يکشنبه 7 مرداد 1397-10:42 کد خبر:62183

تیترامروز گزارش می دهد:

یک بام و دو هوای گازوئیل پاشی عمدی در جاده چالوس

ماجرای ریختن گازوییل در جاده چالوس، به امروز و دیروز ختم نمی شود، این ماجرا سابقه ‌ای طولانی ‌تر از این حرف‌ ها دارد و نوک پیکان این اتهامات گریبان جرثقیل های حمل خودرو را گرفته است.


خزرتیترخبر: هر چه تلاش کرد نتواست خودرویش را کنترل کند،ترمزش نگرفت و لیزی جاده او را به سمت کوه هل داد، حتی رد لاستیک ماشین هم بر جاده نماند؛ به فاصله اندکی صدای ترمز ماشین های دیگر نیز در گردنه چالوس پیچید و چند خودروی دیگر هم به کوه برخورد کردند.

روز ‌آفتابی و احتمال لغزنده بودن جاده موضوع ضد و نقیضی است و امکان پذیر نیست؛ اما افراد حاضر در محل همگی متفق القول معتقد بودند که «گازوئیل در کف جاده باعث لغزندگی شده است» این اتفاقات کافی بود تا زمزمه ها در خصوص ریختن گازوییل توسط امداد خودروهای مستقر در این محور برای کسب درآمد بیشتر و سوءاستفاده از مردم قوت بگیرد.

اگرچه بسیاری از مردم و کارشناسان استناد به وقوع چند تصادف رانندگی در یک نقطه خاص را دلیل محکمی برای اثبات تخلف امدادگران نمی دانستند اما اهمیت مساله به قدری بود که موجب یک نگرانی عمومی شد.

ماجرای ریختن گازوییل در جاده چالوس، به امروز و دیروز ختم نمی شود، این ماجرا سابقه ‌ای طولانی ‌تر از این حرف‌ ها دارد،در دهه گذشته نیز این جاده شاهد تصادفاتی بود که دلیل لیزخوردگی خودرو بر اثر لغزندگی جاده گزارش شد.

حال این گزارش ها به صورت باورنکردنی پررنگ شده است و نوک پیکان این اتهامات گریبان جرثقیل های حمل خودرو و وانت های خودروبر را گرفته است، بسیاری از رانندگان قدیمی خط کرج چالوس به این قضیه اذعان دارند.

این گزارش‌های عجیب پلیس و سازمان راه را بر آن داشت تا به این موضوع رسیدگی کنند،برخی بر این موضوع تاکید داشتند و اتهامات وارده را بر گردن جرثقیل‌های حمل خودرو و وانت‌های خودروبر را می انداختند که با ریختن گازوییل در جاده عامل ایجاد تصادف می‌شدند تا از این طریق چرخه کاریشان مختل نشود و گروهی نیز معتقد بودند که بسته نشدن باک خودروهای سنگین و سرریز شدن گازوئیل های آنها موجب تصادف می شود.

پذیرفتن این موضوع بسیار سخت و البته دردناک است، افرادی که به بهانه اشتغال و منبع درآمد بخواهد عده ای دیگر را سیاه پوش کند، نمی‌توان تصور کرد که عده ‌ای به جایی رسیده ‌اند که به چیزی جز بقای خودشان فکر نمی ‌کنند و انسانیت و شرف را به جیب ‌های پرپول می‌ فروشند.

یک کارشناس حوزه راه در این زمینه معتقد است که یکی از مهمترین دلایل بروز تصادفات جاده ای به ویژه در محورهای کوهستانی مثل جاده هراز و چالوس، لغزندگی سطح جاده است که این نیازمند کارشناسی دقیق و آزمایشات مختلف است.

مهدی عباسی در مورد دلایل بروز لغزندگی در این محورها افزود: یکی از دلایلی که شاید کمتر مورد توجه مسئولان راهداری و نیروی انتظامی قرار گرفته خودروهای یخچالی هستند که از شمال کشور گوشت، محصولات پروتئینی، لبنیات و دیگر محصولات را به مقصد تهران و دیگر شهرها بارگیری می کنند.

وی افزود: این خودروها در مسیر رفت به سمت تهران دمای یخچال خود را روی درجه منفی می گذارند و محصولات منجمد منتقل می شود؛ اما در مسیر برگشت به این خودروها تاکید شده که برای پایین آوردن هزینه های شرکت و صرفه جویی، یخچالهای خود را خاموش کنند،جاری شدن خون آبه، چربی‌ها، شیرابه و دیگر مایعات از این یخچال‌ها سبب لغزنده شدن جاده و سر خوردن خودروها و بروز حادثه می شود.

شیر تخلیه تانکرهای حمل شیر از ۱۰ مورد ۳ تا ۴ مورد آن مشکل دارد، شیر، آب پنیر و خامه روی جاده می ریزد و موجب ایجاد کف و چربی در جاده می شود و این چربی و لزجی به وسیله لاستیک خودروها تا کیلومترها منتقل می شود.

عباسی در مورد دیگر عوامل ایجاد لغزندگی در محورهایی چون چالوس و هراز ادامه داد: کمپرسی‌ها و خودروهای سنگین که کار جابجایی مواد معدنی و بار را در جاده انجام می دهند در بیشتر موارد روغن ریزی و نشت واسکازین دارند، همچنین اتوبوس‌های مسافری باک گازوئیل خود را تا بالاترین حد پر می کنند و سر پیچ‌های تند جاده هراز، این باک پر سرریز می شود و همین یکی از عوامل لغزنده شدن جاده است.

ریختن گازوئیل در جاده کرج - چالوس صحت ندارد

در همین زمینه و برای اعلام نتیجه کارشناسی تیمی تشکیل شد تا در این زمینه بررسی های لازم را انجام دهند، دادستان عمومی و انقلاب کرج در این خصوص گفت : بعد از بررسی‌ها مشخص شد ریختن گازوئیل در جاده کرج چالوس صحت ندارد.

حاجی رضا شاکرمی در مورد موضوع ریختن گازوئیل در محور کرج - چالوس اظهار داشت: یکی از معاونان خود را به همراه افرادی از اداره راه و شهرسازی و پلیس راه جهت بررسی به محور کرج چالوس اعزام کرده ام.

وی با بیان اینکه ریختن گازوئیل در محور کرج چالوس صحت ندارد، افزود: سال 86 یک مورد اتفاق افتاده که با آن برخورد شده است و خود من هم برای بررسی موضوع به این جاده رفته ام.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با بیان اینکه ممکن است نوع آسفالت ایراد داشته باشد، بیان کرد: در خصوص مواد نفتی و گازوئیل ریزی اصلا این موضوع صحت ندارد.