پنجشنبه 27 ارديبهشت 1397-16:16 کد خبر:59825

رئیس پلیس فتای مازندران خبر داد:

دستگیری کلاهبردار اینترنتی/ دستگیری گردانندگان کانال‌‌های تلگرامی مزاحم درمازندران

رئیس پلیس فتا استان از دستگیری فردی که با استفاده از یک نرم افزار جاسوسی و تبلیغ آن در کانال های تلگرامی و فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری از مردم می کرد خبر داد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از پایگاه خبری پلیس، حسن محمدنژاد از دستگیری فردی که با استفاده از یک نرم افزار جاسوسی و تبلیغ آن در کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کرد خبر داد.

وی در تشریح این خبر گفت: در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا مبنی بر برداشت غیرمجاز وجه از حساب بانکی وی، موضوع در دستور کار کارآگاهان این پلیس قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا استان مازندران افزود: در جریان رسیدگی به این پرونده ماموران متوجه چندین فقره کلاهبرداری با برداشت غیرمجاز وجه از حساب کاربران فضای مجازی توسط متهم یا متهمان شدند و اقدامات پلیسی را برای شناسایی آنان آغاز کردند.

محمدنژاد خاطرنشان کرد: ماموران پس از اقدامات اطلاعاتی موفق شدند متهم را که اهل یکی از استان های شمال غربی کشور بوده، شناسایی کنند.

وی تصریح کرد: پس از هماهنگی با مرجع قضایی ماموران در عملیاتی ضربتی متهم را دستگیر و در بازرسی از منزل وی 10 عدد سیم کارت، تعدادی گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و سیستم رایانه‌ای حاوی اطلاعات شخصی مالباختگان کشف کردند.

رئیس پلیس فتای مازندران بیان کرد: متهم با طراحی نرم افزاری با عنوان آموزش ساخت ربات و نصب ویندوز یک برنامه جاسوسی با عنوان Setting را برای مخاطبان و کاربران کانال‌های تلگرامی ارسال می‌کرد که با نصب این نرم‌افزار توسط کاربر متهم به اطلاعات گوشی، پیامک ها و ارتباط مبادله شده با سامانه‌های ussd اعم از شماره کارت، رمز دوم بانکی آنان دسترسی پیدا می‌کرد.

محمدنژاد در ادامه گفت: متهم که با بررسی‌های انجام شده در سیستم‌های رایانه‌ای و ایمیل‌های شخصی وی 90 فقره اطلاعات حساب‌های بانکی اشخاص مختلف شناسایی و کشف شده است، پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شد.

وی از مالباختگان و کسانی که با استفاده از این نرم‌افزار مورد سرقت واقع شدند خواست؛ برای رسیدگی به شکایت و یا تنظیم دادخواست به پلیس فتای استان مازندران و یا دادسرای محل سکونت خود مراجعه کنند.

رئیس پلیس فتا مازندران در خاتمه با بیان اینکه امروزه بسیاری از اپلیکیشن‌های رایگان که در فضای مجازی وجود دارند، حاوی بدافزارهایی هستند که می‌توانند به اطلاعات مهم افراد دسترسی داشته باشند، گفت: کاربران شبکه‌های اجتماعی مراقب باشند تا بر روی هر لینکی که از طرف افراد ناشناس ارسال می‌شود کلیک نکرده و هر نرم‌افزاری که در این محیط تبلیغ می‌شود را دانلود نکنند، زیرا امکان نصب بدافزار وجود خواهد داشت، بدافزارهایی که تصاویر و اطلاعات شخصی و مالی قربانی را سرقت و اطلاعات خصوصی وی را دستمایه اخاذی، برداشت غیرمجاز و دیگر نیات سوء خود قرار می‌دهند.

براساس این گزارش،حسن‌ محمدنژاد از شناسایی و دستگیری افرادی که با انتشار مطالب ‌کذب و توهین‌آمیز در کانال‌های تلگرامی و تمسخر مردم، موجب سلب‌ آسایش و هتک‌حیثیت مردم می‌شدند، توسط کارآگاهان سایبری پلیس فتا خبر داد.

وی بیان کرد: در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس‌فتا مبنی بر این که شخصی ناشناس با انتشار مطالبی در قالب صوت، تصویر و فیلم در چندین کانال تلگرامی، وی را مورد تمسخر قرار داده است موضوع در دستورکار ماموران پلیس‌فتا قرار گرفت.

رئیس‌پلیس فتا مازندران، افزود: پس از انجام بررسی‌های فنی و پلیسی مشخص شد، هر یک از کانال‌های مورد نظر توسط چندین نفر به هویت‌های معلوم مدیریت می‌شوند.

محمدنژاد تصریح کرد: کارشناسان پلیس فتا با استفاده از روش‌های فنی و مهندسی اجتماعی، ادمین اصلی کانال‌های موردنظر را شناسایی و با هماهنگی مقام محترم قضایی، متهمان را دستگیر کردند.

وی، خاطرنشان کرد: متهمان در بازجویی های به عمل آمده به تشکیل کانال و گروه های تلگرامی با هدف توهین و تمسخر افراد در دیگر استان‌های کشور برای سرگرمی خود اعتراف کردند.

رئیس پلیس فتا مازندران به متخلفان، هشدار داد: هرگونه انتشار اطلاعات و تصاویر شخصی دیگران در فضای مجازی جرم تلقی می‌شود و با عاملان آن برخوردی جدی خواهد شد.