پنجشنبه 3 ارديبهشت 1394-11:38 کد خبر:6105

سرعت گیر یا نفس گیر!!!

سرعت‌گیر یا قلنج‌گیرهای بدون علائم در سطح شهر گلوگاه

ساخت سرعت‌گیرها از نظر کمیت و کیفیت جای بحث دارد، چرا که برخی از این سرعت‌گیرها بیشتر قلنج‌گیر هستند تا سرعت‌گیر باشد.


به گزارش خزرخبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گلوگاه، افزایش روزافزون و قارچ‌گونه سرعت‌گیرهای بدون علائم و رنگ در سطح این شهرستان، مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

سرعت‌گیرها به‌عنوان یکی از ابزارهای کنترل و آرام‌سازی ترافیک مطرح هستند که در نقاط مختلف دنیا استفاده می‌شوند تا از این طریق بتوان سرعت وسایل نقلیه را کنترل کرد و رفتار رانندگان را تغییر داد و در نتیجه، شرایط ایمنی را برای کاربران معبر بهبود بخشید.

البته در سطح شهر گلوگاه و حداقل استان مازندران ساخت سرعت‌گیرها از نظر کمیت و کیفیت جای بحث دارد، چرا که برخی از این سرعت‌گیرها بیشتر قلنج‌گیر هستند تا سرعت‌گیر، البته شاید اسم نفس‌گیر و جانکاه، زیبنده‌ترین نام برای خاکریزهای آسفالتی موجود در شهر و دیار ما باشد.

وجود سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها در معابر و شهرها، مشکلات زیادی از قبیل آسیب دیدن جلوبندی، سیستم ترمز و کلاچ خودروها و وسایل نقلیه، بالا رفتن مصرف سوخت و افزایش آلودگی هوا و همچنین تأثیر منفی در سرویس‌دهی وسایل نقلیه اورژانسی را به‌دنبال دارد.

وجود تابلو و علائم هشداردهنده چند متر قبل از سرعت‌گیرها برای اطلاع راننده امری اجتناب‌ناپذیر است، در صورتی‌ که نه تنها از تابلو و علائم خبری نیست بلکه سرعت‌گیرهایی از جنس آسفالت نیز بعضاً بدون رنگ هستند یا رنگ مناسبی ندارن.

در خیابان ۱۵ خرداد، بیش از ۵ سرعت‌گیر وجود دارد که برخی با فاصله‌ای تقریباً ۵۰ متر از هم احداث شده که منطقی به‌نظر نمی‌رسد.