پنجشنبه 28 تير 1397-12:10 کد خبر:61998

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران اعلام کرد:

فعالیت ناجیان غریق فاقد مجوز در سواحل مازندران ممنوع است

معاون سیاسی، امنیتی استاندار نسبت به فعالیت ناجیان غریق غیرمجاز در سواحل استان هشدار داد و گفت: با متصدیان شناگاه هایی که این دسته ناجیان را به کار بگیرند، برخورد خواهد شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مازنی خبر، معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نسبت به فعالیت ناجیان غریق غیرمجاز در سواحل استان هشدار داد و گفت: با متصدیان شناگاه هایی که این دسته ناجیان را به کار بگیرند ، برخورد خواهد شد.

احمد حسین زادگان در جلسه های ساماندهی و جشنواره فرهنگی و ورزشی ساحلی در چالوس افزود: برابر گزارش های دریافتی در بعضی شناگاه های استان ناجیان غریق فاقد مجوز به کار گرفته شدند که برای ما غیرقابل قبول است .

وی تاکید کرد: حفظ جان مردم در شناگاه ها مهم ترین وظیفه متصدیان و خط قرمز برای ماست و با متخلفان بشدت برخورد خواهد شد.

بر اساس آمارهای رسمی ، امسال بیش از یک هزار ناجی غریق در 338 کیلومتر ساحل دریای مازندران در چارچوب اجرای طرح سالمسازی دریا به کار گرفته شده اند ، ولی بیشتر آنان وظیفه نظارت بر شناگاه های عمومی و مناطق حادثه خیز را بر عهده دارند.

این ناجیان زیر نظر هیات نجات غریق مازندران به عنوان یکی از تشکیلات عضو ستاد اجرایی طرح ساماندهی و سالمسازی دریا فعالیت دارند و دستمزدشان نیز از سوی این ستاد پرداخت می شود.

با این وصف ، تعدادی از شناگاه های ساحلی دریای مازندران در مناطقی واقع است که در مالکیت بخش خصوصی یا دستگاه های عمومی و دولتی قرار دارد و تامین ناجیان غریق برای این شناگاه ها هم بر عهده مدیران آنهاست که همواره در چند سال گذشته با مشکل مواجه بوده است .

سال گذشته نبود ناجی غریق در تعدادی از شهرک های ساحلی متعلق به بخش خصوصی گله شناگران و هشدار متولیان ستاد اجرایی طرح سالم سازی دریا را بر عهده داشت ، ولی امسال ناجیانی در تعدادی از این شناگاه ها به کار گرفته شدند که فاقد مجوز از هیات نجات غریق هستند.

امسال از اول خرداد طرح سالم سازی دریا در 98 نقطه از سواحل مازندران فعال شد و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت .

** کاهش 40 درصدی آمار غرق شدگان

معاون استاندار همچنین از کاهش 40 درصدی آمار مرگ ناشی از غرق شدگی در دریای مازندران نسبت به سال قبل خبر داد و گفت : هرچند این کاهش دستاورد خوبی است ، ولی رضایت بخش نیست و باید به دنبال راهکارهای جدیدی برای رساندن آمار به عدد صفر باشیم .

حسین زادگان یکی از اقدامات جدید برای کاهش غرق شدگی را افزایش ساعت فعالیت ناجیان غریق با توجه به گرمای هوا دانست و بر ضرورت تحقق آن تاکید کرد .

وی گفت : گرما زیاد هوا موجب تغییر ساعت شنا از روز به شب شده است و لازم است ناجیان غریق شب ها هم در محل های اجرای طرح حضور داشته باشند .

برابر اعلام ستاد اجرایی سالمسازی دریا ، طرح های ساحلی از ساعت 8 صبح فعالیتش را آغاز می کند و ساعت 8 شب هم به پایان می رسد .

آمارهای سال های گذشته نشان می دهد دستکم 30 درصد آمار مرگ ناشی از غرق شدگی در سواحل مازندران مربوط به شناگرانی بوده که شب هنگام و در نبود ناجیان غریق وارد آب شدند .

معاون استاندار مازندران پرداخت بموقع حقوق ناجیان غریق را هم بر انگیزه آنان برای فعالیت و کاهش آمار غرق شدگی موثر دانست و اظهار داشت : امسال 6 میلیارد و 60 میلیون تومان اعتبار استانی برای طرح های سالمسازی در نظر گرفته شده است که علاوه بر پرداخت بموقع حقوق ناجیان غریق برای تامین تجهیزات غریق ، پشتیبانی و فعایت های فرهنگی هزینه خواهد شد.