلع از محوطه دفن زباله اقدام کرده است، بیان کرد:خوشبختانه شهرداری جویبار توانسته تا به امروز اقدامات مناسبی را انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه مشارکت مردم در حفظ محیط‌زیست بسیار تأثیرگذار است گفت: محیط‌زیست متعلق به همه است و اگر این بی‌محبتی را نسبت به محیط‌زیست ادامه دهیم در آینده نزدیک با بحران شدیدی مواجه خواهیم شد.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان جویبار به تفکیک زباله از مبدأ برای کاهش آلودگی زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت: این امر باعث می‌شود تا بتوانیم مرکز دفن زباله را مدیریت کنیم.

کیایی در خصوص نبود سازمان های مردم نهاد دوستداران محیط‌زیست در این شهرستان افزود: با ایجاد این تشکل ها در این شهرستان می‌توان به فرهنگ‌سازی مردم در تفکیک زباله و آموزش‌ها کمک کرد و برای ایجاد آن فرمانداری، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها می‌توانند ورود پیدا کنند.

بخشدار مرکزی شهرستان جویبار در خصوص محل دفن زباله گفت: مردم و مسئولان در کنار هم باید این مسئله را مدیریت کنند، مسئولان در بخش سرمایه‌گذاری و مردم در بخش کاهش حجم تولید زباله می‌توانند مؤثر باشند.

فعالیت ۲۰۰ واحد ضایعاتی در جویبار

محمد مدانلو بابیان اینکه در شهرستان جویبار ۲۰۰ واحد ضایعاتی وجود دارد، افزود: اگر این واحدها فعال نبودند حجم تولید زباله در این شهرستان چندین برابر می‌شد.

وی حجم تولید زباله در روز را ۷۰ تن بیان کرد و گفت: با طرح مدیریت تفکیک زباله از روستاهای این شهرستان باید این حجم زباله را در روز را بیشتر کاهش دهیم.

بخشدار مرکزی شهرستان جویبار بابیان اینکه با مدیریت تفکیک زباله از مبدأ طرح جمع‌آوری از روستاها را از ۲۵ روستا به ۱۵ روستا کاهش داده‌ایم افزود: در حال حاضر زباله‌های ۱۵ روستا در محل زباله ریخته می‌شود.

مدانلو همچنین با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی از مواد بازیافت نیز در کاهش حجم تولیدی زباله مؤثر است اظهار داشت: روستاهایی همچون درویش محمدشاه ، درکاسر، قادی‌محله، قوشی محله و حیدرآباد بیشتر درگیر مسائل زیست‌محیطی هستند.

متأسفانه در شهرستان جویبار، یک منطقه مناسب برای محل دپو زباله وجود ندارد و روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ تن زباله جمع‌آوری می‌شود که این میزان زباله در ایام تعطیلات به ۱۰۰ تن هم می‌رسد.

محل دپو زباله شهر جویبار در زمینی با مساحت چهار هکتار و ارتفاعی بیش از پنج‌متر از حجم زباله پرشده است ، اگرچه مکانی مناسب برای محل دپو زباله نیست اما برای کاهش بوی آزاردهنده و آلودگی مسئولان باید نسبت به اقداماتی همچون آهک پاشی به ‌صورت هفتگی اقدام کنند.