چهارشنبه 27 تير 1397-8:24 کد خبر:61965

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

داغ جوانان مازندرانی و اعتراف آقای مدیرکل!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: آمار مرکز آمار ایران را زیر سؤال نمی‌بریم ولی می‌دانیم که آمار اداره‌ کل کار مازندران نیز واقعی نیست.


خزرتیترخبر:برای مازندران همیشه سرسبز که روی سنگش گل می‌روید، وجود این همه نیروی بیکار واقعاً جای سؤال دارد و اگر از همه ظرفیت‌ها استفاده شود دلیلی ندارد که این جمعیتِ فقیر یا بیکار داشته باشیم.

وجود دریا و جنگل و سایر جاذبه‌های طبیعی، تنها بخشی از ظرفیت‌های این استان است که با تلاش و برنامه‌ریزی درست مسئولان می‌تواند به‌ سرعت راه توسعه و اشتعغال را در پیش گیرد.

به ‌دلیل نداشتن برنامه‌ای درست و جامع، دیار سبز مازندران از کاروان توسعه بازمانده است که این مهم، خود موجب شده روز به روز بر جمعیت جویای کار آن افزوده شود.

اگر تخم گیاه یا هسته میوه‌ای بر تخته سنگی قرار گیرد، به‌ دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و دارا بودن رطوبت کافی، پس از مدتی حتی روی سنگ می‌روید و تبدیل به گیاه کاملی می‌شود ولی می‌بینیم حتی برای کشاورزی این استان برنامه درستی اندیشیده نشده و یا اگر طرحی در این زمینه داریم، اشتغال‌زایی خوبی به همراه نداشته است و یا برای مدتی فعال بود، سپس دوباره مسکوت مانده است.

درست است مازندران استان سرسبز و برخوردار از مواهب طبیعی و خدادادی است، به همین دلیل به ‌دلیل برخورداری از بسیاری از برنامه‌های توسعه دور مانده است، نمونه آن می‌توان به ممنوعیت ورود صنایع بزرگ در استان اشاره کرد، درحالی که باید بدانیم فقر زیر برگ‌های سبز درختان بیداد می‌کند.

باتوجه به وجود تعداد بالای جوانان جویای شغل که عمده آنان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، می‌بینیم که کشاورزی در این استان رونق چندانی نیافته و حتی در چنین شرایطی بخشی از اراضی از بین رفتند.

نتیجه همه این سهل‌انگاری‌ها و ندانم‌کاری‌ها این است امروز مازندران دارای بالاترین جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل است که این موضوع روی همه جوانب زندگی مردم این استان تأثیر به‌سزایی دارد.

با وجود اینکه تعداد جمعیت جویای کار مازندران بالاست، شاهد به‌کارگیری نیروی کار غیربومی در استان هستیم که در کشتارگاه‌ها و همچنین در فصل برداشت محصول به‌ویژه مرکبات افزایش می‌یابد.

موضوع جالب این است که هنوز آمار درستی از تعداد جوانان بیکار در جامعه نداریم و در حالی‌که روز به روز بر تعداد جمعیت آنان افزوده می‌شود، هیچ آمار درستی در این زمینه نداریم که به آن استناد کنیم.

* فارغ‌التحصیلان دانشگاهی؛ بیشترین جمعیت بیکار مازندران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران دراین‌باره، اظهار کرد: براساس آمار 40 هزار جمعیت بیکار در مازندران داریم، درحالی‌که براساس آمار ثبت‌شده مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران 130 هزار نفر است.

کامران اصغری افزود: آمار مرکز آمار ایران را زیر سؤال نمی‌بریم ولی می‌دانیم که آمار اداره‌کل کار مازندران نیز واقعی نیست، تنها زمانی می‌توانیم تعداد بیکاران را به‌ صورت دقیق اعلام کنیم که بررسی عمیقی در این زمینه صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت فاقد شغل مازندران بیشتر فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند، اضافه کرد: به همین دلیل این افراد علاقه‌ای به کار یدی ندارند و اگر هم بخواهند در بخش‌های خصوصی هم جذب شوند بیشتر به شغل‌های پشت‌میزنشینی علاقه نشان می‌دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران تصریح کرد: سال 95 نسبت به سال 96 روند رو به رشد نرخ بیکاری در مازندران کاهش یافت و وضعیت اشتغال در حوزه کارآفرینی بهتر شد.

اصغری اضافه کرد: نیروی کار اتباع بیگانه نیز درصورتی‌که دارای پروانه فعالیت باشند، اجازه فعالیت دارند.

وی بیان کرد: اینکه نیروی کارگری از استان دیگر وارد مازندران شوند، استان‌ها به ‌ویژه استان‌های همجوار ارتباط کاری با هم در حوزه کارگری دارند.

در شرایطی روز به روز بر جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد شغل مازندران افزوده می‌شود که هنوز از ظرفیت‌های بالقوه این استان همیشه سبز نتوانستم استفاده کنیم.