دوشنبه 5 شهريور 1397-17:11 کد خبر:62686

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

چشم انتظاری 8 ماهه باغداران مازندرانی برای دریافت مطالبات

باغداران مازندرانی که از سال گذشته تولیدات خود را برای تنظیم بازار شب عید تحویل دادند، پس از 8 ماه هنوز به مطالبات خود نرسیدند.


خزرتیترخبر: تب و تاب تامین میوه شب برای مردم همان اندازه شیرین است که برای هم مسئولان دغدغه‌ محسوب می‌شود اما برای باغداران امیدبخش است که پایان سال محصول را تحویل می‌دهند و رونقی به زندگی و کسب و کار می‌هند اما باغداران مازندرانی که از سال گذشته تولیدات خود را برای تنظیم بازار شب عید تحویل دادند هنوز به مطالبات خود نرسیدند.

تأمین مایحتاج و معاش خانواده کشاورزان تنها در فصل برداشت محصول خلاصه می‌شود که معمولا در این زمان از سال به‌دلیل عرضه محصول زیاد در بازار متضرر شده و به سود واقعی خود نمی‌رسند اما دست‌کم با فروش محصول با قیمت پایین می‌توانند هزینه‌های تولید را به‌دست آورند.

این باغداران که بهمن ماه سال گذشته محصولات را برای تنظیم بازار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دادند هنوز مطالبات خود را دریافت نکردند تا دست‌کم بتوانند برای تولید امسال خود هزینه کنند.

موضوع جالب این است که تولیدکنندگان باید محصولات را به بازار عرضه کنند بدون اینکه پولی دریافت کنند ولی همین تولیدکننده برای دریافت نهاده‌ها باید مبلغ را به‌صورت نقدی پرداخت کند در غیر این صورت  نهاده در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.

*حمایت نخواستیم!

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اظهار کرد: هشت ماه از ارسال پرتقال و تنظیم بازار گذشته هنوز باغداران به پول‌شان نرسیدند.

محمدرضا شعبانی افزود: قرار بود دولت از تولیدکنندگان حمایت کند نحوه حمایت اگر به این صورت باشد همان بهتر که ورود پیدا نکند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان هنوز به پول سال قبل خود نرسیدند تأمین تولیدات جدید و تأمین نهاده‌ها بسیار سخت شده است.

*تعاون روستایی مطالبات باغداران را پرداخت نکرد

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اعلام اینکه سازمان تعاون روستایی نتوانست به تعهدات نسبت به پرداخت مطالبات باغداران عمل کند، اضافه کرد: قرار بود تا 31 فروردین ماه امسال مطالبات آنان پرداخت شود که هنوز این مهم محقق نشده است که این موضوع یکی از مشکلات بخش تولید محسوب می‌شود.

شعبانی با طرح این سؤال که اگر کشاورز نتواند به دولت اعتماد کند پس به چه کسی می‌تواند اعتماد کند، تصریح کرد: باوجود اینکه مطالبات کشاورزان پرداخت نشده ولی پرداختی کشاورز برای خرید نهاده‌ها باید  به‌صورت کامل باشد ولی این مهم باید مورد توجه قرار گیرد که تعهد فقط یک طرفه نیست ودولت نیز باید به تعهدات خود عمل کند.