پنجشنبه 11 مرداد 1397-18:23 کد خبر:62265

مدیرعامل آبفا مازندران اعلام کرد:

کمبود آب شرب در جویبار ناشی از مصارف کشاورزی است

مدیر عامل آبفای شهری مازندران کمبود آب شرب شهرستان جویبار را مربوط به استفاده آن در مصارف کشاورزی اعلام کرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی آبفای مازندران ،ذبیح الله ذاکری پیش از ظهر پنج شنبه در جلسه بررسی کمبود آب شرب شهرک صنعتی و شهر کوهیخیل در فرمانداری جویبار با بیان اینکه مسئولان محلی باید مدیریت مناسبی در مصرف آب شرب در این شهرستان داشته باشند ، گفت: متاسفانه آبی که بر مدار وارد می شود در روستاها برای آبیاری کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اعتبارات دولتی را بسیار ناچیز بیان کرد و گفت: امسال با حفر دو حلقه چاه مشکلات این منطقه بسیار کم تر شده و برای کمبود آب شرب کوهیخیل بهترین روش در نظر گرفتن یک خط انتقال آب مستقیم است.

مدیر عامل آبفای شهری مازندران گفت: طول انتقال خط حدود ۴.۵ کیلومتر است و در زمینی که در اختیار آبفای شهری قرار گرفته منبع دخیره سازی آب نیز احداث می شود که هزینه اجرای مخزن ذخره ، پمپاژ و خط انتقال حدود ۳ میلیارد تومان است.

ذاکری بیان کرد:تعداد خانوارهای شهر کوهیخیل ۸۰۰ خانوار است ومیزان سرانه مصرف آب این خانوارها ۱۰ لیتر بر ثانیه که در حال حاضر میزان مصرفی ۸ لیتر بر ثانیه است.

مدیر آب و فاضلاب شهری شهرستان جویبار در این جلسه با اشاره به اینکه ۹ حلقه چاه در میدان امام قائمشهر مستقر است گفت: این میزان حلقه چاه با انتقال به شهرستان سیمرغ پمپاژ و به شهرستان جویبار و شهر کوهیخیل انتقال داده می شود.

محمد کریمی با بیان اینکه آب پمپاژ شده به شهرک و شهر کوهیخیل خط انتقال آن فرسوده است ، افزود : این فرسودگی هدر رفت آب را در این منطقه ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه نیاز مبرم به دخیره سازی و نگهداری آب داریم ، گفت:به سازنده آب بند ۳۰ میلیون تومان بدهکار هستیم که برای حل این مشکل خواستار مساعدت مالی از سوی شهرک صنعتی هستیم.

براساس همین گزارش، عضو مجمع نمایندگان مازندران با اعلام اینکه در حوزه انتخابیه قائمشهر ، جویبار ، سیمرغ و سوادکوه در چند نقطه با چالش کمبود آب مواجه هستیم، بیان کرد: این چالش در منطقه جویبار بیشتر بوده و زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه در تامین آب در منطقه جویبار مشکلی نداریم اظهار داشت: بیشتر از حد انتظار آب منتقل می شود اما مشکل اصلی در زیر ساخت ها و انتقال آن بوده است.

عضو مجمع نمایندگان مازندران با اعلام اینکه باید تفاهم نامه و همکاری بین آبفای روستایی و شهری منعقد شود ، گفت: مصرف آب بیش از حد استاندارد بوده که باید در این زمینه مدیریت صحیح اعمال شود تا مناطق پایین دست در این فصل با کمبود آب مواجه نشوند.

رضیان بیان کرد: مناطق پایین دست و حاشیه ساری به بهنمیر همیشه در فصل تابستان با مشکل آب و نگرانی مردم با این کمبود مواجه هستند.

وی این مسئله را مشکل چندین ساله شهرستان بیان کرد و افزود: حتی اگر این مشکل مرتفع نشود باید پای استاندار را برای حل مشکل آب به این شهرستان کشاند.

نماینده مردم قائمشهر ، جویبار ، سوادکوه ، سوادکوه شمالی و سیمرغ در مجلس دهم با بیان اینکه پروژه آبی بیشتر شرکتی است و اعتبار ملی ندارد ، بیان کرد: دو حلقه چاه برای تامین آب شرب شهرستان در نظر گرفته شد که یک حلقه چاه در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

رضیان هدر رفت آب شرب را ۲۰ درصد بیان کرد و گفت:متاسفانه آب شرب مصرفی برای آبیاری کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

فرماندار جویبار در این جلسه با بیان اینکه با پیگیری های مناسب انجام شده تنها ۱۰ درصد از شالیزارهای این منطقه زیر کشت نرفته است ، گفت : در زمینه آب صنعتی بازدیدهای صورت گرفت و متاسفانه اکثر این واحدهای صنعتی اقدام به ذخیره سازی آب در شرایط بحران نکرده اند.

رجبعلی وهابی با اعلام اینکه مشکل آب شرب این شهرستان نسبت به شهرهای هم جوار بیشتر است ، افزود: برای حل مشکل کم آبی شهر کوهیخیل و روستاهای بخش گیل خواران باید خط انتقال آب به طور مستقیم از جویبار به این مناطق انجام شود.

وی بیان کرد:باید منبع ذخیره آب را داشته باشیم تا در زمان قعطی آب مردم با مشکل مواجه نشوند.