پنجشنبه 27 ارديبهشت 1397-13:26 کد خبر:59821

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل اعلام کرد:

سرنوشت زباله در مازندران به دریا و جنگل ختم می‌شود/ زباله سوز یک اشتباه رایج است

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: امروزه سرنوشت زباله در مازندران به دریا و جنگل ختم می شود و مشخص نیست چقدر محیط زیست برای مازندران اهمیت دارد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایسنا، عزیز عابسی با اشاره به اینکه به دلیل گرمایش جهانی زمین کشور در حال گذار و تغییر اقلیم است، اظهار داشت: این تغییرات موجب فشار بر تمام کشور می شود.

وی با بیان اینکه مازندران در ذهن عموم به عنوان یک پهنه امن آب و هوایی به حساب می آید، تصریح کرد: اگر یک روزی مهاجرت اکولوژیکی و اقلیمی اتفاق بیفتد این امر بر روی مازندران در چند سال آینده زیاد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل تصریح کرد: مازندران امروز با مشکلاتی همچون آلودگی دریا، زباله و پسماند، عدم تصفیه فاضلاب در بسیاری شهرها و شهرک های صنعتی رو به رو است.

عابسی با اشاره به اینکه دریای خزر امروز به یک محیط نامناسب برای شنا و زندگی ماهیان تبدیل شده است، گفت: جنگل ها مراتع به دفن یا تلنبار زباله اختصاص یافت و این شرایط مطلوب نیست.

دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به اینکه این کارگروه در استان بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: زمانی اثرگذاری این کارگروه مشخص می شود که باید دید به چه میزان امکان ورود به مسائل را می دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در مازندران با آن رو به رو هستیم این است که تنها دو شهرداری سازمان مدیریت پسماند دارند و مابقی شهرها فاقد این بخش مهم هستند، خاطرنشان کرد: وقتی سازمان پسماند وجود ندارد متخصصی نیز در این زمینه نیست در واقع شهرداری به صورت منفرد بدون تفکر و ذهنیت درست تصمیم گیری می کنند.

عابسی گفت: نیروی متخصص در بخش محیط زیست در ادارات به ویژه شهرداری ها کم استخدام شده چرا که در هیچ زمانی این موضوع دارای اهمیت نبوده است.

وی با اشاره به اینکه نکته جالب اینجاست مفهوم برخی واژگان مانند زباله سوز، دفن بهداشتی و کمپوست برای برخی شهرداری چی ها همانند سایر مردم است، اظهار کرد: این کارگروه با قرار گرفتن در مرکز توجهات در استانداری می تواند مشاوره دهد تا با ورود مناسب به پروژه ها، مسئولان را در تصمیم‌گیری درست همراهی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل به موضوع زباله و زباله سوز پرداخت و گفت: در موضوع زباله سوز نیز همه هیجانی به دنبال آن رفتند بدون اینکه هیچ دانشی از این موضوع داشته باشند.

در تمام دنیا مدیریت زباله به این صورت است که تا حداکثر ممکن بازیافت شود؛ مجموع بازیافت و کمپوست در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا تنها به 50 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه موضوع زباله سوز در ایران به اشتباه رایج شده است، خاطرنشان کرد: زباله سوز تنها به عنوان یکی از مولفه‌ها در رفع مسائل است و تمام مشکلات را برطرف نمی کند.

عابسی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف بازیافت زباله، دریافت انرژی از زباله است، تصریح کرد: برخی زباله ها مانند شیشه و پلاستیک به کمپوست تبدیل نمی‌شود و قابل بازیافت نیست، آیا برای این مواد راهکاری در نظر گرفته شده است.

دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با بیان اینکه این ذهنیت که زباله های چند تنی شهرها را می توان در داخل زباله سوز ریخت اشتباه است، گفت: ما هنوز هیچکدام از این مولفه ها را رعایت نمی کنیم و در ظاهر و به صورت اسمی به دنبال ساخت زباله سوز هستیم اما باید بدانیم که اگر قرار است اتفاقی در مدیریت پسماند مازندران صورت پذیرد تنها یک بخش از آن زباله سوز است.