سه شنبه 26 تير 1397-20:20 کد خبر:61962

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

کم‌آوردن «رَتون» در جدال با کم‌آبی

کشت رَتون یا کشت دوم برنج به دلیل استفاده کم سموم و کیفیت بالای محصول با استقبال زیاد کشاورزان همراه بود اما طرح نکاشت برنج دامن این نوع کشت را گرفت.


خزرتیترخبر:«اگر باران به کوهستان نبارد، به سالی دجله گردد خشک‌رودی»، حکایت امسال منابع آبی مازندران است که روز به روز شاهد کاهش قابل ملاحظه سطح آب و یا حتی در مواردی خشک شدن آن هستیم.

کشت رَتون یا کشت دوم برنج به دلیل استفاده کم سموم و کیفیت بالای محصول با استقبال زیاد کشاورزان همراه بود اما طرح نکاشت برنج دامن این نوع کشت را گرفت و متولیان در حالی بر طبل نکاری می‌کوبند که بسیاری آب در شالیزار بستند.

اثرات خشکسالی برای تمام مردم مازندران به عینه ملموس است و باحضور در مناطق مختلف تنها عکس‌العمل آنان آه کشیدن و حسرت خوردن است.

در حال حاضر منابع آبی مازندران تحت تأثیر کم‌بارشی و استرس آبی در جدالی نابرابر با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند اما اینکه این جدال تا کی ادامه دارد کسی نمی‌داند؟

کشاورزان مازندران امسال فصل کشت را با استرس و نگرانی از استرس آبی آغاز کردند و اینکه نکند شالیزارهای آنان سبز نشود، به هر حال هر چه بود روزهای نگرانی آنان رو به پایان است برخی موفق شدند محصول‌شان را از استرس‌های خشکسالی دور نگهدارند ولی برخی نیز دچار خسارت شدند و محصولی ندارند چه برسد به اینکه به روزهای برداشت فکر کنند.

*تغییر رژیم بارشی

مدیرکل هواشناسی اظهار کرد: براساس نقشه‌های هواشناسی امروز و فردا شاهد بارش‌های پراکنده در آسمان مازندران هستیم و از فردا به‌تدریج دمای هوا به حالت عادی باز می‌گردد.

سیدمحمدرضا رضوی با اشاره به پیش‌بینی پایان هفته‌ای گرم در آسمان مازندران، گفت: اما گرمای هوا به شدت هفته‌های گذشته نیست.

وی با بیان اینکه پدیده خاصی بارشی طی 20 روز آینده در آسمان مازندران نداریم، افزود: تابستان باید هوا گرم باشد و اینکه در تابستان انتظار داشته باشیم بارش جبران کم‌بارشی‌ها را کند تصوری اشتباه است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه کشور رو به کم بارشی بوده و دمای هوا یک درجه دما افزایش می‌یابد، افزود: رژیم بارشی هم از لحاظ زمانی و مکانی تغییر خواهد کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه مازندران نسبت به نرمال بلندمدت حدود 17 درصد کاهش بارندگی دارد، گفت: با این وجود هنوز در فکر مبارزه با اقلیم هستیم و هنوز نتوانستیم با اقلیم سازگار شویم و مصرف ما نیز همان است.

*کسی به فکر منابع آبی مازندران نیست

رضوی تصریح کرد: در شرایطی که برنج دو سال گذشته در انبارها است می‌‌بینیم کشاورزان سراغ کشت دوم می‌روند باوجود اینکه چاه‌های آب در حال خشک شدن است ولی کسی نیست به فکر منابع آبی سطح استان باشد.

وی با بیان اینکه بحث کشاورزی در مازندران رها شده است، خاطر نشان کرد: با کشت دوم برنج در گرمای تابستان آب را بی‌دفاع می‌کنیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: به‌ دلیل تبخیر بالا، افزایش دما و کاهش رطوبت لازم است کشاورزان به هشدارها مبنی بر ممنوع بودن کشت دوم توجه کنند، چرا که آب برای کشت اول ناکافی بود.

*پرهیز جدی کشاورزان از انجام کشت دوم برنج

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: به‌دلیل کم‌آبی توصیه ما به کشاورزان از کشت دوم برنج پرهیز کنند.

ابراهیم قربان‌نژاد افزود: کشاورزان در صورت داشتن آب اضافه، روان‌آب و آب‌بندان به جای نشای مجدد رتون‌کاری کنند که مصرف کودهای پتاسه در کشت نخست و رتون مقاومت گیاه را در مقابل تنش‌ها افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد:همچنین به کشاورزانی که بعد از برداشت گندم و جو اقدام به کشت برنج کردند توصیه کردیم اگر منابع آب مطمئن ندارند اقدام به کشت نکنند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: موضوع دیگر بحث کشت ارقام محلی به‌جای پرمحصول بوده که طول دوره رشد کمتری دارد و آب کمتری مصرف می‌کند.

*آب برای کشت اول است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز درباره وضعیت منابع آبی مازندران ، با بیان اینکه با تلاش و تمهیدات انجام شده کشت اول برنج در مراحل پایانی است، اظهار کرد: رهاسازی آب از سدهای مازندران تنها برای کشت اول برنج است و بعد از برداشت هیچ آبی برای کشت دوم در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد.

محمدابراهیم یخکشی افزود: با توجه به اینکه برخی شالی‌کاران از آب زیرزمینی برای کشت دوم برنج استفاده می‌کنند اگر موردی از کشت دوم مشاهده شود فرد علاوه بر مطالبه خسارت به مراجع قضایی نیز معرفی خواهد شد.

وی اضافه کرد: پروانه صادر شده برای بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی تنها برای انجام کشت اول است و باید بدانیم منابع آب‌های زیرزمینی تحمل برداشت‌های بی‌رویه و بیش از حد را نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: همچنین اگر فردی با داشتم پروانه برداشت از آب‌های زیرزمینی اقدام به کشت دوم کند در تمدید پروانه برای سال آینده تجدیدنظر شده و امکان دارد پروانه برای سال آینده تمدید نشود.