يکشنبه 14 مرداد 1397-11:42 کد خبر:62311

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

تله، تله‌کابین برای جنگل الیمستان/ آیا یونسکو هم دور می‌خورد؟

قرعه شوم نابودی جنگل‌ها به نام جنگل بکر الیمستان افتاده تا این جنگل زیبا که در نوبت ثبت در فهرست یونسکو قرار دارد با نام طرح‌ گردشگری تیشه به ریشه آن زده شود.


خزرتیترخبر: مدتی است که روستای الیمستان از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل در استان مازندران که طبیعت آن جز بکرترین مناطق شمال کشور بوده بر سر زبان‌ها افتاده است.

*الیمستان کجاست؟

الیمستان، نام جنگلی رویایی و مه‌آلود است که در کنار روستایی به همین نام قراردارد که طبیعت بکر و زیباییِ درختان و مراتعش زبانزد خاص و عام است،با ورود به این جنگل با منظره زیبای قله دماوند، انبوه درختان سبز و دشت‌های پر گل، جادو می‌شوید و لحظه‌ای دست از تماشای این نقاشی بی نظیرِ طبیعت بر نمی‌دارید.

این جنگل محل رویش گیاهی به نام الیماست که در اردیبهشت ماه بساطش را در میان طبیعت پهن می‌کند و به همین دلیل نام الیمستان را برای آن برگزیده اند.

الیما گیاهی بومی شبیه پیازچه است و در کنار جوی آب می‌روید و به صورت خوراکی در خورشت به مصرف می‌رسد.

داستان الیمستان داستانی تکراری اما تلخ در شمال کشور است که هر بار از جایی در این نوار باریک سبز اتفاق می‌افتد و با نام طرح‌های گردشگری تیشه به ریشه جنگل‌های شمال می‌زند.

این بار اما  قرعه شوم نابودی جنگل‌ها به نام جنگل بکر الیمستان افتاده تا این جنگل زیبا که در نوبت ثبت در فهرست یونسکو قرار دارد را از بین ببرد.

اجرای احداث تله‌کابین در این منطقه از سال 90 به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت اما از همان زمان با مخالفت مردم، مقامات محلی و دوستداران محیط زیست روبرو شد.

*مخالفت مردم و فعالان محیط زیست

این طرح با مخالفت مردم و فعالان محیط زیست همراه بود و نگرانی‌های زیادی را در ارتباط با نابودی حیات‌وحش و درختان جنگلی منطقه به‌وجود آورد، این مخالفت‌ها اما در چند ماه اخیر شدت بیشتری گرفت و در فضای مجازی و جرائد سر و صدا به پا کرد اما این مخالفت‌ها بی‌فایده بود و مسئولان به خواب رفته منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران را بیدار نکرد.

با وجود مخالفت‌های مردم و سازمان های مردم نهاد و مقامات محلی، اجرای طرح احداث تله‌کابین و به دنبال آن نابودی بخشی از جنگل‌های الیمستان آغاز شده است.

در ابتدا و در چند ماه اخیر در مسیر جاده اصلی احداث زیر ساخت برای تل‌ کابین شروع شده که با واکنش مردم روبرو می شود اما مجریان طرح در پاسخ به مردم معترض اعلام می‌کنند که این مجموعه به تله‌کابین ربطی ندارد اما ظاهرا این طرح از همان ماه‌ها قبل آغاز شد و پس از مدتی به گفته محمد غفاری مدیرعامل انجمن پویش‌گران حفظ محیط زیست کوهستانی، مدیران مخالف طرح به مردم اعلام کردند که تصمیم اجرای تله‌کابین توسط مقامات ملی گرفته شده است.

*اجرای احداث تله‌کابین در الیمستان تخلف است

خبرنگار ما موضوع احداث تله کابین را از مقامات ملی جویا شد که عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل‌ سازمان جنگل‌ها در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در زمانی که مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران ـ ساری بودم با این طرح مخالفت کردم.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح‌های این چنینی باید به معاونت جنگل‌ها و بعد هم به شورای عالی جنگل برود، افزود: تقاضای این طرح به معاونت جنگل‌ها نیامده است و اگر این طرح اجرا و کار آن اغاز شده باشد حلقه معاونت جنگل مفقوده است و اگر تله‌کابین در آنجا احداث کرده‌اند، تخلف است.

معاون امور جنگل‌ سازمان جنگل‌ها از حساسیت خود در مورد این طرح‌ها گفت و افزود: در این سیکل اداری یعنی معاونت جنگل‌ها و بعد شورای عالی جنگل دیدگاه‌های کارشناسی نهفته است که حلقه معاونت جنگل مفقوده است، بنده پیرامون چنین مسائلی حساسیت دارم و باید کار کارشناسی در این زمینه صورت گیرد.

*مجوز احداث تله‌کابین صادر شده است

با وجود اظهارات نوبخت و در واقع خواب سازمان جنگل‌ها اما طرح احداث تله‌کابین الیمستان مجوزش را گرفته در حال اجراست،این موضوع را داریوش عبادی، دبیر تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران نیز را تایید کرده است.

عبادی از صدور مجوز ساخت تله‌کابین در جنگل الیمستان آمل خبر داد و گفت: مجوز احداث تله‌کابین در الیمستان توسط منابع طبیعی مازندران صادر و همچنین مورد موافقت محیط زیست استان مازندران قرار گرفته است.

*بازدید یونسکو از جنگل الیمستان در ماه آینده

دبیر تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران با ابراز نگرانی از احداث تله‌کابین در این جنگل اظهار کرد:بازدید از این منطقه برای ثبت در یونسکو در ماه آینده انجام خواهد گرفت و این در حالی است که بخشی از کار شروع شده و ساخت و ساز برای زیرساخت‌های احداث تله‌کابین در حال انجام است.

با اجرای این پروژه به گفته کارشناسان چیزی حدود 7 هکتار از جنگل‌های بکر الیمستان از بین می‌رود که بخشی از آن مسیر، جز مناطق چهارگانه و حفاظت شده و حیات‌وحش منطقه است.

تخریب محیط زیست، به هم خوردن اکوسیستم منطقه و نابودی جنگل از مسائلی است که کارشناسان و فعالان محیط زیست در این زمینه هشدار داده‌اند، علاوه بر احداث تله‌کابین قطعا مانند تله‌کابین نمک‌آبرود ویلاها و برج‌هایی در منطقه ساخته می شود که به تخریب جنگل و محیط زیست دامن زده و وضعیت این منطقه را بحرانی تر می‌کند.

حفظ منابع طبیعی و محیط زیست که جز سرمایه ملی کشور بوده و میراثی برای آیندگان است، همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و اجرای طرح تنفس برای جنگل‌های شمال نمونه‌ای از این تاکیدات و منویات است، اما ظاهرا مسئولان و متولیان منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران بدون توجه به این مقوله با وجود مخالفت‌های کارشناسان و عجیب‌تر از آن به گفته نوبخت، بی‌خبری معاونت امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها مجوز نابودی جنگل الیمستان را صادر کرده‌اند.