پنجشنبه 18 مرداد 1397-8:56 کد خبر:62372

کارشناسان هشدار دادند:

پیشروی نگران‌کننده شوری آب در استان مازندران

آب شور در مازندران در حال پیشروی است و اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند اتفاقات تلخی در استان رخ می دهد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از شمال نیوز، آب شور در مازندران در حال پیشروی است و با هر متر کاهش آب‌های زیرزمینی شاهد پیشروی 40 متر آب دریا هستیم،اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند اتفاقات تلخی رخ داده و برخی از اراضی استان به زمین‌های شوره‌زار  تبدیل خواهد شد.

بنا بر اعلام کارشناسان، خشکسالی از دهه 80 در کشور شروع شده و بخشی از تبعات آن دامنگیر استان‌های شمالی نیز شده است، هم‌اکنون شاهد افزایش 2 درصدی دمای هوا هستیم.

در کنار این رخداد جوی کاهش  22 درصدی بارندگی‌ها اتفاق افتاده است،همه این عوامل دست به دست هم داد تا برای تأمین آب مورد نیاز، مسئولان دست به دامن آب‌های سطحی بشوند،حالا طرحی از سوی متولیان آب استان تهیه شده تا برای رخدادهای پیش روی در سال‌های بعد، آمادگی لازم ایجاد شود.

«محمد رضا محمودی» معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب شهری مازندران در این باره عقیده دارد که شاید در سال‌های بعد مجبور به طرح برنامه‌ای برای شیرین کردن آب دریا باشیم.

بنا بر اظهارات وی در حالی که امسال تنها 3 درصد بر تعداد مشترکان آب در مازندران افزوده شده، شاهد افزایش 6 درصدی میزان مصرف آب هستیم،محمودی بر این باور است که روند مصرف آب باید کنترل شود؛ مصرفی که در مازندران حداقل 20 درصد بیشتر از متوسط کشور است.

هر چند که بخشی از آب تأمین شده که حدود 28 درصد از کل را تشکیل می‌دهد در جریان انتقال آب تا انشعاب‌های مشترکان به‌دلیل فرسوده بودن لوله‌ها هدر می‌رود،بنا بر اظهارات وی، برای جلوگیری از یک درصد هدر رفت آب در مازندران نیاز به 13 میلیارد تومان اعتبار است و تأمین این مقدار بودجه برای رفع 28 درصد هدر رفت آب مشکل است.

مهار آب‌های سطحی

در همین راستا، «پرویز یزدان پناه» معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران هم اعتقاد دارد که برای جبران کمبود آب ناگزیر از مهار آب‌های سطحی هستیم. الان در سطح کشور متوسط کنترل آب‌های سطحی40 درصد است در حالی که این میزان اکنون در این استان حدود 12 درصد است.

وی ادامه داد: برای عملی شدن این کار نیاز به اعتبارات زیاد است و با اعتبارات قطره چکانی نمی‌توان نسبت به این مهم امیدوار بود،«ذبیح‌الله ذاکری» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران نیز تأکید دارد که کمبود آب دامنگیر این استان شده و باید برای رفع این مشکل همه وارد میدان شوند.

اکنون متولیان امر برای تأمین آب مورد نیاز استان روزانه با کمبود 86 هزارمترمکعب آب روبه‌رو هستند که حدود نیمی از کمبود آب شرب برای شهرهای مازندران مربوط به شهرهای گروه الف شامل بابل، امیرکلا، بابلسر و فریدونکنار است که با مدیریت مصرف و ایجاد تصفیه خانه تا حدودی مشکل این مشترکان برطرف شده است.

افزایش سرانه مصرف آب در مازندران

براساس آمار سرانه، در هر 24 ساعت مصرف آب مشترکان شهری در استان حدود 15درصد از میانگین کشوری و افزون بر 20 درصد از استاندارد جهانی بیشتر است،سرانه آب مصرفی مشترکان مازنی در هر شبانه روز 187 لیتر است که این سرانه در کشور 164 و در سطح جهان 150 لیتر است.

البته واضح است که مصرف آب در استان در ایامی که تعطیلات وجود دارد و خیل عظیم مسافران به مازندران می‌آیند چند برابر می‌شود،مازندران 800 هزار مشترک مصرف‌کننده آب دارد، طبق آمار رسمی حدود 80 هزار ویلا در مازندران وجود دارد که نیمی از این ویلاها مربوط به غیربومی‌هاست، براساس آمار سالانه20 میلیون مسافر به مازندران سفر می‌کنند.

ذاکری کاهش دبی آب چاه‌ها و گسترش دامنه شوری آب در مناطق شرق مازندران و پدیدار شدن دشت ممنوعه دراین منطقه را از علائم مستند برکمبود آب دراین خطه شمال کشور دانست.

وی رایج شدن کشت دوم برنج با وجود اذعان به خشکسالی را مشکل دیگری برمشکلات کمبود آب در مازندران اعلام کرد که عمده منابع آب کشت دوم نیز از چاه‌ها تأمین می‌شود.

در مازندران حدود 130 هزار چاه آب وجود دارد که طبق آمار رسمی حدود 80 هزار حلقه چاه آب فاقد مجوز قانونی است.حجم آب سطحی مازندران در سال افزون بر 4 میلیارد مترمکعب است که حدود 10 درصد این آب در سدها تنظیم و مابقی از دسترس خارج می‌شود.